• 3 hjärtan

Hemorröjder efter förlossningen

födde vår son i tisdags och fick efter förlossningen 3 stora hemorröjder som hänger ut. hade inga hemorröjder innan. det gör ju så förbaskat ont!! vad kan jag göra för att lindra?? vad har ni gjort??

jag äter granulater 2 ggr/dag, äter fortfarande laxerande medel pga av att jag sprack lite också och har även köpt alcosanal.. finns det salvor som är bättre som ger bättre effekt?

dom har börjat spricka och blöda lite idag också och jag blir galen!! gör så ont!!

hur lång tid har det tagit för er innan de försvunnit?

• Svar på tråden Hemorröjder efter förlossningen
  • Lilla Prussiluskan

Fick Lillemnan för drygt 19 månaders sedan och jag har fortfarande ont!
    Jag har trög mage och då kan jag tom blöda lite eller så känns det som om något hänger utanför rumpan (ursäkta den ingående beskrivbningen)
    Jag använder ochså salvan men tycker bara att den hjälper ibland.

• bebis2007

Jag använde xylocain innan jag skulle på toa. Det lindrade lite. Annars blev det mycket microlax. Efter 3 månader försvann mina.

• Hannah76

Har man mycket problem så kan det vara klok att låta spruta demmed gift eller strypa dem med gummiband.

• 3 hjärtan

okej, men bör jag vänta till efterkontrollen iallafall innan jag ber om hjälp och bara fortsätta som jag gör nu och se om det hjälper först?

• Puma2

Jag fick ett tips efter förra förlossningen, när jag upplevde liknande problem...

Barnmorskan sa att om man lade en isbit i en liten plastpåse (fryspåse) och lade den mot hemorrojden så skulle den krympa i storlek. Ligg gärna på mage i sängen med en kudde under underlivet så att rumpan kommer upp i vädret... och lägg sedan isbiten mellan skinkorna (ursäkta ingående beskrivning). Bebisen kan ju ligga brevid på sängen under tiden.

Tydligen så fryste kirurger också hemorrojder istället för att operera som alternativ.

Man kan behöva göra om det några gånger, så misströsta inte om det inte krymper tillräckligt första gången. Att ligga på mage efter en förlossning är förståss inte heller en hit, men detta hjälpte mig vilket jag var glad för... Lycka till och hoppas det funkar lika bra för er.

• Puma2

Glömde att säga i går att man måste stå ut en stund med kylan för att det ska ge resultat. Så länge som möjligt, helst 4-5 minuter....

• 3 hjärtan

tack för tipset! ska testa det med isen, så fort värsta smärtan i brösten avtar!

• gunilla m

Fick en efter förlossningen. Jag tog både salvan och stolpillret och får nog säga att stolpillret gav bäst effekt. Tror att den var försvunnen eller nästan i allafall efter ca två veckor. men håller med, det gör jätteont och man äver verkligen rädd när man ska gå på toaletten.

• Jontefjonte

AJ! Ja, det gör så ont. Jag hade salva. Tyckte inte om stolpiller. Jag tog toapapper med iskallt vatten på och baddade. Läste om någon som la in våta kompresser i kylskåpet och tog ut för att ha vid toabesöken. Min tog nog ca 8-9 dagar innan den försvann. Försökte smörja och sen stoppa in den med fingret så långt jag kunde...till slut stannade den kvar!

• 3 hjärtan

stoppa in dom igen själv?? det låter jätteläskigt! och jag som har tre, kanske är lättare om dom slutar värka så himla mycket som nu...

tack för jättebra tips! känns lite bättre nu när jag ser att många faktiskt fått bort dom!

• tulpaner

Jag hade inte heller hemorrojder före (eller...har haft tidigare, men under graviditeten hade jag inga problem) men efter förlossningen har det varit hemskt. Inte roligt, men börjar bli bättre iallafall nu med salva och stolpiller (tycker också att stolpillerna gett bäst effekt). Kan VARMT rekommendera torkade katrinplommon som har effekt så att man inte är så hård i magen, har varit stor hjälp för mig.

• Jessys

jag vet inte om det är hemmorojder,, men när jag gör nr 2 så brukar det komma lite blod.. speciellt om jag måste krysta (hård mage) o när ja kännt så känns det som en "knöl" "böld" likn grejj som är precis vit utgången.. är det en hemmorojd?

Vad kan man göra? vad heter salva?piller mot hemorojder?
    Tycker det är för pinsamt att prata om på BVC så frågar här istället..

