• Mirris

hur ser man om ett ägg är gammalt?

Hur vet man om ett ägg är gammalt???

Köpte på tok för många ägg och nu har det gått några veckor!

(har gårdsbutik, och sist fanns det bara ägg i 30 pack)

• Svar på tråden hur ser man om ett ägg är gammalt?
  • Junipingla

Om du knäcker ägget på tex en stekpanna så ska vitan vara hög och inte flyta ut "platt"

Viktblogg: 56kilo.se -24.1 kg | Hus & Inredning: fullthus.se
  • amg

Du känner det garanterat på lukten, ägg kan hålla flera veckor efter bästföre.
    Knäck äggen i ett glas då kan du ta bort om det är något dåligt direkt.

♥ Alva min Alva ♥
  • amg

Oj, ja då vet jag inte.
    Men som sagt, bästföre är ju bara ett bästföre, annars får de inte säljas.

♥ Alva min Alva ♥
  • Theresekarlsson

Jag vet bara att jag råkade knäcka ett ruttet ägg en gång på jobbet....glömmer aldrig den hemska stanken....

Mamma till Matilda 050109 & Theo 061003
  • Mirris

Finns det inte nåt knep där man kan se på "flytförmågan" om det är gammalt eller bra!

Typ att ett gammalt ägg sjunker o ett bra ägg flyter.. eller nåt!

• Mirris

Det står aldrig när äggen är plockade. Står bara att dom alltid är färska Inget bästföre datum.. *bor på landet*

• Underbaraälskade

Koka du ägget och jag tror du kan se det både i färg och på lukt om det är dåligt...
    Men som sagt ägg kan hålla 1månad efter bästföre datumet om det stått kallt hela tiden..

Stolt mamma till Alva
  • Vimset

Sätt toppen och botten mot läpparna, den ena sidan ska vara varm och den andra ska vara kall, är det ingen skillnad så är ägget gammalt.

• Mirris

Vimset: Är det kallt o varmt även om äggen stått i kylen?

Ja jag kokar dom väl får vi se.. dom måste väl smaka skunk även fast dom är kokta?

Ska köpa nya ägg idag.. men idag har jag med mig egen låda o plocka i!

Ingen lust att köpa 30 ägg igen Även om det är billigt.. 1kr/st.

• Ida 84

www.livsmedelssverige.org/livsmedel/animalier/agg/hantering.htm

Här står bl a:
    Ett färskt ägg sjunker när man lägger det i ett glas vatten, medan det gamla ägget flyter. Det beror på att luftblåsan som finns i äggets trubbiga ände ökar i storlek när ägget åldras. Slår man upp ett färskt ägg i stekpannan är gulan hög och vitan sammanhållande. I ett gammalt ägg blir vitan vattenliknande och flyter ut i stekpannan. Det beror på att den tjocka vitan bryts ner när ägget lagras. Äggulan i ett gammalt ägg flyter också ut mer p.g.a. att det membran som omger gulan blir svagare med tiden och håller inte ihop gulan på samma sätt.

• Vimset

Japp, det gör ingen skillnad om de har stått i kylen, det kan ta lite längre tid att känna bara, så dutta inte med munnen utan håll kvar ägget en stund.

Mirris skrev 2007-09-23 09:17:53 följande:
    Vimset: Är det kallt o varmt även om äggen stått i kylen?Ja jag kokar dom väl får vi se.. dom måste väl smaka skunk även fast dom är kokta?Ska köpa nya ägg idag.. men idag har jag med mig egen låda o plocka i!Ingen lust att köpa 30 ägg igen Även om det är billigt.. 1kr/st.
  • Söta Nasse

mirris
    men då håller dem ju mycket längre. Ägen som säljs i butiken är ca 3 veckor gamla

• Junipingla

jamen du kan väl ödsla ETT ägg genom att knäcka det och se hur det ser ut? Är det gammalt så är ju alla andra gamla om de legat i samma kartong.

Annars fick du ju konkreta tips av Ida 84

Mirris skrev 2007-09-23 09:11:33 följande:
    Jag tänkte koka!
    Viktblogg: 56kilo.se -24.1 kg | Hus & Inredning: fullthus.se
  • Mirris

Nu har vi ätit frukost!

Äggen smakade som vanligt, fast gulan var lite ljusare! Så nu är det bara o vänta o se om vi blir sjuka

Har inte behövt använda ägg på nära 1 vecka... tänkte att nu har dom nog gått ut.

Hade bara 2 st så jag kunde ju inte slösa bort nåt heller

Svar på tråden hur ser man om ett ägg är gammalt?