• tessan8micke

Hur sy söm som inte går igenom tyget?

Jag har ett par finbyxor som jag måste lägga upp, började för hand men det tar sån tid. Kan jag sy en sån söm på symaskinen som inte går igenom tyget, så det inte syns på utsidan?
    Vad kallas det? (INte så bra på sånt här..)

• Svar på tråden Hur sy söm som inte går igenom tyget?
  • stenfalk

Nej, det kan du inte göra på maskin. Jag har då i alla fall aldrig hört talas om någon maskin det går på (och kan inte heller rent tekniskt föreställa mig hur det skulle gå till) Finbyxor får man lägga upp för hand. Försök att inte så så pyttesmå stygn så går det lite fortare. Vet ju inte hur du syr i vanliga fall, men jag har en tendens att sy så smått och väl att det blir en hård kant istället av för många stygn för tätt :-P

• tessan8micke

Ja, jag får väl sy för hand då i allafall...fy så tråkigt

Men varför jag undrade är för att sömmen som är sydd nu är ju definitivt sydd på maskin och den går ju inte igenom tyget..?

• Alicat

på fabrikerna har de ju maskiner för att sy sån söm,, vanliga symaskiner klarar det inte tyvärr

• Emeles

På min maskin finns funktionen "dold söm" - funkar som så att den syr typ zigzag i tre cm och därefter gör den ett stygn. Det är pilligt och bökigt att få det snyggt, och jag använder den ALDRIG - det går lättare och snabbare för hand (sy långa stygn i tre cm enbart i "upplägget" och därefter ett litet som går igenom.).

Men - i ärlighetens namn- jag har blivit slöare och slöare genom åren. Nuförtiden lämnar jag in byxorna (det är en förbannelse att vara tre äpplen hög). Innan jag kom på detta genidrag så hann jag lära mig knepens knep.

VLIESELINE! Fin vlieseline (eller hur det nu stavas) blir supersnyggt, är jätteenkelt och håller i i alla fall fem-sex tvättar. Därefter kan man lägga på nytt!

• tessan8micke

Det är ett helvete att vara kort och hitta byxor som man inte behöver lägga upp. Jag tror jag går till skräddaren istället.

Svar på tråden Hur sy söm som inte går igenom tyget?