• Missfallett

Skrapning farligt ?svårare att bli med barn?

Ja,finns det någon som kanske vet ifall detta med att skrapa eller "påverka" livmodern har någon betydelse att kunna bli med barn i framtiden?Jag är oroad att de har "sugit ut" både ett och annat i min livmoder eller rättade sagt rört till den normala balansen.Min mens verkar ok.Hade MA i februari och har forfarande inte lyckats bli gravid.

• Svar på tråden Skrapning farligt ?svårare att bli med barn?
  • karinagumman

enligt netdoktor:
    "Risken att få en komplikation som innebär att det blir svårt att få barn i framtiden är oerhört liten, mindre än en på tusen. I själva verket är risken för följder som påverkar hälsan eller förmågan att få barn större om man föder barn än vid abort."

källa: netdoktor.se

mellan äl och bim
  • karinagumman

förstått att du haft missfall och inte abort.... men i många fall anvnds ju skrapning vid abort...
    jag googlar vidare...... för att hitta mer info åt dig

mellan äl och bim
  • karinagumman

nej jag hittar ingen mer info genom att googla.. & jag har ingen erfarenhet..
    hoppas du får svar av ngn med egen erfarenhet...

lycka till

mellan äl och bim
  • Missfallett

Tackar för hjälpen.kram.

• Qermit

Skriver för jag känner igen mig i din beskrivning. Fick mitt mf i januari och mensen kom aldrig tillbaka efter det. Jag fick först provera och sedan trisekvens för att bygga upp slemhinnan och äter nu pergo för att få ägglossning. Innan mitt mf hade jag en 28-dagarscykel som man kunde ställa klockan efter... Min doktor säger att det är extremt ovanligt att något händer efter skrapning. Har du mens så har du förmodligen ägglossning (ibland iallafall). Håller tummarna för att du snart ska bli gravid igen (och jag med ).

• zanila

Om du inte märkt av någon komplikation till skrapningen. (som infektion i livmodern eller att livmodern fått hål eller rispa i sig - två komplikationer som man inte kan ha utan att mräka det ) är risken för att skrapningen i sig ska påverka dina möjligheter att bli gravid i stort sett obefintliga. Att du inte lyckats bli gravid efteråt är tråkigt men också helt normalt. Snittet för hur lång tid det tar att uppnå en graviditet är sju månader. Vissa lyckligt lotade som blir gravida på första försöket drar ju också ner den statistiken rätt mkt. Så även om det är besvärligt att vänta tycker jag inte att du ska misströsta. Du vet ju trots allt att du faktiskt kan bli gravid och det tycker jag att du ska hålla fast vid nu när du längtar efter nästa gång.

Lycka till.

• Missfallett

Tack vad ni är gulliga!

Önskar detsamma till er också må fruktbarheten spira i oss alla.

• magis

Missfallett,

Du tar upp en fråga som berörs förvånande litet här på FL/Svårt att få barn.

Jag har personlig erfarenhet av att ha fått skador i livmodern i samband med skrapning (efter MA) som resulterat i att jag för tillfället inte kan bli gravid.

Du skriver att du har mens, detta indikerar att risken för att du på ngt sätt blivit skadad är liten. Jag tycker dock personligen att du skall propsa på att få en UL-undersökning med kontrast hos din gynekolog för att uteslutna ärrbildning i livmoder eller cervix.

Jag har talat med en av Sveriges skickligaste Ob/Gyn kirurger på sjukhuset där jag jobbar och hon berättade för mig att detta (som ofta kallas interuterina synekier / asherman's syndrom) har varit väldigt ovanligt men blir vanligare nu på senare tid.

Vid varje ingrepp som görs i livmodern /buken föreligger det en viss risk att det uppstår ärrbildningar, speciellt när livmoderslemhinnan år progesteron-påverkad (dvs i samband med graviditet). men risken för infektioner som kan leda till samma sak är också påfallande om man det finns kvar rester av graviditeten i livmodern efter MF/MA....vilka avlägsnas med vaacum exceres (skrapning)....

• Missfallett

-magis!

Tack,för tänkvärd info.
    Det var detta med ärrbildning jag var ute efter.

Har hört om det.Menar att det finns risker även med skrapning för det är en händelse som inte är normal i ens kropp.

Jag tror inte att jag är drabbad av det,men ibland så kommer tanken på att det är en risk alltid detta med skrapning också.
    Och det kan ju ha gått fel typ.Men nu tror jag inte så i mitt fall längre.

Jag var hos gyn i tisdags och fick veta att det ser ok ut där nere.Fina äggstockar och fin normal slemhinna.

Va trist!För att du inte kan bli gravid, Är det verkligen slutgiltigt i ditt fall? eller finns det hopp??Jag önskar dig det bästa!!

Har ej själv lyckats ännu men det ska jag bara göra snart med lite pergotime så ordnar detta sig tror jag allafall.

