• Copy Cat

Någon som är/blivit gravid efter upprepade missfall och att graviditeten har gått bra?? Ge mig lite hopp!!

Jag har nu fått mitt tredje missfall (v 8,7 och 6) och det första missfallet var ett MA och de andra två var ofostriga graviditeter. Ett gemensamt "drag" för alla mina tre graviditeter är att jag inte har några direkta symtomer. Jag kanske är lite små trött, grinig och ibland lite växtvärk men annars ingenting. Jag vet ju inte om detta är orsaken till att jag får upprepade missfall men jag har även hört att illamående = bra tecken. Däremot är jag också medveten om att symtomerna variera från kvinna till kvinna och från graviditet till graviditet. Men nu till mina frågor.

Finns det någon som lyckats få barn till slut efter sina upprepade missfall?

Hur många missfall hade du innan dess?

Fick du några "hjälpmedel" av läkaren (Pergotime, Progesteron, Trombyl eller dyl)?? I så fall vilket läkemedel och hade läkaren "hittat" någonting "avvikande eller så?

Jag är väldigt tacksam för svar och MÅNGA svar =)

Jag och min man behöver lite solskenshistorier mitt i vårt misserabla liv.

Kram till er alla!!!

• Svar på tråden Någon som är/blivit gravid efter upprepade missfall och att graviditeten har gått bra?? Ge mig lite hopp!!
  • Teälskare

Lina1972 här på fl vet jag som tillslut lyckats...

• Copy Cat

Okej det är med andra ord en enda som lyckats... eller finns det fler??

Någon??

• Kängu

Hej!
    3 missfall, tidigt ca v5-7.

Inga direkta fel på prover, men lite förhöjda antikroppar som ev kan ge fler missfall.

En dansk läkare hittade dock fel på mig och i fjärde graviditeten fick jag prednisolone (cortisonpreparat), progesteron och trombyl.

Vi fick en pojke som resultat av fjärde graviditeten

• Kängu

Hade lite förhöjning av ANA och TPO (antikroppar).

• looby

Hej Copy Cat!
    vi har haft 4 tidiga missfall.Är nu gravid i v35 efter ivf frysförsök(har totalt gjort 2 ivf färskförsök och 6 frysförsök)Ge inte up, vi gjorde missfallsutredning och hittade inga fel.

• looby

Glömde att skicka en stor kram...
    jag fick progesteron tills v12 denna gången (som deltagare i en studie )

• Copy Cat

Hej och tack för ert stöd!! Jag och min man vill gärna försöka "ett tag till". Vi måste först få ta proverna och invänta svaren från dessa. Jag har en lista där en av tjej här på forumet (finessan tror jag närmare bestämt hon hette) tagit fleratalet prover men jag vet egentligen inte vad dessa förkortningar innebär. Jag får väl lämna över listan till läkaren=). Sen kommer jag propsa på att få utskrivet Progesteron, något som tycks hjälpa en hel del av dem som haft upprepade missfall. Jag har tidigare pratat med läkarna i min region gällande Progestereon men dem ställer sig tveksamma till detta då de menar på att det inte är visat att det hjälpet osv osv. Jag får helt ta i med hårdhandskarna för jag vill verkligen ha det utskrivet=)

Håll nu tummen för att jag kommer till en "vettig" och förstående läkare som vill hjälpa oss att göra en grundlig missfallsutredning. Kan väl tillägga att jag har en underfunktion av sköldkörteln som numera är mycket väl inställd och att dessa prover behöver läkaren åtminstone inte ta prover på. Det är bättre att andra prover tas. Nåväl. Jag får se hur det går med läkarbesöket som är i veckan=)

Kram kram

• Prisssan

Hej känner en tjej som fick fem mf på ett år. Fick tillslut trombyl som är lite blodförtunnande och hjälper till så att det ej bildas proppar i livmodern som då kan framkalla mf.

Hon har nu fött sitt barn.

Lycka är ett val..
  • Miss Finland

Jag har fått ett ofostrigt graviditet och ett MF, och nu plusade jag, och är livrädd....

• Cia o krabaten

Jag har haft 4mf under ett år och senast fick jag både Trombyl och Progesteron och det hjälpte inte iaf, trots att jag sett ett hjärta i v7.
    Har nu fått göra mf-utredning får vi se om det finns ngt där. Men de tror att det bara är otur då vi har en frisk dotter sedan tidigare.
    Finns en tråd för upprepade mf sär flera är lyckosamt gravida och även några bebisar födda.

