• kiirus

hur vet man om man har urinvägsinfektion?

Hej! jag vill veta vad man ska titta efter när man har urinvägsinfektion.har hört att man knappt behöver ha några symptom ens,hur ska ma n då veta att man går runt med en...??!!
    Är det farligt för fostret?

Glad för svar!

• Svar på tråden hur vet man om man har urinvägsinfektion?
  • isabell22

De kan väll lukta lite illa urinen alltså och sen kan man få lite ont när man kissar, jag ahr inte känt någonting och då måste en odling göras för stickan kan visa att man inte har det men det finns endå en risk att man har det.

En del bakterier är inte bra för fostret men det kan man åtgärda med antibiotika under förlossningen. Den bakterien är Beta Streptokoker / GBS

• Frågvis

Jag känner väldigt tydligt när jag har urinvägsinfektion. Måste springa och kissa hela tiden! Fast det kommer ju inget... Skenkissnödig kan man väl kanske säga, men det känns alltid som att jag ska kissa på mig om jag inte snabbt kommer till toan! Jag har aldrig vid urinvägsinfektion lidit av sveda eller så när man kissar, men det är väl också jättevanligt tror jag. Känner du dig det minsta orolig om du ev har en infektion så gå till vårdcentralen och lämna ett urinprov så får du svar direkt! Hoppas du blev något klokare!

• A och F

Det finns "tysta" urinvägsinfektioner och då har man ingen symtom alls. Det är vanligt att det drabbar gravida, om man får mycket sammandragningar kan man misstänka att man har en infektion.

• kiirus

ok,ska gå och kolla upp det..men jag ska till läkaren om nån dag för att få förlängd sjukskrivningen pga foglossning,kan jag be om att få ta ettt urinvägstest på samma gång eller är det bm jag borde fråga??? tänkte bara fråga så att jag inte gör bort mig...:)

• A och F

Din BM kan lätt kolla upp det åt dig men det kan även en doktor göra.

• JennieA

Isabell22:

När dom gör en odling av urinen, ser dom då om man har GBS, eller är det nåt särskilt test som måste göras för att se det?

• A och F

Det är ett särskilt test för att se det...

• Puttran

Jag har haft många urinvägsinfektioner men det har inte varit någon tvekan alls om det. Jag har haft ont i magen, kissnödig hela tiden men det kommer bara lite grann tillsammans med blod och det gör fruktansvärt ont och svider. Som sagt har det inte varit någon tvekan om vad det har varit.

• morotsland

Det går att köpa egna teststickor också, så kan man kolla själv hemma.

• JennieA

Behandlas GBS och vanlig urinvägsinfektion med samma sorts antibiotika? Vilken sort behandlas dom med?

• Quenta Silmarillion

Jag kan bara råda att vara extremt uppmärksam med minsta lilla förändring i kroppen! Jag har haft så många urinvägsinfektioner så min urinblåsa är förstörd
    Jag känner alltså inte ett dugg förrän det gått upp i njurarna så man får akut feber och vidriga smärtor i ryggen. Men det har hänt så många gånger att läkarna tror att jag snart kommer sluta märka även de symptomen, och då kan man drabbas av lungödem och i princip drunkna i sömnen... Så jag får gå på kontroll med jämna mellanrum hos vårdcentralen och de gör då en sedimentering av urinen för att upptäcka minsta lilla antydan till bakterier.
    Var väääldigt rädd om urinblåsan så länge den fungerar!

• Millan 78

Svider när man kissar, du kan köpa test i affären vid graviditetstester så ser du om du har bakterier i urinen lycka till!

Svar på tråden hur vet man om man har urinvägsinfektion?