• Centurion
    magis skrev 2007-10-03 15:32:16 följande:
    Missfallett,Du tar upp en fråga som berörs förvånande litet här på FL/Svårt att få barn.Jag har personlig erfarenhet av att ha fått skador i livmodern i samband med skrapning (efter MA) som resulterat i att jag för tillfället inte kan bli gravid.Du skriver att du har mens, detta indikerar att risken för att du på ngt sätt blivit skadad är liten. Jag tycker dock personligen att du skall propsa på att få en UL-undersökning med kontrast hos din gynekolog för att uteslutna ärrbildning i livmoder eller cervix.Jag har talat med en av Sveriges skickligaste Ob/Gyn kirurger på sjukhuset där jag jobbar och hon berättade för mig att detta (som ofta kallas interuterina synekier / asherman's syndrom) har varit väldigt ovanligt men blir vanligare nu på senare tid.Vid varje ingrepp som görs i livmodern /buken föreligger det en viss risk att det uppstår ärrbildningar, speciellt när livmoderslemhinnan år progesteron-påverkad (dvs i samband med graviditet). men risken för infektioner som kan leda till samma sak är också påfallande om man det finns kvar rester av graviditeten i livmodern efter MF/MA....vilka avlägsnas med vaacum exceres (skrapning)....
    Vilket sjukhus är det på?
  • magis

Missfallett,

Vad bra att allt ser bra ut! Och du är hoppfull och det ska du vara, du kommer säkert plussa inom kort!

I mitt fall väntar jag på en titthålsop (hysteroskopi) som sker om ett par veckor. Allt som allt har jag väntat ca 13 månader på att överhuvudtaget få rätt diagnos, när jag fick det har jag nu väntat ytterligare 2 månader på operationen. Känns litet konstigt att det måste operera igen för att fixa ärrbildningarna från en annan operation, men det är enda sättet. I värsta fall blir det fler än en operation, men det vet jag inte innan den 1:a är över. Östrogenbehandling blir det nog också, chanserna till graviditet kan bara fastställas efter 1:a operationen. Klart man hoppas...det är allt man kan göra.

Centurion - Det är Huddinge Sjukhus jag syftar på (eller Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge som det heter) och kirurgen heter Miriam Mints, blev tipsad av en f.d patient här på FL och gjorde sedan research på henne för att sedan prata med henne direkt. Hon är mycket kunnig inom detta område.

• Centurion
    magis skrev 2007-10-05 12:42:17 följande:
    Missfallett,Vad bra att allt ser bra ut! Och du är hoppfull och det ska du vara, du kommer säkert plussa inom kort!I mitt fall väntar jag på en titthålsop (hysteroskopi) som sker om ett par veckor. Allt som allt har jag väntat ca 13 månader på att överhuvudtaget få rätt diagnos, när jag fick det har jag nu väntat ytterligare 2 månader på operationen. Känns litet konstigt att det måste operera igen för att fixa ärrbildningarna från en annan operation, men det är enda sättet. I värsta fall blir det fler än en operation, men det vet jag inte innan den 1:a är över. Östrogenbehandling blir det nog också, chanserna till graviditet kan bara fastställas efter 1:a operationen. Klart man hoppas...det är allt man kan göra.Centurion - Det är Huddinge Sjukhus jag syftar på (eller Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge som det heter) och kirurgen heter Miriam Mints, blev tipsad av en f.d patient här på FL och gjorde sedan research på henne för att sedan prata med henne direkt. Hon är mycket kunnig inom detta område.
    Aha jag har också varit hos Miriam. Jag fick grava sammanväxningar efter ett mkt traumatiskt kejsarsnitt och påföljande infektion. Mitt hemsjukhus kunde inte göra något för de hade inte kompetensen, det såg minst sagt dystert ut. Halva min livmoder var helt igenväxt. Dr Mints min hjälte fixade dock biffen med enbart hysteroskopi, fick ha spiral i några månader och ska nu ner igen nästa vecka för att göra min 4 hysteroskopi (min 2a på HS). Har lite problem med slemhinna pga all ärrbildning (antar jag) och jag litar itne på att hemsjukan klarar detta. Hon är bara bäst!!
  • Lollo79

Jag blev skrapad i November förra året efter MA och nu är jag gravid igen, är i v 12.

• Missfallett

Ännu tack för svar allihopa och GRATTIS!!Lollo2!!Underbaaart!!!!

• Missfallett

Hej igen, magis och centurion,,,Jag håller verkligen mina tummar för er två.Ni är beundranssvärda som orkar kämpa på!Varma kramisar till er.

• magis

Centurion - intressant att läsa om din erfarenhet av Miriam Mints, jag har också bara hört mkt positivt om henne. Hon har sagt till mig att hon tar mig som patient om det blir problematiskt för den kirurg jag blivit remitterad till (det är alltså inte Miriam i mitt fall) men att hon har förtroende för honom och det är ju skönt Centurion, du skriver att du ska göra din 4:e hysteroskopi nu i veckan, inom vilken tidsram har du gjort dessa och hur länge har du fått vänta mellan varje operation? Kunde de meddela dig redan från och med första operationen att det skulle krävas fler än en? Många frågor men jag är nyfiken på din historia. Jag antar att du försöker bli gravid igen, är det så? Vet du ngt om dina utsikter?

Lollo 2 - jättegrattis till din graviditet! Ett förtydligande är på sin plats...det är alltså väldigt ovanligt att drabbas av ärrbildningar efter skrapning/kejsarsnitt, det händer kanske bara en på 800 eller ngt sådant...tråden ska inte skrämma upp folk, bara informera...

Missfallett, tack för dina värmande lyckönskningar!! Lycka till du också!

Magis

Svar på tråden Skrapning farligt ?svårare att bli med barn?