• lavender

Barnvagn till bil med liten bakluckeöppning

Så har även vi kommit så långt att vi börjat fundera på det här med barnvagn...

Vår bil kanske inte är helt optimal för en barnvagn, bakskuffen är rätt stor (djup) men inte särskilt hög. Istället för att lägga massa pengar på att byta bil till en kombi undrar jag nu om ni kan rekommendera vilka vagnar vi ska titta på som både är bra men också inte tar för stor plats hopfällda i bilen.

Några råd till en vagn-novis?

• Svar på tråden Barnvagn till bil med liten bakluckeöppning
  • Tili

Bugaboo ar en av de vagnarna som tar minst plats ihopfalld och det ar e kanon vagn!

• Alice08

Jag har också en mindre bil, en Nissan Micra. Senaste modellen har mellanstor bagagelucka, men inte som en kombi så klar. Resonerar samma som du - behålla bilen och hitta vagnen som passar. Jag åkte runt till 2 olika barnvagnsaffärer och provade: Teutonia Fun blir jätteliten ihopfälld. Fick ta bort ett hjul bara. OBS! Mjuklift. Även Brio (minns ej vilken modell). Nu skall jag köpa min kompis barnvagn, en Hartan Topline. Tyskt märke som såldes mer i Sverige för 3 år sedan. Den fick också plats - på sidan och om jag tog bort två hjul. Alla ovanstående vagnar har hjul som går lätt att ta bort med ett "klick". Jag avskyr krångliga lösningar - det skall vara lätt och smidigt att fälla ihop och få in i bilen. Har kollat att även pojkvännen och blivande pappan får plats i baksätet... Hoppas att mina tips har varit till god hjälp. Lycka till och skönt att höra att det är fler än jag som vägrar dras med i "kombi-yran"!

• Annamus

Vi hade precis köpt bil när vi fick plus på stickan. Vi provade oss fram till en Emmaljunga Cerox. Den går precis in och är ändå inte en minivagn liksom. Åk och prova vettja, man brukar få prova på de flesta barnvagnsbutiker. På Barnens hus fick vi, emmaljungabutiken likaså...

• wac

Inte precis barnvagnstips, men alternativ sätt för lösning med barnvagn de första månaderna. Har du funderat på att använda sjal och köpa en sulky istället? Fick en son maj -05 där jag köpte en ny teutonia. Sålde den raskt då jag insåg att jag var för lat för att lyfta i/ur bilen när jag var ute och reste. Bar honom i sjal på långa promenader, vilket fungerade utmärkt. Använde sjal tills sonen var c:a 6 mån. Sedan ville han ej bäras mer. Då fick vi en sulky som var den enda han kunde sövas i. Har nu köpt en maclaren sulky som har bättre vind/regn skydd. Väntar barn nr 2, där både mannen och jag bestämt oss att det blir sjal till lillsyskonet och sulky till storebror. Sen kan lillsyskonet få låna sulkyn och sova i den ibland. Man behöver inte köpa en barnvagn innan barnet är född. Och det bästa är att köpa en begagnad för att känna in vilka behov man har av en barnvagn.

• lavender

Tack för alla tips, guld värda för en total bebisnybörjare! Vi får ta en tur till barnvagnsaffären och testa, och nu har jag ju några namn på vagnar att kolla in till att börja med.

Mammy J - intressant att man klara sig utan vagn också, har liksom tänkt att det var något helt nödvändigt. Något att fundera på!

Svar på tråden Barnvagn till bil med liten bakluckeöppning