• Kotten1977

Sy nytt madrassöverdrag? Hjälp

Det är så att jag håller på att fixa iordning bebisens rum nu, två månader före hennes ankomst. Vi har fått en begagnad IKEA Gulliver spjälsäng som jag håller på att renovera upp nu. Problemet är att madrassen som följde med endast är i skumgummi. Den saknar alltså madrassöverdrag. IKEA har ju bytt mått på sina spjälsängar så det går ju inte köpa ett nytt på IKEA heller. Därför har jag för avsikt att sy ett nytt madrassöverdrag till den. Jag har funderat ett tag nu på hur jag ska gå till väga.

Kastar därför ut en fråga här för att se om det är någon annan som är duktig på att sy som gärna delar med sig av sina tips. Kanske är det någon annan där ute som sytt ett nytt madrassöverdrag till en gammal madrass.

Har en liten Whilma i magen som enligt planen ska titta ut den 24/11
  • Svar på tråden Sy nytt madrassöverdrag? Hjälp
  • novembersol

Kan du inte bara sätta på ett extra "dra-på lakan"? Gör ju inget om det inte är något överdrag på undersidan.

• Kotten1977

Har funderat på det också men eftersom IKEA har bytt mått på sina spjälsängar och madrasser så är jag osäker på om det blir så bra. De som säljs på IKEA nu har måtten 120 x 60 cm. Madrassen som jag har är 112 x 55 cm. Undrar om inte det kommer sitta väldigt slappt på madrassen o bli knöligt....

• thessires

Om det skulle sitta alltför slappt så öppna upp i sömmen och dra åt resårbandet tills det sitter åt... Eller så sy ett eget överdrag enligt samma princip Lycka till !!

• trollet83

Jag har idag sytt ett överdrag till en madrass till en vagga vi lånat, madrassen var av skum också som vi köpte som jag klippte till. Sydde ihop som ett överdrag som man drar över men lät bli att sy igen i ena änden och stoppade in det under om du förstår..går ju att fixa till det ännu mer om man vill..Detta sitter ganska tätt ändå som man får trixa över madrassen..jag ville inte heller som du bara ha skum på madrassen utan helst något runt om som skydd.

Svar på tråden Sy nytt madrassöverdrag? Hjälp