Lycka till!

• lillawi

Innan min dotter föddes 2001 (problemfri graviditet och förlossning) hade jag haft tre missfall i rad. Det är visserligen inte vanligt men jag vet att det finns de som haft ännu fler missfall och som sedan fått ett friskt barn. Hoppet är inte per automatik ute i och med flera missfall. Stort lycka till.

lillawi

• Tittija

hej jag har ju inte fått men är en bit på väg v 25
    jag har haft 7 missfall sen 2005 detta är min 8e graviditet sen juni 2005 fick pergotime vagitorer direkt när jag plussade denn ggr har haft både ma och mf trodde inte det va sant när jag var på organscreening och allt såg bra ut.....
    Lite av min prblematik med gravidiete kanske har att göra med min ålder nu 42 och jag har pco vet inte om pco inverkar mwen åldern gör det säger de lärde
    Ge inte upp hoppet
    Ps älskar kaffe men minkade ner radikalt denna gången till 0 fram till v 12-13 sen en kopp omk dan mkt pga min man fått för sig att det va farligt att dricka överhuvudtaget

• Finessan
    Copy Cat skrev 2007-09-23 07:57:08 följande:
    Hej och tack för ert stöd!! Jag och min man vill gärna försöka "ett tag till". Vi måste först få ta proverna och invänta svaren från dessa. Jag har en lista där en av tjej här på forumet (finessan tror jag närmare bestämt hon hette) tagit fleratalet prover men jag vet egentligen inte vad dessa förkortningar innebär. Jag får väl lämna över listan till läkaren=). Sen kommer jag propsa på att få utskrivet Progesteron, något som tycks hjälpa en hel del av dem som haft upprepade missfall. Jag har tidigare pratat med läkarna i min region gällande Progestereon men dem ställer sig tveksamma till detta då de menar på att det inte är visat att det hjälpet osv osv. Jag får helt ta i med hårdhandskarna för jag vill verkligen ha det utskrivet=) Håll nu tummen för att jag kommer till en "vettig" och förstående läkare som vill hjälpa oss att göra en grundlig missfallsutredning. Kan väl tillägga att jag har en underfunktion av sköldkörteln som numera är mycket väl inställd och att dessa prover behöver läkaren åtminstone inte ta prover på. Det är bättre att andra prover tas. Nåväl. Jag får se hur det går med läkarbesöket som är i veckan=)Kram kram

Här kan du läsa lite om vad proverna innebär som står på min lista:

http://www.ltkronoberg.se/templates/LTKPageWithPicture____4963.aspx

http://provtagningsanvisningar.karolinska.se/templates/Provanvisningsindex.aspx?id=57720

Om du har problem med sköldkörteln kan det vara värt att tänka på att detta är värden som kan ändras när man är gravid, varför det är idé att ta dessa prover vid graviditet också, inte bara innan. Mina värden var alla bra, men min läkare kommer fortsätta att regelbundet ta dessa prover när jag väl blir gravid igen, dels för att de kan ändras och för att det är superviktigt att värdena ligger som de ska.

Jag fullkomligen älskar att läsa om de som fått barn efter upprepade missfall. Det skänker hopp och ger mig kraft att kämpa vidare.

Än har den feta damen inte sjungit
  • Copy Cat

Finesssan; Jo jag går till en endokronolog och jag kollar mina värden var tredje vecka. Jag har höjt dosen omgående då jag blivit gravid och har stenhård koll på allt som har med sköldkörteln och dess värden att göra=). Tack för tips och länkar!! Känns så otroligt bra och värdefullt att ha er flickor här på familjeliv att "prata" med och rådfråga.

Trevlig kväll allesammans!

Puffar tråden vidare...fler??

• Copy Cat

Nämen nu är jag bra virrig. Ser ju att det är flera som har svarat (fy på mig). Naturligtvis ett jätte tack till er ALLA!!!! och tack för ert stöd! Det känns hoppfullt att höra era berättelser. Hoppas att allt löser sig med mig med=)

Kraaaam

Svar på tråden Någon som är/blivit gravid efter upprepade missfall och att graviditeten har gått bra?? Ge mig lite hopp!!