Vi har en sk. enrématta. Den är snygg, svartgrå i färgen med gummi under. Gummit gåt ut en bit utanför själva mattan men det är ingen hög kant som håller gruset inne. Vår matta är ca 90 gånger 150 och täcker större delen av vårt golv men det finns säkert både större och mindre mattor i samma modell. Vår kostade ca 700 kr. Dyr men snygg och bra. Löser dock kanske inte problemet att smutsen dras med men den skyddar golvet iallafall. Dessutom är den lätt att rengöra. Bara att dammsuga av och gnugga med en fuktig trasa då och då för att få upp hår som sätter sig i den.
Snova skrev 2007-09-23 09:26:44 följande:
Åh, tack för bra tips!Igår tänkte jag på att det allra bästa vore ngn form av (snygg) gummimatta med en kant som står upp lite så att gruset inte sprider sig vidare. Vet dock ej var man köper sådana...Nu har jag iaf fått flera alternativ att tänka på, toppen!En fråga ang en sån där klassisk entrématta som finns på ftg:de håller alltså fast gruset på ngt sätt så att det inte sprider sig? Låter ju bra. Var har ni köpt dem? Dyrt?JoonasTror du man kan köpa sådant på IKEA? De har ju IKEA work eller vad det nu heter.Ett problem jag glömde nämnaVi har inte ngn riktig hall egentligen, man kommer in mitt på långväggen i en korridor om ni fattar vad jag menar. Korridoren passerar man igenom för att ta sig till köket så risken är hög att det grus som hamnar vid entrén kommer att bli utsläpat av alla fötter...Men även med den förutsättningen är era tips bra ju!