• Hallon4

Nya hus med högt i tak,

Om det finns nägon här som bor i ett nytt hus där det är rätt så öppen planlösning och högt i taket. Ekar det hos er? Jag skulle så gäärna vilja ha ett sånt hus men jag undrar hur det blir när man bor i ett sånt.?..

Nån med egen erfarenhet....

• Svar på tråden Nya hus med högt i tak,
  • AnneSophie

Jag bor iofs i ett gammalt hus, men det är ungefär sak samma. Vi har nästan 3 meter i takhöjd.
    Just nu håller vi på att renovera hallen uppe och nere, och har då periodvis tagit bort mattor och gardiner. Då märker man stor skillnad på ljudet i rummen.
    Så om man är väldigt minimalistisk av sig och tex inte vill ha mattor och gardiner så kommer ett rum med såpass högt i tak absolut att eka lite...eller iallafall kännas lite tomt.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Joonas

Vi har väldigt öppen planlösning och hyfsat högt i tak i vardagsrummet (till nock), som sitter ihop med köket som sitter ihop med hallen och allrummet och trappan upp till övervåningen där vi har öppet ner med balkonger... Och det är viktigt att tänka på ljudet och akustiken. Det blir lätrt bullrigt och skramligt om man inte tänker sig för och har textilier och annat som kan fånga upp ljudet. Ska ni bygga med öppet upp i nock så råder jag er till att inte välja jättehögt. Vi hade många diskussioner om detta när vi skulle bygga och många tyckte att vi inte hade högt nog i vardagsrummet. Jag var väldigt noga med att få in rymd och ljus (4 takfönster i vardagsrummet) men jag vill inte att det ska kännas stelt, bullrigt och kallt. Vi bestämde oss för ett innermått på 3.70, vilket de allra flesta ansåg vara för lågt. Det har blivit perfekt!!!

Ful, fet och faktiskt fyrtio
Svar på tråden Nya hus med högt i tak,