• kaja1

Intressanta föreläsare

Temadag som ger svar på dina frågor
    Hur är det med köerna för att adoptera från Kina ? Är det stopp för barn från Vietnam ? Hur är det med reglerna för att adoptera från Brasilien ?

Svaren på dessa och många andra frågor kring adoption får du på AC Göteborgs temadag lördagen den 10 november. Då har du möjlighet att träffa representanter från Adoptionscentrums kansli och få senaste nytt på adoptionsfronten. Du kan också ställa representanter från Adoptionscentrums förbundsstyrelse mot väggen och få svar på varför antalet adoptioner så drastiskt minskar just nu och hur detta påverkar ekonomin i organisationen.
    Men det blir också rika möjligheter att lyssna till föreläsare i så vitt skilda ämnen som resor och rötter, pubertetstörningar, behandlingsmetodik på Folåsa behandlingshem och att mötas. Tio olika föreläsningar erbjuds under dagen.
    Kostnaden för denna heldag i adoptionens tecken är endast 300 kr för dig som är medlem i Adoptionscentrum och då ingår lunch och fika.

Platsen är Folkets Hus Möllan i Mölndal och vi börjar kl 09:30, samling och mingel från 08:30. Programmet avslutas kl 16:30. Du anmäler dig lättast genom att mejla till temadag.goteborg@adoptionscentrum.se
    Är du inte medlem kostar det 350 kr. Glöm inte ange ev specialkost vid vid anmälan. Betalning sker via Bg 5540-6623.

Några av de medverkande:

Kim Skoglund är psykiater och psykoanalytiker. Hon invandrade till Sverige från Korea 1963 och har i 30 år intresserat sig för och arbetat med adoptionsfrågor både som terapeut och som föreläsare på kurser för adoptivfamiljer. Grundproblematiken har varit densamma för alla internationellt adopterade. De har blivit lämnade av sina biologiska föräldrar och ?omplanterade? till ett nytt liv i Sverige.
    Margret Josefsson är socionom och konsulent på Adoptionscentrum. Hon arbetar med ?Resor och Rötter? och hjälper adopterade som vill veta mer om sin bakgrund och/eller vill besöka födelselandet. Margret har ansvarat för gruppresor till Sydkorea. Adoptionscentrum arrangerar även gruppresor till Chile och Colombia. Hon är själv adopterad från Sydkorea.
    Otto Westphal är överläkare vid Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Otto har sysslat med ämnesomsättningsrubbningar och pubertetsstörningar i drygt 40 år och var den som först beskrev ett antal patienter med adoptionsbakgrund och tidig pubertet - det som sedermera blev en avhandling av kollegan Lemm Proos i Uppsala.
    Inga Näslund har arbetat på Adoptionscentrum sedan 1993, först som landansvarig för olika länder i Östeuropa, sedan främst med information och webb. Inga är ansvarig för ?AC svarar? på webben.
    Otto Meijer arbetar på Folåsa behandlinshem. Han kommer att berätta om deras behandlingsmetoder och erfarenheter av adopterade. Folåsa behandlingshem ska vara ett kunskaps- och resurscentrum för behandling av adoptivbarn. I detta uppdrag ingår att hålla sig a jour med aktuell kunskap på området samt att stå till förfogande för samtal och rådgivning, internt och externt.
    Monica Hedenbro är socionom, legitimerad psykoterapeut, handledare och familjeforskare vid Karolinska Institutets barnpsykiatrienhet. Hon är även utbildare och examinator i Marte Meo. Under 20 år har hon arbetat i privat verksamhet med handledning, terapi och utbildning.
    Att arbeta med par i övergången till föräldraskap samt med späda och små barn har speciellt intresserat Monica Hedenbra. Den kunskap hon har genom att arbeta med barnets tidiga utveckling gör det även möjligt att hjälpa och stödja äldre barn som har svårt i samspel och kommunikation.

• Svar på tråden Intressanta föreläsare
  • mamma Lillis

Jag var på den första Temadagen som var i Göteborg kanon, ska gå denna gången också.
    Någon mer som hänger på.

• mamma Lillis

Hej!

Vill bara puffa lite så ingen missar detta!!!

• MalleNalle

Hej!
    Blir lite orolig när jag läser detta. Pratas det om att det ska bli stopp från Vietnamn?? Har inte hört något om det. Förstår att jag får reda på det om jag kommer på Temadagen, men har tyvärr inte möjlighet att komma!
    Nån som hört något?
    Malle-Nalle

• mamma Lillis

Hej!
    Jag har varit och läst på AC:s hemsida och det rullar på från Vietnam, landansvarig har nyss varit nere och träffat nya kontakter. Det enda kruxet med Vietnam är väl att det är långa köer för att få starta sina papper. Men vem vet det kanske vänder.

• MalleNalle

Hej! Så har jag också uppfattat det! Men jag tänkte bara att en av punkterna på agendan var "är det stopp för barn från Vietnamn?" Blir lite orolig bara!

mamma Lillis skrev 2007-09-30 22:15:43 följande:

Hej!Jag har varit och läst på AC:s hemsida och det rullar på från Vietnam, landansvarig har nyss varit nere och träffat nya kontakter. Det enda kruxet med Vietnam är väl att det är långa köer för att få starta sina papper. Men vem vet det kanske vänder.
  • mammatillvictor
    MalleNalle skrev 2007-09-30 23:16:52 följande:
    Hej! Så har jag också uppfattat det! Men jag tänkte bara att en av punkterna på agendan var "är det stopp för barn från Vietnamn?" Blir lite orolig bara!mamma Lillis skrev 2007-09-30 22:15:43 följande:
    Du kan vara lugn
  • mamma Lillis

Puffar lite så ingen missar detta.

• Singeladopt

Jag har försökt anmäla mig idag, men får meddelande om att mailadressen inte fungerar. Har ni mailat?

Svar på tråden Intressanta föreläsare