• Mandi74

Påverkar en torktumlare elförbrukningen mycket?

Vi funderar på att skaffa en tortumlare men funderar även på hur pass det kommer att påvekar elförbrukningen. Hur har det varit för er, har er elförbrukning ökat mycket sen ni skaffade torktumlare?

Förstår ju att det beror på hur mycket man använder den, men ett litet hum får man i alla fall.

• Svar på tråden Påverkar en torktumlare elförbrukningen mycket?
  • vänat

Skulle tro at det beror nog om du använt torkskåp tigre kanppast någons skillnad men har du låtit kläderan torka själv på liner ja då märks det förmodligen.

• belgarion

ah en torktummlare dar mkt ström.. vi köpte en avfuktare och hänger kläderna på streck istället.. mycket billigare..

• meic

det är ganska lätt att räkna ut hur mkt det kommer att kosta! Om du hittar en maskin så får man med den infom man behöver, typ om du kollar på maskiner på internet.

Vi ska köpa nya nu och köper i en mellan-prisklass men med liten energiförbrukning. Så för oss kommer det att kosta ca 200:-/månad att tvätta, torka varannan dag inkl. tvättmedel.

• Angels

Det sägs att det påverkar jättemycket! Har sänkt vår elförbrukning med ca 300:- i månaden sedan jag slutade torktumla så mycket. Vi har en av Mieles senaste maskiner och den ska vara i energiklass A.

• mainecooner

JAg är osäker på hur mkt dyrare vår el blev när vi köpte tumlare.
    Jag använder den mer på vinterhalvåret.
    På sommaren kanske jag har använt den en gång varannan vecka knappt och på vintern kanske 1ggn varje vecka.

Eftersom kläder slits och krymper mera när man tumlar brukar jag bara tumla lakan/påslakan/handdukar.

Men kolla på hur hög förbrukning den har och räkna ut själv.
    Det tar ca 140minuter för mig när jag tumlar, jag har en kondenstumlare.(full maskin)

• Mia83

Vi har en elräkning på totalt ca 500kr i månaden.
    Vi tvättar och torktumlar mer eller mindre dagligen, kör diskmaskinen 2 ggr per dag, har datorn på hela dagarna.

Eftersom jag inte vet vad vi betalar för elen på rak arm så är detta ett luddigt exempel, men för vår del känns det inte som att den påverkar så mycket. Då är det iofs en relativt ny torktumlare i energiklass A iofs.

• Angels

Glömde skriva att jag förr tumlade ca 11 tvättar i veckan.

• Mandi74

Men då är det ändå inte så farligt som jag trodde. Tack för hjälpen!

Svar på tråden Påverkar en torktumlare elförbrukningen mycket?