Vi gjorde gipsmage igår... Köpte 10 rullar gipsbinda på apoteket och jag tycker att det är nödvändigt med minst 8 rullar iaf.
Jag lindade in magen och brösten i plastfolie, hade trosor och bh under. Vaselinet skippade jag eftersom det är så svårt att få bort efteråt.
Vi höll till i badrummet och hade klippt till bitar av gipsbinda innan. Av 5 rullar klippte vi bitar á ca 25-30 centimeter och 3 rullar 10-15 cm.
Vi började i mitten av magen och körde omlott-teknik, lappade alltså bitarna omlott varandra. Istället för att doppa gipsbindan i vattnet, hade vi en skål vatten brevid som vi doppade två svampar i (tvättsvampar). Vi satte alltså en bit gipsbinda på magen och strök sedan på med de nedblötta svamparna. Provade först med att doppa gipsbindorna i vattnet men det blev så kladdigt plus att gipsbindan korvade sig. Jag stod på badrumsgolvet och vi hade även en spegel framför mig. Mest för att jag är ett kontrollfreak och ville se hur arbetet framgick
Jag ville också stå för när jag lägger mig så ramlar brösten åt sidorna och magen likaså... tyckte att det såg äkta ut då...
Vi satte gipsbindan på längden men på sidorna även några på höjden för att magen skulle bli stabil. Vi gipsade under magen och även över brösten, ungefär där bh:n slutade upptill. På sidorna tog vi till armhålan ungefär. Kan tänka mig att sådant beror lite grann på hur ens mage ser ut.
Svårast var nog att få till kanten fint, den som blir precis under brösten. Överhuvudtaget var brösten lite jobbiga att fixa till. Jag kunde inte heller hjälpa till där. Min man fick använda de korta bitarna nästan över hela brösten. Det kändes smidigast och blev nog också stabilast.
Det behöver inte bli jättejämt med en gång. När ni känner er relativt nöjda, står du och låter det torka, för mig tog det väl kanske en halvtimme. Jag fick stå mot en vägg, det går ju inte att sätta sig ner... Sedan domnade mina armar bort för jag höll upp magen så den inte skulle ramla ner. Den börjar nämligen lossna så småningom från plastfolien...
Under tiden kan ju din kille/man städa i badrummet, för det blir en hel del slask.
Tänk på att inte kasta in tvätt med gipsbitar i tvättmaskinen utan att skölja bort bitarna först. Gipset kan nämligen förstöra maskinen.
När magen torkat en del, går den att lossa från plastfolien och ställa på en annan yta för att torka mer... Då passade jag på och använda kvarvarande gipsrullar till att fixa till gipsmagens skavanker. Man vill ju ha det jämt, jämntjockt och dölja eventuella fula veck. Nu får den torka klart i några dagar innan jag lackar eller sprayar den.
Lycka till!