Rått kött till hund?
Ger ni era hundar rått kött? Om hur blir dom då i magen?
Ger ni era hundar rått kött? Om hur blir dom då i magen?
Får jämt fruset kött, fast då färksfoder. Men de gånger vi slänger in slaktavfall från jakten i hundgården så glusar de i sig allt och inget märks på magen. Nu är det ju slädhundar, och det enda de lever för är föda. Dock har min valltik problem med magen, så hon blir dålig
Rått kött? Nej aldrig!
fler?
Min får frusna märgben att gnaga på, där finns ju rått kött på. Han klarar det galant!
hon brukar få kött när pojkvännen har styckat älg eller hare. oftast klarar magen det men om det är mycket ben i brukar hon bli jätte dålig i magen..
Ja hon får oxfärs ibland, och råa märgben.Hon är ra i magen när hon ätit det.
Ger mina naturlig föda dvs rått kött blandat med tillskott.
Kallas även för barf och kan verka invecklat men är logiskt egentligen!
Råa ben med kött på + rått kött med diverse tillskott om man ska förklara snabbt och enkelt!
Finns massor att läsa om detta på nätet!
Tänk på att om du ger rent kött ska du blanda med benmjöl för att få rätt balans fosfor/kalcium.
Hundar var ju liksom från början ämnade till att käka rått kött, så det är ju inget konstigt med det egentligen. Själv ger jag dock Rally vanligt torrfoder, mycket för att jag helt enkelt är för lat för att börja krångla till det...
Ger man torrfoder och bara ibland rått kött så är det inte konstigt om hunden blir dålig i magen, eftersom magen inte är van med det råa köttet.
Märgbenen är nog större skuld i den lösa magen än det råa köttet.
Mina blir alltid lösa i magen av märgben trots att dom är van vid den råa födan.
Du kan ta "gamla" märgben och flla med nötfärs och sedan frysa in så har hunden lite att göra och blir inte lös i magen!
Griskött är också lösande så det ger jag inte så mycket av.
Ger kyckling, kalkon, viltkött och nötkött mest.
Hmm ni verkar mata era hundar ofta med rått kött.
Har hört att det inte det e så bra att de får det för ofta.
Bobos - varför inte då? Hundar är köttätare till typ 90%, det är det deras matsmältning är gjord för.
LillaLulla skrev 2007-09-25 16:46:37 följande:
bobos - haha! Jag har aldrig hört teorin förut, men jag är rätt så säker på att det är en myt.
LillaLulla skrev 2007-09-25 17:29:18 följande:
Vår hund är superkänslig i magen, men hon får rått kött emellanåt. Samma med katterna och ingen av dem blir dålig i magen av det. Det är ju deras naturliga mat egentligen.
BOBOs: Klart att det är en myt! Hundar är egentligen ämnade för att äta rått kött, inget konstigt med det, och dom blir absolut inte ilskna.
Det är bara vi bekväma människor som är lata tycker att det är smidigt med torrfoder.
Jag ger kokt kyckling, men rå nötfärs och då och då får hon smaka torkat renkött.
Bobos
Min väninna är från Iran och höll på att svimma när hon hörde att jag gav dom rått kött :0)
Trodde däremot inte att den myten fanns även här i Sverige.
Något jag aldrig skulle ge däremot är torrfoder som är fullspäckat med spannmål vilket definitivt inte är föda för en hund.
all torrfoder är inte fullt med spannmål, jag ger orijen torrfoder till min hund, där finns inget spannmål alls, + att hon får färskfoder eller kött till.