• Missy Cat

Hur stor chans att bli gravid under ägglossningen?

Vår dotter fick vi på första försöket.
    Myste på nästan varje dag och plussade på en gång.

Nu vill vi ha syskon och har användt ägglossningstest för att slippa mysa varje dag.
    Men ännu är jag inte gravid..
    Varför?
    Borde man inte bli gravid lättare om man vet när ägglossningen är?

• Svar på tråden Hur stor chans att bli gravid under ägglossningen?
  • Honey Boo

www.niomanader.se

Hur stor chans är det att bli gravid om man träffar ägglossningen?
    Ungefärliga siffror (ingen absolut sanning):
    - 15 år, 40%
    - 20 år, 40%
    - 25 år, 30%
    - 30 år, 25%
    - 35 år, 20%
    - 38 år, 10%
    - 40 år, 5%
    - 43 år, 1%

• AnneSophie

Claes Gottlieb presenterade nedan siffror i TV4, ålder och % chans att bli gravid per månad:
    - 15 år, 40%
    - 20 år, 40%
    - 25 år, 30%
    - 30 år, 25%
    - 35 år, 20%
    - 38 år, 10%
    - 40 år, 5%
    - 43 år, 1%

(men det är såklart ungefärliga siffror)

Det är helt normalt att det tar tid. Det är mycket som ska klaffa för att det ska bli en graviditet. Räkna med en sju månader i snitt.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Missy Cat

Jag vill bli gavid nuuu

I juni körde vi med mys varje dag... ingen bebis
    I juli blev det ÄL-test... då tog det ett tag innan det blev någon mens.. men ingen bebis
    I början av september hade jag ägglossning igen väntar spänt nu... men har inte känt något än...
    Väntar med att teta tills jag känner av något
    Om det inte blir något denna gång struntar jag in dyra ÄL-test och kör "varje dag" istället

• AochJsMamma

spermiernas kvalité sägs minska om man kör varje dag, var tredje är bättre:

se tex följande artikel saxat från under rubriken artiklar här på fl:

Mannen har rikligast med spermier (ju fler spermier per ml, destå bättre kvalité) 3 eller fler dagar efter senast utlösning. Det är därför mindre chans att bli gravid med samlag varje dag än om man istället väntar några dagar och försöker pricka in dagarna kring ägglossningen.

• Missy Cat

Jag blir inte klok på allt...
    Nyss verkade det som om att det inte var så stor chans att bli gravid runt ägglossningen.

Förhoppningsvis är jag redan gravid och slipper tänka alls...

• Honey Boo

www.niomanader.se

Ha regelbundet samliv
    Det bästa och mest användbara rådet är att praktisera oskyddat sex minst två till tre gånger i veckan men gärna varje dag (när ni känner för det helt enkelt). Då ökar ni chanserna att pricka in ägglossningen. Idealiskt är att ha samlag från fem dagar före ägglossningen och fram till ägglossning, eftersom spermierna överlever upp till fem dagar i livmodern, normalt iallfall 72 timmar. Du har då störst chans att bli gravid. Ägglossning inträffar vanligen två veckor före nästa mens.
    » Klicka här för att läsa om ägglossning
    Det skrivs ibland att man inte ska ha sex för ofta eftersom det påverkar fertiliteten negativt, men om mannen inte har konstaterats ha problem med spermietillverkning eller liknande så behöver man inte vara avhållsam. Ha sex när ni vill och så ofta ni vill. Det har funkat i alla tider.
    Men om mannen har konstaterade problem med tex spermiekvalité eller om ni försökt bli gravida i mer än ett år så är det absolut värt att ha sex mer sällan, med ca tre dagarns mellanrum.

Som det står ovan så om mannen har dålig kvalité ska man ha tre dagars mellanrum eller så, men om mannen har normal kvalitét på spermierna så kan du gott och väl ha sex varje dag!!

• trädis

men ni har ju bara försökt i 3-4 månader. det är ju mycket som ska klaffa. perfekt ägg å perfekta spermier, perfekt miljö etc etc.... att det gick på första försöket förra gången var ju ren slump att ni hade alla förutsättningar just den månaden! du kommer säkert va gravid innan året e slut!

Blir det nånsin vår tur? Försökt göra bebis i 21 månader nu...
Svar på tråden Hur stor chans att bli gravid under ägglossningen?