• mioli

Erfarenheter från MVC i södra Stockholm?

Hej!

Testade plus igår och nu väntar jag och sambon vårt första barn! *lycklig* Efter att den första chocken lagt sig och det hade sjunkit in lite började vi tänka på en del praktiska detaljer, som inskrivning hos MVC. Jag trodde tidigare att man hörde till en viss vårdcentral och att det bara var att gå till den, men efter att ha läst lite på vårdguiden så fattar jag det som att det är helt fritt att välja MVC inom länet.

Så min fråga är helt enkelt: Vart ska man gå? Nån med erfarenheter från MVC i Stockholms södra delar (bor i Huddinge, men jobbar i innerstan)? Positivt, negativt? Vad bör man tänka på när man väljer MVC?

• Svar på tråden Erfarenheter från MVC i södra Stockholm?
  • fru kost

Tänk på att vara praktisk. Välja ngt nära hemmet. Om det blir så att du blir sjukskriven eller får jobbigt att fara runt så är det skönt att ha en på nära håll från hemmet. Själv valde jag ett längre bort och det var smått jobbigt i v 39.... *pust*
    De flesta är ju bra, annars kan du ju alltid byta MVC om det inte känns bra vid inskrivningen...

• mioli

Tack! Det var i såna banor jag tänkte mig också... Nära hemma. Känns ju tryggt att veta att man kan byta också

• fru kost

Ja. De vill helst att man inte byter efter v 18 eller så- för då har de ju inte haft koll på hela graviditetn så att säga... Men de kommer ju inte neka till att ta emot dig om du verkligen vill :)

soltuss skrev 2007-09-23 20:50:50 följande:
    Tack! Det var i såna banor jag tänkte mig också... Nära hemma. Känns ju tryggt att veta att man kan byta också
  • Murram

Arbetar som läkare på Huddinge sjukhus, kanske kommer vi att träffas. Åker ibland ut till MVC för läkarsamtal och arbetat bla i, Älvsjö, Tumba, Liljeholmen, Skärholen, Fittja. Tycker att personalen i Älvsjö verkar jättetrevliga, dessutom är de alerta på komplikationer. Tumba är oxå trevliga, de jag träffat. Huddinge MVC har jag inte varit på än så de vet jag ingenting om. Privata så är MamaMia söder bra, även Eken på södermalm, men MamaMia östermalm kan jag inte rekomendera(vill/kan inte gå in på varför)
    Bra med de landstingsdrivna är att alla använder samma journalsystem som fölossningklikerna vilket är en stor säkerhet om du söker någon annanstans.
    Bra om nära hemmet, jobbigast är ju i slutet, kanske behöver man vara sjukskriven och då kanske det inte är så roligt att åka hela vägen in till stan.

• mioli

Ok man kan ju verkligen hoppas att man skulle slippa ens tanken på att byta så sent

• mioli

Min förra inlägg var förstås till fru kost!

Murram: Tack för bra tips! Älvsjö har jag funderat på, det känns bekvämt och dessutom "som hemma" (är uppvuxen där). De som annars ligger närmst till hands är Skärholmen eller Huddinge... Tror inte det blir aktuellt med någon av innerstadsmottagningarna. JObbar du med förlossningar/dyl. på Huddinge eller?

• Murram

Stämmer. Arbetar på gynkliniken och förlossningen vid Huddinge

• hoppfull 80

Jag går på Södra BB som är både MVC, förlossning och eftervård i ett. Ligger i SÖS lokaler. Se SÖS hemsida. Kan rekommenderas!

Äntligen gravid! BF 7 november
  • Mitt hjärta är hemma

Å jag går på MamaMia Söder som jag också kan rekommendera. Fina lokaler och trevlig stämning, bra/modern apparatur och väldigt väldigt nära tunnelbanan.
    www.mamamia.se tror jag

• mioli

Ah, låter ju bra med både MamaMia och Södra BB :) Läste lite tidigare om MamaMia och det lät ju väldigt tryggt med allt samlat och bra med kontinuitet och så... Får fundera vidare :)

Nån annan med tips om Skärholmen eller Huddinge kanske?

Svar på tråden Erfarenheter från MVC i södra Stockholm?