• doddit

Hur länge räcker ett paket smör?

Om man äter 2-3 smörgåsar till frukost varje dag, hur länge bör då ett paket smör(400g) räcka? Det ska alltså endast användas till frukosten.

Måste veta om jag ställer orimliga krav eller om personen jag handlar till äter mer...

• Svar på tråden Hur länge räcker ett paket smör?
  • häxvrål

400g gram är det stora paketet va? Vi brukar köpa det lilla paketet (200g) och då räcker det ca en vecka. Men då äter bara barnen (2 st), inte de vuxna.

• TheMilky

Det finns en standard som säger att varje smörgås innehåller ca 4 gr smör. Så där kan du räkna lite lätt på vad det kommer gå åt på 400 g.

• lata kocken Johanna

ca 80 normalstora smörgåsar per paket...

så knappt en månad...

• lata kocken Johanna
    häxvrål skrev 2007-09-23 10:18:16 följande:
    400g gram är det stora paketet va? Vi brukar köpa det lilla paketet (200g) och då räcker det ca en vecka. Men då äter bara barnen (2 st), inte de vuxna.
    nepp det är det lilla

det stora är 600g
  • häxvrål

Jaha..ojdå...vad mycket smör de äter. Fast barn tar ju mer smör på mackan än vuxna...för jag tror inte att de äter 40 mackor i veckan...

• Nufsan

4 gr per macka tycker jag är väldigt lite. Om man är på en restaurang och de har såna där små paket med smör så innehåller de 10 gram smör och det är knappt det räcker för mig på en limpmacka.

Små barn kan gott ha bra med smör på mackorna!

Snart blir vi äntligen en till i familjen
  • ericas mamma

här räcker det i lite mer än en månad. vi är två vuxna o ett barn

|| Erica är mitt liv, mitt allt
  • lata kocken Johanna
    Nufsan skrev 2007-09-23 10:40:16 följande:
    4 gr per macka tycker jag är väldigt lite. Om man är på en restaurang och de har såna där små paket med smör så innehåller de 10 gram smör och det är knappt det räcker för mig på en limpmacka.Små barn kan gott ha bra med smör på mackorna!
    normalt sett räcker ett portionspaket med smör till två smörgåsar

för mig räcker det till tre minst...
  • Leone i Västerås

Vi är två vuxna, två tonåringar på 16 resp 17 år och en liten kille på 18 månader. Vi gör av med ett 600:gramspaket i veckan, men då äter ju bara tonåringarna säkert 7-8 mackor var om dagen.

• lata kocken Johanna

men då käkar ju de över 100mackor tillsammans i veckan så det låter som rätt normalt med smör på varje macka...

• doddit

Då kan man räkna med ca 5g/macka alltså!? Det betyder att till 3 mackor/dag ska det räcka i ca 26 dagar. Då har jag inte ställt ett orimligt krav. Det handlar om en vuxen människa och tanken var att paketet skulle räcka i 3 veckor, men var slut efter 1,5.

Tack för hjälpen!

Svar på tråden Hur länge räcker ett paket smör?