• Scorpan

Skillnad på hur en förvärk gör ont och en "riktig" värk?

Hur upplever du som har haft bägge sorter skilnaden i smärta och var och hur det gör ont?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-23 19:51:24:
    Sorry! Det jag menar med förvärk är de värkar jag dragits med från och till i veckor. Dom gör jätte ont under en kort stund och kommer oregelbundet...
    Hur känner jag att NU har det blivit riktiga värkar och nu tror jag snart att det är dax???
    Svårt att ta dom på allvar nu när jag bara blir lurad hela tiden... Så jag inte missar nått...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-23 19:56:33:
    Jag har under timmar i rad även molande mensvärk hela tiden "förvärkarna" kommer.

• Svar på tråden Skillnad på hur en förvärk gör ont och en "riktig" värk?
  • palmblad

Beror på vad man menar med förvärk.Ibland säger man förvärk om sammandragningarna man kan ha i månader före. Egentligen är väl förvärkar allt innan krystvärkarna. Vid krystvärkarna kan man göra nåt åt smärtan genom att trycka på. Kort sagt är värkarna jävligare ju längre man kommer.

• Fille Fjonkan

Mina förvärkar kändes lite som mensvärk, komplett med ryggvärk, som kom och höll i sig i några minuterför att sedan försvinna.

Värkarna var kraftigare än förvärkarna, men samma slags värk. De tog hårdare i ryggen än förvärkarna och var kortare, men intensivare.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • palmblad

Värkarna innan krystningarna:
    Barn 1: Tryck i ryggen, tusenfald mensvärk, sprängde i buken

Barn 2:Som knivstick, men det var en kort förlossning

• Scorpan
    palmblad skrev 2007-09-23 19:29:22 följande:
    Beror på vad man menar med förvärk.Ibland säger man förvärk om sammandragningarna man kan ha i månader före. Egentligen är väl förvärkar allt innan krystvärkarna. Vid krystvärkarna kan man göra nåt åt smärtan genom att trycka på. Kort sagt är värkarna jävligare ju längre man kommer.
    Förlåt!
    Jag har nu utryckt mig kanske lite bättre i tilläggskommentaren ovan?!
  • palmblad

Förvärkar innan förlossningen satte igång hade jag inte nån av gångerna. Allt började med vattenavgång båda tillfällena.

• palmblad

Har man haft mycket förvärkar kan det va svårt. Förlossningen börjar precis som dessa, men värkarna kommer tätare o blir allt mer regelbundna samt starkare.

• babyassistans

Hej där,

Förvärk avtar om du vilar eller tar ett bad.

Värkarbete fortsätter även om du vilar!!!!

Alla kvinnor jag har assisterat vid förlossningen har vetat exakt när det går från förvärk till värkarbete!!! Man bara "vet".Lycka till!!!

• hus busen

Mina riktiga värkar var väldigt speciella... redan första riktiga värken sa jag att nu är de på g... jag "gick in i mig själv" och allt annat runt om kring var som bortblåst.

Jag gick med förvärkar/sammandragningar varje natt 2månader innan bf men under dessa kunde jag prata men inte ligga ner.. det kunde/ville jag inte under dom riktiga värkarna (ville be alla som störde mig att dra långt åt....) .

Men efter vad jag har läst och hört så verkar det va ganska ovanligt att dom riktiga värkarna kommer på en gång som det gjorde på mig.

• palmblad

babyassistent: Jag hade inga förvärkar så jag kunde inte känna nån övergång.

• palmblad

Och jag vet många som inte känt nån tydlig övergång, ingen övergång alls.

• Gumman85

Förvärkarna kändes för mig som sammandragningar med lite molande mensvärk.

När dom RIKTIGA värkarna kom som gjorde att jag öppnade mig så började dom som sammandragningar med en konkret mensvärk, kändes sedan också i ryggen

Svar på tråden Skillnad på hur en förvärk gör ont och en "riktig" värk?