• Tiramisun

Hur länge använder man spjälsäng????

Hur länge använder man spjälsäng???? Min dotter är ungefär 20 mån när det andra barnet kommer. Vad tror ni använder man spjälsäng då eller kan man köpa växasäng? Känns lite tidigt men kasnke dumt med två spjälsängar....Hmmmm....HUr har ni gjort?

• Svar på tråden Hur länge använder man spjälsäng????
  • m00nfl0wer

Tills barnet är för stort för spjälsäng, så kommer jag göra iallafall. Min dotter är 2år och sover fortfarande i spjälsäng då hon sover bra i den och inte försöker klättra ur. Men tänkte byta till jul eller nä hon börjar bli för lång. (Hon är bara ca 84cm nu)

Men skulle jag få ett till barn nu så skulle jag nog byta till växasäng. Vet inte varför, men det skulle kännas som är när första barnet får småsyskon så blir det helt annorlunda.

Byt om du vill, annars kan du ha kvar spjälsängen.

• Olle i Alingsås

Har hört att man kan använda spjälsäng upptill tre års åldern men en av mina kompis köpte en begagnad växa säng när deras dotter var 1,5 år för hon klättrade så så det går ju.

• monica75

Min första son sov i spjälsängen tills han var ca2½.
    Min andra son lärde sig klättra ur sängen när han var 1½ och då var vi tvungna att lägga honom i vanlig säng.

Så länge det funkar är det ju bra om dom ligger i spjälsängen.

• MARIA99

Jag har bytt vid 2 år på mina..De försökte aldrig klättra ur innan så hade ingen anledning att byta innan.

• Jag är den bästa mamman dom har

alla mina barn har sovit tills 1 år sen har vi bytt säng för att dom ska kunna om dom vill komma in till oss

mamma till tre 0212, 0408, 0701, 08 ?
  • Kajsa79

spjälsäng funkade bra fram till ungefär ett års ålder, sen sov hon hos oss ett tag, men när vi flyttade över henne till egen säng i eget rum sov alla mycket bättre!

• Mitt hjärta är hemma

Jag sov i min spjälsäng så länge att jag t.o.m. minns det. 3-årsåldern nånting?

• Mamma till tre kottar

Vi har använt spjälsängen till 3-3½ års ålder, men vi började inte med den förren vid 1-1½ års ålder.
    När de har börjat "klättra" har vi helt enkelt tagit bort några pinnar i ena ändan så att de kunnat ta sig in och ut själva.

• Leja

Jag bytte just efter 1-årsdan. Hon kan klättra i och ur sängen själv, men har ändå lagom höga kanter så hon inte ramlar ur.
    Och det är lättare för mej när hon ska somna, för då kan jag sitta vid hennes fötter. För än så länge kan hon inte somna utan att jag är nära.

• Nie

Min dotter sov i sin spjälsäng till hon var 16-17månader. Sen fick hon en juniorsäng.

Svar på tråden Hur länge använder man spjälsäng????