Sjuk kanin
Min kanin är jätte förkyld!!! Vad ska jag göra för att hjälpa honom att andas. Har provat näs spray på en topps men det verkar inte fungera. Ringde vetrenären men han har inte tid förren imorgon.Alla tipps tas tacksamt emot.
Min kanin är jätte förkyld!!! Vad ska jag göra för att hjälpa honom att andas. Har provat näs spray på en topps men det verkar inte fungera. Ringde vetrenären men han har inte tid förren imorgon.Alla tipps tas tacksamt emot.
Nässpray
Gav inte veterinären något tips? Ring distriktsveterinären annars, de jobbar dygnet runt. Se till att kaninen har de varmt och inte står där de är dragit, kaniner är jätte känsliga för drag. Se till att kaninen får i sig mkt vätska. Vet inte hur du ger din kanin vatten men de dricker oftas mer och bättre ur skål än flaska. Ge inte kaninen iskallt vatten utan ljummet. Torka nosen med bara vanligt papper eller koksaltlösning.
Hittade en bra sida
http://home7.swipnet.se/~w-77537/ksjuksnuva.htm
Åh att man inte kan ändra inläggen efter man skickat!!
Har ni spån i buren? Vissa kaniner reagerar på det, blir rinniga i nosen och ögonen, kanske nyser. Testa att tömma ut all spån, rengör buren och köp hem toa-lätt (finns i matvarubutikerna) är pappers-pellets som inte luktar lika stark.
Se till att rummet är 100% dragfritt. Ställ ett ljus på golvet om du är osäker.
Åk till veterinär så fort som möjligt! Se till att det är en veterinär som kan smådjur! Kaniner kan dö av antibiotika. I stockholm finns en expert, Djurkliniken Roslagstull. Du kanske kan ringa dem och fråga om en smådjursveterinär i dina trakter?
Det kan vara allergi också. Har du bytt spån eller så?
Tack alla!! Fick tag på en vetrenär som tog bort honom det var inget att göra. Saknar honom så grymt mycket redan.
Beklagar! Det är tyvärr ofta så med kaniner när det har gått så pass långt.
Jag har nyligen tagit bort hunden så jag vet hur tomt det blir!
Kram!