• 3 hjärtan

Jessys: det låter som att det är en hemorrojd, gör den ont också när du sitter eller när du gör nr 2? vågar du så kan du kika med en liten spegel. det kan se ut som en druva eller liknande. det är inte alla hemorrojder som hänger ut heller vad jag har förstått, utan dom kan sitta inuti, då är stolpiller bra.
    finns som sagt salva att smörja utanpå med och stolpiller att föra upp, den salva jag använt heter alcosanal och är receptfri på apoteket. om det är svårt att göra nr 2 så ät mera fiber eller köp laxerande på apoteket.
    det är viktigt att det är ordentligt rent också, så duscha gärna av efter nr 2 i allafall. måste vara ordentligt rent också när man stryker på salvan.

tycket också det känns pinsamt att ta upp på bvc, därför jag la in frågan här...

• Jessys

Mrs FTM: Joo är som en liten druva. exakt som du beskriver.. Gör ont när man sitter, o typ kniper man gör det skit sjukt..
    måste fara o köpa till apoteket då..

Om man inte gör ngt åt det? försvinner dom av sig självt eller blir dom bara större o större?

Varför får man såna? Jag kan gförstå om man föder vaginalt att det kan bli påfrestningar o så. men jag är ju snittad.. å det är ju 2 månader sen. hemorojderna ha uppkommit nu senatse veckan..

• 3 hjärtan

dom kan komma under graviditeten också, beror på trycket nedåt. kan ju hända att dina varit inuti först och först nu trillat ut..

vet inte vad som händer om man inte gör något åt det.. men det kan kanske bli infekterat eller så... vågar inte svara på vad som händer faktiskt.. men jag tror inte dom bara växer och växer... kan jag inte tänka mig..

tycker du gör rätt i att åka till apoteket.. för det gör skitont.. jag stod inte ut när det var som värst, tyckte allt bara blev skit för att det gjorde så ont.

• Pajsarn

Ja fy tusan vad jag känner igen mig! Efter min första förlossning fick jag tre st "plommonstora" hemorojder som det står i min journal. Dessa gjorde mer ont än sviterna av förlossningen! Jag var in på lassarettet och där försökte de trycka in dom men utan resultat, de var för stora. Jag åt starka värktabletter (Tradolan) dagligen och kämpade på med receptfria salvor innan jag slutligen fick utskrivet "Sheriproct", en salva som gjorde mig problemfri efter någon veckas användning. Den är att rekomendera!!

• Pisan

Jag andvänder Silonsalva mot hemorojder... tycker den är riktigt bra den salvan. Man kan andvända den åxå till mycket annat tex till eksem, bebisens rumpa, djuren, sår osv...

rekomenderar den verkligen...

• aprilbebbe

Hej, har inte läst allt så kanske inte kommer med ngt nytt ;.)

Hade stoooora besvär efter min förlossning i april. MEN det blir bättre (smärtan alltså), så vänta ut dem ett par veckor. Men sen hade jag problem i ett par månader med att så fort man blev hård i magen så drog man upp dem igen. Det hann aldrig läkas. Kunde göra otroligt ont att gå på toa ibland. Då skrev jag här och fick en massa tips. Det bästa var LINFRÖ, som man löser i lite vatten och dricker en gång per dag. Funkar otroligt bra, ingen mening att köpa laxerande produkter på apoteket! Käkar fortfarande, i förebyggande syfte. Är säkert bra för magen hur som helst tänker jag.

Men för det akuta du har nu rekommenderar jag dig den salvan som börjar med Xy....(minns ej namnet, men den står säkert med här ovan). Men börja med lite linfrö (hittar i alla mataffärer) redan nu så att du INTE går som mig med det i flera månader. Såååå onödigt nu i efterhand. Att späda ut det i vatten, helst över natten, gör att det blir lite geleigt. Bättre för magen då.

Lycka till!

• Grön

Aprilbebbe: Xyloproct heter salvan/supparna!

Jag har haft problem både före graviditet och efter förlossning. För många går besvären bort har jag hört, men de kan också bli kvar. Däremot växer de inte (de kan ju i och för sig bli värre om man inte håller magen i trim!). Man ska helst inte krysta vid toabesök utan låta det ta sin tid.

Jag tycker xyloproct är bättre än alcosanal, men tyvärr måste de förvaras kallt om de ska hålla längre än 2 månader. Det innebär att man ev måste fråga på apoteket vid köp (om de inte ligger framme i en kyl) vilket kan kännas pinsamt (men sånt ska man ju inte bry sig om )

Läs mer om hemorrojder här: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• ånix

Hänger på här eftersom jag har samma besvär som er andra! Aprilbebbe: Hur mycker linfrö och hur mycket vatten ska man ta? Det påverkar inte bebisens mage?

Svar på tråden Hemorröjder efter förlossningen