• Skruttiplutt

3-årstårta utan grädde!

Det börjar fra ihop sig till 3årskalas hemma hos oss och jag har funderingar kring tårtan. Fördelsedagsbarnet gillar nämligen inte grädde och inte choklad. (undrar vem hon brås på:)) Någon som har ett tips på "gräddfri" tårta? Den kan innehålla grädde tex in någon mousse eller så det är mera "synlig" grädde som inte går hem...

• Svar på tråden 3-årstårta utan grädde!
  • bellanbus

Gör en sockerkaks botten och mellan har du typ chokladmousse och något bär eller så (hallon är gott) sedan "klär" du den i chokladmousse, man kan ha både hallonmousse och chokladmousse, det är super gott!!!!

Välkomna till Effelltown....
  • Ex ungue leonem

Vaniljvisp? Om hon/han får smaka på det först kanske?

• Babalu

3 ägg
    3 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    3 dl vetemjöl
    2 dl vatten

fyllning:
    125 g margarin, smält
    1 dl mjölk
    4 msk vaniljsocker

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ned resten av ingredienserna till botten och häll sedan smeten i en smord och bröad form. Grädda i ca 40 minuter.

Häll alla ingredienserna till fyllningen i en kastrull och koka i ca 2 minuter. Dela den varma kakan på mitten och häll fyllningen på den undre delen. Lägg sedan på den övre delen och garnera kakan med florsocker vid serveringen.

• Lola Jämtland

Sugarpaste!

Lägg på det som lock o ha en massa gott under.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • levandecharader

Hallon och/eller citron fromage (finns säkert fler smaker)

• Förhoppningar

Sockerkaksbotten med passionsfruktsmousse. Sååååååå mumma!

Vill man kan man ju göra typ prinsesstårta med mousse av valfri smak istället för grädde. Gjorde jag när svärmor fyllde 50. Det blev så uppskattat. Gjorde så med passionsfrukt och choklad. Blir så friskt och gott i smaken med passionsfrukt.

• cleopatra2
    Förhoppningar skrev 2007-09-22 11:21:59 följande:
    Sockerkaksbotten med passionsfruktsmousse. Sååååååå mumma!Vill man kan man ju göra typ prinsesstårta med mousse av valfri smak istället för grädde. Gjorde jag när svärmor fyllde 50. Det blev så uppskattat. Gjorde så med passionsfrukt och choklad. Blir så friskt och gott i smaken med passionsfrukt.
    Har du receptet till mig? min kille är nämligen inte hellre så förtjust i grädde.
  • Förhoppningar
    cleopatra2 skrev 2007-09-22 15:17:44 följande:
    Har du receptet till mig? min kille är nämligen inte hellre så förtjust i grädde.
    Recept. Tja, det är ju vanlig socker kaka.
    50g smör/margarin
    2 ägg
    2 dl socker
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 dl mjölk

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner. Tillsätt smör och mjölk. Rör om och häll i smörad och bröad form. Grädda i 175 grader i 35 min.

Dela kakan i 2 lager. Bled ett lager med chokladmouse på tårtbottnen. Lägg på nästa lager tårtbotten och bred på passionsfruktsmousse. Lägg på lock av marsipan/mandelmassa. Vill du inte kvala själv finns det färdiga att köpa.

Moussen görs enlig receptet på förpackningen. Ställs i kylen innan den breds på.

Busenkelt och supergott!
  • Skruttiplutt

Tusen tack för alla tips! Jag har också funderat på glasstårta, men det känns enklare att ha "vanlig" tårta om inte alla fikar samtidigt. Det kanske får bli både någon smaskig moussetårta och glass...

Svar på tråden 3-årstårta utan grädde!