• aprilbarnet

Hur mognar man en mango?

Köpte en mango idag som jag tyckte såg fin ut. Problemet är bara att den är stenhård mer eller mindre. Hur ska jag göra för att den ska mogna bäst? Är det bäst att låta den ligga framme i rumstemp eller är det bättre att ha den i kylen? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur mognar man en mango?
  • mysrester

Båda funkar, Jag brukar hålla dem i rumstemperatur, annars glömmer jag dombara.

Men man kan också sätta in dom i en brun papperspåse tillsammans med ett äpple för att påskynda mognadsprocessen sägs det, men det har aldrig gått vidare bra för mig när jag provat det. Så jag kör på rumstemperatur. Man får vara tålmodig och på vakten, för när man äter en mango som är alldeles perfekt mogen så finns det knappt nåt godare.

• Mori
    mysrester skrev 2007-09-21 19:24:25 följande:
    Båda funkar, Jag brukar hålla dem i rumstemperatur, annars glömmer jag dombara.Men man kan också sätta in dom i en brun papperspåse tillsammans med ett äpple för att påskynda mognadsprocessen sägs det, men det har aldrig gått vidare bra för mig när jag provat det. Så jag kör på rumstemperatur. Man får vara tålmodig och på vakten, för när man äter en mango som är alldeles perfekt mogen så finns det knappt nåt godare.
    Kan du inte ge mig lite inside-tips hur en mogen mangp ser ut och känns. Har aldrig lyckats få tag på en lagom mogen... Däremot tycker jag att ICA:s frysta är helt okej i mat och bak
  • mysrester

Lukta på mangon! Kommer det en ganska tydlig, söt doft från ena änden (där den suttit fast i trädet) så är det en ganska bra indikation på att den är mogen. Ibland kan man se att det runnit lite "sav" därifrån också, som torkat fast. Också ett tecken.

Sen ska den inte vara stenhåprd, utan ge efter lite när man trycker på den.

Är den övermogen är den dock ganska oätlig, för den blir frukatnsvärd trådig, och så rinner det bara saft från den.
    Så den får inte bli för mjuk heller.

Men känn på lukten, känn att den inte är stenhård, och kolla om det runnit nåt!

• JennyCB

I rumstemp i en skål med en tomat. Tomater är stygga och jäktar de flesta

? ♥ ? Lukas ? ♥ ?
Svar på tråden Hur mognar man en mango?