Annullering av Äktenskap`?
Vet någon hur länge man får ha varait gift om man vill att denna äktenskap ska o förklaras raderas bort?
Jag var gift i ett halv år.
Vet någon hur länge man får ha varait gift om man vill att denna äktenskap ska o förklaras raderas bort?
Jag var gift i ett halv år.
beror nog på orsaken till att äktenskapet ingicks - om det finns chans att få det ogiltigförklarat pga omständigheterna kring själva vigseln..
verkar inte finnas i sverige:
www.juridikfokus.se/forum_fj/viewtopic.php&sid=5bb7cd1d90f0f6a23cb7f77d7217051d
Vi skickde in paprerna bara efter någon månad men denna försvan i posten då vi var dumma nog att lägga in 500 kr som detta skulle kosta i kuveret. rinde in efter ca 3månader då hade inget hänt..Fick vi skicka om allting..
Det ska det göra vad jag har hört men jag kanske har blivit miss informerad..
Jag börjar få ångest inför att det står skild på mina papper...Vill liksom inte behöva förklara detta för en kommande partner...Kanske är dumt att tycke det är pinsamt men jag fick en tankeställare när en polare så till mig att han inte skulle tycka att ett stort brölopp var ett okey krav från en som vart gift förut om det är hans sförsta äktenskap..Han menar att de ska det vara bra för henne då . Hon får nöja sig med ett litet.. Inte det att jag vill ha ett stort bröllop men tänk om det är fler som tänker så...
Det krävs speciella skäl för att ett äktenskap ska annulleras, dessa är t ex:
Om äktenskapet har ingåtts med en man eller en kvinna som redan är gift, med en familjemedlem i rätt upp- eller nedstigande led eller med ett syskon.
Om en av makarna är underårig och inte har fått tillstånd från myndigheterna att gifta sig.
Och andra liknande skäl.
I annat fall är äktenskapsskillnad (skilsmässa) det man får ta till.
Det låter toppen det... Usch kanske jag som tänker för mycket på det.. JAg kan stå för att jag är gift men jag tar verkligen åt mig av sådana kommentarer då jag inte är så gammal heller..gifte mig med min första kärlek..
Ring till familjerätten i din kommun. Du kan vara anonym och fråga kring det om du vill. De borde veta.
har du nåt skäl till varför det skulle kunna annuleras då? (nåt annat än att ni inte var rätt för varann då)