• Hennah

Det här med Baby semp PULVER!

Alltså, det finns ju tydliga instruktioner på förpackningen till pulvret (Baby Semp 1) om hur man ska göra, där det bla. står att vattnet (eller är det den färdiga blandningen? minns inte riktigt just nu) ska värmas till 70 grader. Men hur gör ni då för att veta att det är just 70 grader? Mäter ni med termometer eller "höftar ni" när ni fixar i ordning tillägg till era barn?

• Svar på tråden Det här med Baby semp PULVER!
  • PiceaX

Står det verkligen 70 grader? På babysemp 2 står det att man skall antingen blanda först och sedan värma till ättemperatur (ca 37 grader) eller värma vatten till ca 50 grader och blanda sen. Och så skall man koka vattnet först om man är osäker på vattenkvaliteten, fast jag antar att det är viktigare med babysemp 1 när barnen är mindre. Fast jag tror inte det spelar så stor roll hur varmt det är, bara barnet äter det. Det enda är att man skall vara säker på att det inte är för varmt, så inte barnet bränner sig. Men det finns ju barn som dricker det kallt, så det är nog inte så noga åt det hållet.

• VeraP

Det står verkligen 70 grader. Vi har precis börjat med pulvret och beskrivningen känns faktiskt lite väl ambitiös. Som TS skrev hur vet man att det är 70 grader? Och jag undrar, hur viktigt är det att det är exakt så? Vill göra rätt, förstås, men vi har ju faktiskt rent vatten i Sv.

• freddis

brukar använda ugnstermometer, en i metall. funkar bra.

• Ulle P

Du kan koka vattnet och röra ner pulvret och kyla flaskan under kallt vatten-gjorde dom på sjukhuset.Sen hade vi kokt kallt vatten i kylen som vi micra på och sen i med pulvret.

• Britha

Vi har också kokt vatten i en tillbringare i kylen och sen värmer vi den i micron och sen blandar i pulver. Blir det för varmt så kyler vi flaskan i kallt vatten ett tag till ät temp.

Mamma till lilla Theodor (31 maj 2007)
  • Janina

Jag kokade upp vatten , hällde rätt mängd i flaskan + pulver och kylde under kranen . Man tillagar ju inte semp 1 och 2 likadant .

• gabbilw

Min kompis ringde till semper å frågade om det där. Man behöver inte följa anvisningarna så noga då vi har så rent vatten i sverige. Jag kokade vatten, hällde upp i en tillbringare å ställde i kylen. när Nova va hungrig så va de bara hälla upp vattnet, värma till rätt temperatur och sen blanda i BabySemp. Finns väl ingen bebis i världen som har de tålamodet att föräldrarna ska hinna koka vatte, låta svalna till 70 grader, blanda i pulver, låta svalna till 37 grader...

• Lever i väntan

Jag tar kalvatten från kranen ner i flaskan, värmer i micron 15 sec. och blandar sedan ner pulvret. Skakar om!
    KLART ATT ÄTA!

• Hennah

Tack för alla svar. Vad skönt att höra att man kanske inte måste vara så fruktansvärt noga med det där med 70 grader.

Svar på tråden Det här med Baby semp PULVER!