• Stacy

Manligt och kvinnligt språk

Har tänkt mycket på det där med manligt och kvinnligt språk. Hur mycket skiljer det sig i svenskan. Som i tex japan där har ju männen ett språk och kvinnan ett. Även om de flesta ord är lika så säger männen det på sitt eget sätt.

Vad tycker du är olika i männens och kvinnornas språk.

• Svar på tråden Manligt och kvinnligt språk
  • Rauija

Det tycker jag inte är så olika.
    Men kropps språket skiljer sig=)

• Stacy

På vilket sätt tycker du kroppspåket skiljer sig?

Jag tycker att man bli bemött på olika sätt. Om en kvinna skulle höja rösten på jobbet skulle man tror att det är PMS men om en kille skulle skrika på en fotbolls match att laget är en en bunt kärringar så skulle det vara helt normalt.

• Rauija
    Stacy skrev 2007-09-22 16:02:02 följande:
    På vilket sätt tycker du kroppspåket skiljer sig?Jag tycker att man bli bemött på olika sätt. Om en kvinna skulle höja rösten på jobbet skulle man tror att det är PMS men om en kille skulle skrika på en fotbolls match att laget är en en bunt kärringar så skulle det vara helt normalt.
    He he

Svårt att förklara i text hur kroppsspråket skiljer sig.

P.s
    Jag gapar alltid på jobbet=) Ingen som tror att jag har pms varja dag=)
  • presens konjunktiv

Har inte Deborah Tannen skrivit böcker om sociolingvistik ur genusperspektiv?

Give me ambiguity - or give me something else.
  • Gorban

Jobbade en gång med en programmerare som var japanska. Hon hade ordet hatarake som lösenord. Det betyder: -Jobba på! Men det kan aldrig en kvinna säga, tillade hon.

Svar på tråden Manligt och kvinnligt språk