• Snova

Tips på skydd för känsligt hallgolv?

Hoppas detta är rätt forum...

Vi bor i en nyrenoverad lgh där de puckat nog lagt en rätt känslig parkett i hallen. Nu inför vintern vore det bra att skydda golvet på ngt sätt. Helst skulle jag vilja lägga in sten men det känns lite i jobbigaste laget. En matta i all ära men då kommer gruset sprida sig.

Kanske finns det ingen bra quickfix men det är värt att fråga! (Är själv kass på inredning)

• Svar på tråden Tips på skydd för känsligt hallgolv?
  • Susidus

Inte helt enkelt. Vi funderade också på sten men det hade byggt för mycket på höjden så vi har helt enkelt lagt en STOOOOR matta innanför dörren. Den är en sådan där klassisk entrématta som man kan se i butiks och kontors entrér och den håller grus och väta från att sprida sig. Hatar små frimärksstora hallmattor. Denna är lika bred som hallen och en dryg meter djup. Snyggt vet jag inte, men praktiskt.

• Lishon

Jag har gjort samma som susidus.

• Joonas

Man kan köpa fina "plast"underlägg för kontorslandskap. Sådana som folk har under skrivbord och skrivbordsstol för at tinte repa golvet. Lägg en jättestor sådan precis innanför dörren, så kan man trampa där med grus och klet och ändå se det snygga golvet!

Ful, fet och faktiskt fyrtio
  • Snova

Åh, tack för bra tips!

Igår tänkte jag på att det allra bästa vore ngn form av (snygg) gummimatta med en kant som står upp lite så att gruset inte sprider sig vidare. Vet dock ej var man köper sådana...

Nu har jag iaf fått flera alternativ att tänka på, toppen!

En fråga ang en sån där klassisk entrématta som finns på ftg:
    de håller alltså fast gruset på ngt sätt så att det inte sprider sig? Låter ju bra. Var har ni köpt dem? Dyrt?

Joonas
    Tror du man kan köpa sådant på IKEA? De har ju IKEA work eller vad det nu heter.

Ett problem jag glömde nämna
    Vi har inte ngn riktig hall egentligen, man kommer in mitt på långväggen i en korridor om ni fattar vad jag menar. Korridoren passerar man igenom för att ta sig till köket så risken är hög att det grus som hamnar vid entrén kommer att bli utsläpat av alla fötter...

Men även med den förutsättningen är era tips bra ju!

• Joonas

Japp, de fins på IKEA!

Vi har en sådan där dörrmatta modell större i vår hall med gummikant runt om. Den är köpt på Bauhaus...

• Lishon

Vi har en sk. enrématta. Den är snygg, svartgrå i färgen med gummi under. Gummit gåt ut en bit utanför själva mattan men det är ingen hög kant som håller gruset inne. Vår matta är ca 90 gånger 150 och täcker större delen av vårt golv men det finns säkert både större och mindre mattor i samma modell. Vår kostade ca 700 kr. Dyr men snygg och bra. Löser dock kanske inte problemet att smutsen dras med men den skyddar golvet iallafall. Dessutom är den lätt att rengöra. Bara att dammsuga av och gnugga med en fuktig trasa då och då för att få upp hår som sätter sig i den.

Snova skrev 2007-09-23 09:26:44 följande:
    Åh, tack för bra tips!Igår tänkte jag på att det allra bästa vore ngn form av (snygg) gummimatta med en kant som står upp lite så att gruset inte sprider sig vidare. Vet dock ej var man köper sådana...Nu har jag iaf fått flera alternativ att tänka på, toppen!En fråga ang en sån där klassisk entrématta som finns på ftg:de håller alltså fast gruset på ngt sätt så att det inte sprider sig? Låter ju bra. Var har ni köpt dem? Dyrt?JoonasTror du man kan köpa sådant på IKEA? De har ju IKEA work eller vad det nu heter.Ett problem jag glömde nämnaVi har inte ngn riktig hall egentligen, man kommer in mitt på långväggen i en korridor om ni fattar vad jag menar. Korridoren passerar man igenom för att ta sig till köket så risken är hög att det grus som hamnar vid entrén kommer att bli utsläpat av alla fötter...Men även med den förutsättningen är era tips bra ju!
  • Joonas
    Lishon skrev 2007-09-23 16:35:28 följande:
    Vi har en sk. enrématta. Den är snygg, svartgrå i färgen med gummi under. Gummit gåt ut en bit utanför själva mattan men det är ingen hög kant som håller gruset inne. Vår matta är ca 90 gånger 150 och täcker större delen av vårt golv men det finns säkert både större och mindre mattor i samma modell. Vår kostade ca 700 kr. Dyr men snygg och bra. Löser dock kanske inte problemet att smutsen dras med men den skyddar golvet iallafall. Dessutom är den lätt att rengöra. Bara att dammsuga av och gnugga med en fuktig trasa då och då för att få upp hår som sätter sig i den.
    Låter som en sådan vi har med! Vi har faktiskt tvättat den med högtryckstvätten en gång när vi ändå hade den framme! Blev som ny!
  • Snova

Tack igen, ska kolla runt lite inför vintersäsongen.

• Mesangium

Vi har lagt Ikeas klassiska hallmattor i nån sorts gräsrepsväv som matta i hallen. Tejpade ihop dem på baksidan bara. De är ju svinbilliga de där mattorna.

Annars kan man lägga ett sånt där stort plastflak på golvet som man annars har under kontors- eller barnstolar.. Som ska skydda golvet från märken av hasandet fram och tillbaka av stolen mot golvet.

• Pokergirl

Annars finns det riktigt bra hallmattor hos clas ohlsson. Dom suger åt sig både fukt och grus, bara att dammsuga emellanåt!

Svar på tråden Tips på skydd för känsligt hallgolv?