• Mrs Tiger

Vilket grav.test ger utslag 7 dagar innan mens?

Hej,
    Läste här tidigare om att det fanns ett graviditetstest som ger utslag 7 dagar innan mens? vilket är det? Jag har bara sett dem som ger utslag fr.om den dagen man är beräknad att få sin mens.
    Vore fint om någon svarade...

• Svar på tråden Vilket grav.test ger utslag 7 dagar innan mens?
  • Trolla

RFSU´s test på pressbyrån ska visst ge besked 6-7 dagar INNAN mens. Men det beror också på hur mycket av det där HCG´t man utsöndrar när man blivit befruktad. Detta varierar från person till person. Vissa får inget utslag på vanliga grav.tester trots att de passerat den beräknade mensdagen med flera dagar. Jag ska själv testa med RFSU´s test på måndag/tisdag men ska nog inte lita blint på det. det bästa är väl om man kan vänta så länge som möjligt men man är ju såååå nyfiken...

• Längtan

Hej Mrs Tiger.

Jag råder dig att inte testa innan förväntad mens.
    Jag vet att det är svårt, men testa i vilket fall inte med RFSU test som 6-7 dagar innan.
    Jag va så dum och gjorde det för 1,5 års sedan, och RFSU visade neg.
    Så jag va jätte ledsen, men sedan gjorde jag ett nytt två dagar efter med clearblue och fick två jätte blåa streck.

Jag litar mer på clearblue än RFSU, det är bara ett råd:)

Mvh Längtan

p.s Fick tyvärr missfall den gången:(

• Gumman

Jag tycker clearblue är bäst

• Trolla

Nej testa INTE med RFSU! de visar bara negativt!!! :) Jag testade i morse men fick bara upp det tråkiga ref-strecket.. Nu ska jag försöka vänta ett tag och om BIM inte kommer så gör jag ett test med Preg/ACO som ligger och väntar hemma. "Längtan", när du provade med CB 2 dagar efter du hade testat med RFSU´s test då för 1,5 år sedan, hade du passerat BIM då? eller var det tidigare, innan BIM du testade med CB?

• Opus

Vad säger ni om de tester man kan köpa på saveontests hemsida?? Är de mer/mindre pålitliga än CB?

• Muminmamman

Tror att cb är det mest pålitliga. Provade själv rfsu några dar innan ber mens men det visade neg. Sen gjorde jag ett cb istället för jag kände att jag var gravid och visst var jag det! För mig var det bortkastade pengar med rfsu iaf.

• JsN

Och andra har gjort tvärtom mot dig muminmamman och tycker tvärtom. *ler* Det beror nog mer på att du provade senare med test nr två än att du bytte märke...

• Mrs Tiger

Jag kunde inte hålla mig idag.... så jag köpte ett rfsu test på pressbyrån och det visade ..... trist - NEGATIVT! - BM beräknat till Fredag....
    Man blev ju såklart jätteledsen - men hoppas att det visar fel såklart. Jag vill inte att Tant R skall komma!!!!! Nu skall jag försöka hålla mig i fortsättningen tills efter BM-dag och testa efter det.

• Patrik

Det finns inget som ligger till grund för att CB skulle vara bättre än t.ex. RFSU testet, det enda som skiljer dessa åt är känsligheten. Dvs testar man med CB och får positivt ska även RFSU ge ett starkt positivt resultat vid samma tidpunkt.

Vi är väldigt angelägna om att komma i kontakt med personer som har testat olika hemtester vid samma tillfälle och som fått olika resultat. Om det är någon som fått sådant olika resultat, kontakta gärna mig: patrik@familjeliv.se

Vi håller på att sammanställa en faktaartikel om dessa tester och det är viktigt att informationen innehåller så mycket information som möjligt om de olika produkterna. Skicka gärna kommentarer till mig om hur ni upplever att testproceduren fungerar och om resultatet är svåra att avläsa m.m. mellan de olika produkterna.

Man bör inte testa tidigare än dagen efter förväntad menstruation, helst en vecka senare. Resultatet har annars en större risk att visa fel. Om man testar dagen efter förväntad menstruation kan man få ett resultat som är som högst 90% korrekt. Testar man tidigare sjunker den procenten avsevärt. Jag anser att det inte är värt pengarna att köpa ett test för att testa tidigt, det är ganska bortkastade pengar då risken är väldigt hög för fel resultat och att man ändå då måste testa om igen lite senare. Men det handlar mer om personlig inställning och om det inte gör så mycket att det kan visa fel.

Anledningen till att resultaten blir så fel vid ett tidigt test är att man vet inte exakt när ägglossningen sker, den kan vara försljuten några dagar. Dessutom går det mellan minst ca 8 dagar efter ägglossningen innan ägget fästs sig på livmodern och då kroppen som först börjat producera hCG hormonerna som dessa tester använder sig av. Då antalet dagar varierar samt att också utvecklingen av hCG koncentreringen hCG varierar stort mellan kvinnor är det rent statistiskt sett liten chans att få korrekt resultat i tidigt skede.

Svar på tråden Vilket grav.test ger utslag 7 dagar innan mens?