• Anonym (Bea)

Det är så TRÅKIGT att vara mamma

Har lagt det här under känsliga rummet för att jag vill vara anonym, fanns ingen passande rubrik så ha överseende (jag är inte deprimerad).

Jag tycker det är tråkigt att vara mamma. Jag tycker att livet har förändrats till det sämre sedan jag fick barn. Jag älskar min dotter, den kärleken är otrolig, det håller jag med om men allt runt omkring är så...tråkigt helt enkelt!

Kanske kommer det kännas lite bättre när jag börjar jobba igen, jag längtar efter det. Men samtidigt kommer jag nog vara stressad och ha dåligt samvete jämt för att hon går på dagis och man ska få ihop livspusslet osv. Det är en lose-lose situation!

Under graviditeten var jag rädd att "livet skulle ta slut" när jag fick barn. Pratade med många om det men alla försäkrade mig om att livet börjar när man får barn, att allt är så häftigt och underbart osv osv. Jag håller inte med. Det är underbart OCKSÅ men en stor del av tiden är det jobbigt, hårt jobb.

Jag hade inget extremflashigt liv innan, det är inte det jag saknar. Bara att kunna vara för mig själv, att göra vad jag vill. Att vara helt ego helt enkelt. Det kanske är det som är problemet, jag är egoistisk?

någon mer som känner så här?

• Svar på tråden Det är så TRÅKIGT att vara mamma
  • Anonym (jo)

japp, jag känner också likadant. har dåligt samvete för det. jag låter alltid pappan sköta barnen nu mera för jag har ingen kraft eller ork till dom. det är jättetrist. men att bara vara mamma jämt ta kål på mig.

• Anonym (trött)

Här är en till som känner som dig. E så less ibland...speciellt på att alltid få behöva byta bajsblöjor Trots att jag gjort det på min dotter i ett och ett halvt år är jag så less på det. Jag är höggravid nu med så jag är jämt trött men aldrig får man sova.
    Jag vet att jag låter som världens elakaste mamma men som du säger så saknar jag att vara ego.

• mamsandberg

Det blir väl vad man gör det till ??

• maximilian04

Jag vet inte om jag tycker att det är tråkigt att vara mamma men inte känns det som om livet började när sonen kom!
    Ett annat liv började men mitt liv, som jag var van vid och gillade, det verkar ha försvunnit.
    Jag hoppas att det kommer tillbaka mer och mer ju större sonen blir men i dagsläget händer det ofta att jag saknar det livet jag hade innan, friheten och möjligheten att vara egoist och bara göra det jag vill och känner för.

Att vara mamma är definitivt ett jobb, det är mycket jobbigare än mitt gamla jobb

• Anonym (maria)

Hej, visst har man mörka dagar då allt går ner. Kanske fått nån förlossingsdepression...
    Jag var 22år när jag fick min första...jag är en av dem som älskar vara mamma ...men visst kommer dagarna när man önskar sig långt bort i all enkelhet...man får ju inte mycket egentid....

Söka hjälp är inte fel....jag tycker man ska söka upp någon att prata ut med...kasnke de har en lösning som gör att du får en gnista i livet igen...men att vara småbarnsföräldrer är hårt jobb som aldrig tar slut...jag är en som inte än vågar tänka på tonåren

• Anonym (alla)

har du ingen som kan hjälpa dig så du kan få egen tid iblan och komma iväg och göra något?? det är inte alltid roligt att vara mamma och det tror jag ingen tycker,, tycker själv att det kan vara riktigt trisst i bland men det går som upp och ner och sen att få komma ifrån och få sakna baranen är jätte skönt... hoppas det blir bättre

• Anonym (Lycklig)

Vilka I-landsproblem!? *suck* DIN tid kommer ju igen, bäbisen växer, och kommer en dag flytta...Du får väl HITTA på något att göra under dagarna!?

• Anonym (maria)

har två barn nu...kasnke ska tillägga ..en på 3år o en på 6månader...trött iböand o vill ge upp...orolig jag inte gör rätt...tänk om allt i slutet blir fel....men när man börjar tänka så får man se det positiva i allt...
    som ovan skrev man gör ju allt till det det är

• Anonym

... fast då är man för gammal att hitta på de saker man vill idag!

• ProjektRonja

Hallo deppisar!

Jag tycker att det är underbart att vara mamma. Men jag förstar precis hur ni känner med att man behöver egen tid.

Min dotter gar pa dagis 3 dagar a 3 timmar i veckan fastän jag är hemma. Tack vare att jag far sa mycket tid för mig själv kan jag ladda mina batterier sa att jag orkar vara en bra mamma igen när hon kommer hem. Detsamma gäller för min dotter. Hon har jättekul pa dagis och när jag hämtar henne slänger hon sig glatt i mina armar. Dom dagarna vi inte har dagis maste vi hitta pa en aktivitet annars är det lätt hänt att vi gar varann pa nerverna.

Om du nu känner att du vill ga tillbaka och arbeta ska du göra det. Det är definitivt ingen lose-lose situation. Ditt barn kommer inte att bli gladare om hon har en deppig mamma hemma. Det är dessutom nyttigt för barn att ga pa dagis. Där lär dom sig den socialen delen av livet som du inte kan ge ditt barn.
    Du kommer att se att det kommer att göra er bada gott och ni kommer istället att tillbringa mer kvalitetstid tillsammans när ni sedan väl träffas.

XX

Svar på tråden Det är så TRÅKIGT att vara mamma