• Daysleeper

Skjuta av kråkor

Jag har problem i trädgården med en massa kråkor som förstör. Kan man skjuta av dem med ett vanligt luftgevär eller krävs det grövre kaliber? Behöver man licens för ett salongsgevär? Man önskar nästan att man fullföljde jägarexamen så att man kunde gå loss med hagelbrakarn

• Svar på tråden Skjuta av kråkor
  • Trossens mamma

Ja nog kan man panga en kråka med luftgevär

Och ja här jag bor måste man ha licens för salongs (Åland)

Anna-Maria (Jägarexamen/vapenlicensinnehavare)

Mamma till Lova och Alvin
  • jannej
    Daysleeper skrev 2007-09-23 15:18:07 följande:
    Jag har problem i trädgården med en massa kråkor som förstör. Kan man skjuta av dem med ett vanligt luftgevär eller krävs det grövre kaliber? Behöver man licens för ett salongsgevär? Man önskar nästan att man fullföljde jägarexamen så att man kunde gå loss med hagelbrakarn
    Enligt lag får man inte jaga kråkor med luftgevär men rent teoretiskt så går det bra att skjuta kråkor med luftgevär på tillräckligt nära håll, fast då ska du nog satsa på en med kaliber 5.5 mm och inte en med kaliber 4.5 mm.

För att få licens på ett salongsgevär måste du ta jägarexamen och då lågviltsdelen villket ger dig rätt att söka licens på hagelgevär och jaktvapen i klass 2, 3 och 4 för att få licens för jaktvapen i klass 1 dvs älgstutsare så måste du läsa högviltsdelen också.

Jägarexamen anordnas varje år av tex studiefrämjandet och ABF med flera och består av dels teoretiska studier men även praktiska delar såsom avståndsbedömning samt skjutprov.
  • Daysleeper

Tack för era svar. Nu tror jag inte länsman gör en stor sak av det hela.

• jannej
    Daysleeper skrev 2007-09-23 15:34:56 följande:
    Tack för era svar. Nu tror jag inte länsman gör en stor sak av det hela.
    nej det tror inte jag heller såvida du inte bor mitt i stan och har en riktig miljömupp som granne
  • Daysleeper
    jannej skrev 2007-09-23 15:39:19 följande:
    nej det tror inte jag heller såvida du inte bor mitt i stan och har en riktig miljömupp som granne
    Nej jag bor i en villa utanför stan, och min enda nära granne är en riktigt karlakarl som nog bara tycker det är kul om jag pangar på lite småvilt
  • Euphorbia

Din Karlakarl till granne kanske har jägarexamen och salongsgevär och kanske vill hjälpa till tillåmed?
    Kråkorna brukar lära sig ganska snabbt att akta dig när dom ser bössan/luftgeväret.

Svar på tråden Skjuta av kråkor