• Psychobilly

Ni som gjort gipsmagar! Jag behöver tips och hjälp!

Som rubriken låter så behöver jag tip och hjälp från er som tidigare gjort gipsmagar. Nått speciellt man ska tänka på?
    Hur lång tid tar det att torka? Räcker det med masssssa vaselin under gipsbindorna?
    Jag är tacksam om ni berättar allt som är bra att veta!

Vill att magen ska bli super fin=)

• Svar på tråden Ni som gjort gipsmagar! Jag behöver tips och hjälp!
  • mn73

Ursäkta en kanske dum fråga, men vad är en gipsmage och varför vill man ha en sån?

• blommanigbg

Jag har alltid undrat vad man gör med den och var man gör av den när man tröttnat på att titta på de? DEn är ju rätt så stor...

• TheMilky

Det brukar räcka med vaselin under, men min kompis tog även plastfolie under, ifall nåt skulle fastna
    Stå gärna i duschen eller badkaret, för det blir ganska kladdigt och rinner. Det går ganska fort att torka gipsbindor.

• istid

Med första mage rakade jag inte, hade bara vasselin. OCh det gjorde jag inte om!!! Det gör asont när de små håren på kroppen dras loss.

Var säker på att du kan stå länge (själv har jag lågt tryck så det blev lite jobbigt. Hur lång tid exakt innan den gick att ta av minns jag inte men du känner när den är hård.

Du kan slipa på den när den är helt torr så 100% perfekt behöver inte ytan bli.

Den gå ratt stabilisera invändigt sedan så lägg inte på extra mycket när du gör den för att den ska hålla att hänga upp på väggen.

• istid
    mn73 skrev 2007-09-23 19:00:10 följande:
    Ursäkta en kanske dum fråga, men vad är en gipsmage och varför vill man ha en sån?
    Avgutning på grav magen. Som man kan göra til en tavla på väggen.
  • istid
    blommanigbg skrev 2007-09-23 19:01:33 följande:
    Jag har alltid undrat vad man gör med den och var man gör av den när man tröttnat på att titta på de? DEn är ju rätt så stor...
    Hänger upp den på väggen. När man blir less? Då tar man kort på den innan man slänger den.
  • Annaaa86

Jag använde endast platsfolie under avgutningen (fått för mig att det ska vara ganska svårt att tvätta bort vaselinet), tänk på att ha ganska mkt gips, för mig gick det åt 6 rullar men hade behövt ca. 8 rullar för att det skulle bli perfekt.

• mn73
    istid skrev 2007-09-23 19:07:19 följande:
    Avgutning på grav magen. Som man kan göra til en tavla på väggen.
    Är det sant? Det ser väldigt komiskt när jag ser det framför mig! Gör man en för varje barn? Så när man har 3 barn kommer det att sitta 3 stora magar på väggen?
  • istid
    mn73 skrev 2007-09-23 19:11:54 följande:
    Är det sant? Det ser väldigt komiskt när jag ser det framför mig! Gör man en för varje barn? Så när man har 3 barn kommer det att sitta 3 stora magar på väggen?
    *ler*

Jag har en torso av mig med första och bara magen med andra. Än så länge är det roligt.
  • Psychobilly

Tack för era tips! Har bara handlat hem fem rullar gips, så det blir ner till apoteket och köpa mer i morgon. Vill inte behöva stå med gips på halva magen och inse att allt är slut=)

• Stolt Farssa

Det går åt mer gips än man tror! Har för mig att vi hade 5 rullar, tyvärr lite för lite.
    Själv (a) hjälptes vi åt.
    Tjejen fick ligga på en handdukstäckt madrass medan jag donade med resten.
    Underlag i vårat fall; plastfolie.
    Själv rekomenderar jag att ta ett ganska stort område (vilket vi tyvärr inte gjorde) för att få en fin avgjutning.
    T.ex. från underkant på brösten (ungefär som de understa 2-5 cm. av nederdelen på en BH.kupa) o sedan net till någon - några cm. under troskanten.
    I sedled: ungefär så att agjutningens ytterkanter blir parallellt med varandra (ej för långt då det kan bli lite klurigt att få bort när den torkat utan att gipset spricker.

• Annaaa86

Det finns bilder på min gipsavgutning (som jag nu sprayat i guldfärg) bland mina foton.

• Ann Lee

Vi gjorde gipsmage igår... Köpte 10 rullar gipsbinda på apoteket och jag tycker att det är nödvändigt med minst 8 rullar iaf.
    Jag lindade in magen och brösten i plastfolie, hade trosor och bh under. Vaselinet skippade jag eftersom det är så svårt att få bort efteråt.

Vi höll till i badrummet och hade klippt till bitar av gipsbinda innan. Av 5 rullar klippte vi bitar á ca 25-30 centimeter och 3 rullar 10-15 cm.

Vi började i mitten av magen och körde omlott-teknik, lappade alltså bitarna omlott varandra. Istället för att doppa gipsbindan i vattnet, hade vi en skål vatten brevid som vi doppade två svampar i (tvättsvampar). Vi satte alltså en bit gipsbinda på magen och strök sedan på med de nedblötta svamparna. Provade först med att doppa gipsbindorna i vattnet men det blev så kladdigt plus att gipsbindan korvade sig. Jag stod på badrumsgolvet och vi hade även en spegel framför mig. Mest för att jag är ett kontrollfreak och ville se hur arbetet framgick Jag ville också stå för när jag lägger mig så ramlar brösten åt sidorna och magen likaså... tyckte att det såg äkta ut då...

Vi satte gipsbindan på längden men på sidorna även några på höjden för att magen skulle bli stabil. Vi gipsade under magen och även över brösten, ungefär där bh:n slutade upptill. På sidorna tog vi till armhålan ungefär. Kan tänka mig att sådant beror lite grann på hur ens mage ser ut.

Svårast var nog att få till kanten fint, den som blir precis under brösten. Överhuvudtaget var brösten lite jobbiga att fixa till. Jag kunde inte heller hjälpa till där. Min man fick använda de korta bitarna nästan över hela brösten. Det kändes smidigast och blev nog också stabilast.

Det behöver inte bli jättejämt med en gång. När ni känner er relativt nöjda, står du och låter det torka, för mig tog det väl kanske en halvtimme. Jag fick stå mot en vägg, det går ju inte att sätta sig ner... Sedan domnade mina armar bort för jag höll upp magen så den inte skulle ramla ner. Den börjar nämligen lossna så småningom från plastfolien...
    Under tiden kan ju din kille/man städa i badrummet, för det blir en hel del slask.
    Tänk på att inte kasta in tvätt med gipsbitar i tvättmaskinen utan att skölja bort bitarna först. Gipset kan nämligen förstöra maskinen.

När magen torkat en del, går den att lossa från plastfolien och ställa på en annan yta för att torka mer... Då passade jag på och använda kvarvarande gipsrullar till att fixa till gipsmagens skavanker. Man vill ju ha det jämt, jämntjockt och dölja eventuella fula veck. Nu får den torka klart i några dagar innan jag lackar eller sprayar den.

Lycka till!

Svar på tråden Ni som gjort gipsmagar! Jag behöver tips och hjälp!