• Maijan

Någon med erfarenhet av Tri-Cotti?

Hej! Har bf den 20/10 o funderar på att skaffa bärsjal. Tycker att Tri-cottin verkar smidig eftersom man inte behöver knyta den. Skulle gärna vilja få lite info av er som har den, gärna både för- och nackdelar.

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av Tri-Cotti?
  • Ullegulle78

Jag kom inte överens med min tri-cotti.
    Fick inte till det med vagga, Sonja bara försvan ner i tyget.
    Jag fick också noja över att hon skulle ramla ur.
    Jag är mer en Sel och MT människa jag!

• ommseif

Älskade min tricotti! Och rekommenderar den verkligen
    Provade långsjal innan , men det var inte alls min grej. Så mycket smidigare att slippa knyta men ändå lika mysig som en sjal!
    Dessutom fick tricottin alltid hänga med, när jag inte bar honom i den hade han den som mysig filt i vagnen

Men det är viktigt att du inte tar en för stor stl !
    Hellre en mindre om du är osäker!

(Min tricotti är stl S, har normal 36-38 på kläder)

Lycka till!

• trädgårdstjejen

Har en Easy-hug som är ungefär likadan, bara lite stumare i tyget. Helnöjd med min, har dessutom sytt en till så att jag har två =) Bra vid snabbärning och tar liten plats. Inte alltid man vill stå och knyta 4-5 meter tyg för att bära 10 minuter... Ska du bära längre stunder rekomenderar jag nog en trikåsjal (jättemyyyysigt! och man lär sig knyta rätt så snabbt) eller en MT.

• Maijan

Tackar! Fler tips o synpunkter? Kan ju tillägga att jag är ganska kort,1.55, normalviktig med liten byst om det nu har någon betydelse.. (vill inte ha en massa överflödigt tyg som hänger o dinglar tex)

• elliot05

Min son är nu en månad och jag bär honom i en tri-cotti. Han är mycket skrikig och svår att lugna men när jag lägger honom i vagga i sjalen somnar han inom två minuter... varje gång! Som längst har han legat i tre timmar och jag tycker inte det är speciellt tungt. Sjalen är lätt att sätta på sig och jag får händerna fria att göra annat. Jag är själv 158 cm och ca 36 i klädstorlek, har en tri-cotti storlek small som passar utmärkt!

• trädgårdstjejen

Ett annat alternativ är ju ringsjal (finns massor snygga ringsjalar och det är dessutom lätt att sy själv), men det blir ju lite snedbelastning med den. Beror återigen på hur länge man ska bära åt gången.

• Maijan

Ringsjal går bort då jag tidvis har ryggbesvär även som "icke-gravid". Hade en baby-björn sele till dottern, men fick snabbt ont, så därför vill jag hellre prova sjal nu.

Man kanske kan börja med en tri-cotti o komplettera med en vävd sjal senare, när bebis börjar bli tyngre? Vad tror ni?

• anilova

Jag tror det blir jättebra att testa med vävd sjal lite senare, även om jag inte har burit själv i en tri-cotti så vet jag ju att långsjalen ger den allra bästa avlastningen av mina sjalar (har Mei Tai, ett gäng kortsjalar och en ratad bärmes), så har du lite problem med ryggen kommer du antagligen att uppskatta den. Det är lättare än det ser ut, jag klarade av att lära mig själv med hjälp av instruktionshäften, men numera finns det ju så många sjalbärare att du säkert kan få praktisk hjälp av någon.

• mmm75

Jag funderar på att skaffa sjal. Tyckte först tri-cotti verkade smidigt. MEN, tänker om. Då ska man ju ha en storlek för mej och en annan för pappa!?!? Med sjal kan båda bära utan att ruinera oss.

• trädgårdstjejen

Annat alternativ då barnet börjar bli tyngre är tex Ergo eller Patapum. Har själv nyss köpt en beg. Patapum för 300 som jag hoppas att sambon ska bära i, jag har hellst sjal. Går inte ens att jämföra med baby-björn!!

• Maijan

Trädgårdstjejen: Läste lite om Ergo o Patapum o har för mig att nån av dem krävde ett höftmått på ca 100 cm (minns inte exakt vad det stod) Eftersom jag ligger under det så känns det tveksamt om Ergo (el om det nu var Patapum ) kommer sitta bra på mig då? Eller har jag kanske missuppfattat infon? (erkänner att jag inte är riktigt med o har minne som en guldfisk så här på slutet )

• trädgårdstjejen

Nu har du gjort mig deprimerad kvinna! Tänkte att "ett höftmått på 100 cm! det är ju en meter det, sååå stor ska man väl inte behöva vara!!" Sen gick jag och mätte... *buhuuu* En hel jäkla METER!!!! *deppad*

• Maijan

Ooops. Sorry! Har kollat ordentligt nu o jag har naturligtvis blandat ihop allt (inte bra att leta fakta kl 1 på natten tydligen) Infon om höftmåttet gäller bärselen Sutemi, INTE Ergo el Patapum. Så du kan nog slappna av nu

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Tri-Cotti?