• vov

sgi/arbetslös

Hej,

Är jag berättigad min gamla fp tills barnet blivit 2 år? även om jag inte har sysselsättning eller tar ut 5 dagar i veckan eller blir arbetslös? vet att min sgi blir nollad.. men jag har ändå rätt till min fp grundad på den förra..

Vad gäller vid arbetslöshet?

• Svar på tråden sgi/arbetslös
  • MissBlaise

Fp är väl grundad på din sgi?

• Frecklebex
    vov skrev 2007-09-21 20:07:04 följande:
    Hej,Är jag berättigad min gamla fp tills barnet blivit 2 år? även om jag inte har sysselsättning eller tar ut 5 dagar i veckan eller blir arbetslös? vet att min sgi blir nollad.. men jag har ändå rätt till min fp grundad på den förra..Vad gäller vid arbetslöshet?
    Du kan glömma det! Min man är i exakt samma situation och försäkringskassan betalar inte ut en krona mer än lägsta nivå. Speciellt nu med den nya regeringens inriktning så blir det bara sämre.
  • jerseyko

Efter att barnet fyllt 1 år måste du ta ut minst 5 dagar/vecka för att behålla ditt SGI. Om det inte är ändrat precis nu.

• myskatt

Till tvåårdagen får du samma FP även om du inte skyddar din SGI. Sen får du garantinivå.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Helle69

Från FK's hemsida:

"När ditt barn fyller ett år kan din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) sänkas. Då får du lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Även om din SGI sänks har du rätt till föräldrapenning uträknad på samma inkomst som du hade innan barnets ettårsdag, till dess att barnet fyller två år. (särskild beräkningsgrund).
    Storleken på din föräldrapenning påverkas alltså inte. Blir du som mamma gravid på nytt innan barnet fyllt ett år och nio månader kan du och den andra föräldern få föräldrapenning efter den särskilda beräkningsgrunden."

Svar JA alltså, din fp är skyddad tills barnet fyller 2 år.

• Duckan74

Nu känner jag mig korkad, men varför måste man då ta ut 5 dagar efter 1-årsdagen?

• Helle69

För att behålla sin SGI, så att du kan få tex sjukpenning, vab, havandeskapspenning för syskon.

Har du inte sysselsättning 5 dagar/v efter 1-årsdagen så nollas din SGI. Då får du ingen ersättning alls vid tex sjukpenning, vab, havandeskapspenning för syskon.

• Helle69

FEL!!!
    "Din SGI sänks eller nollas". Ska det stå. Om jobbar deltid efter barnets 1-årsdag utan att fylla ut med fp till heltid så nollas INTE SGI. Den sänks till den inkomst du har på deltiden. Om du däremot är helt föräldraledig men INTE tar ut fp 5 dagar/v så nollas din SGI.

Svar på tråden sgi/arbetslös