• virran28

SVINKOPPOR

Hej, har ett barn som fått svinkoppor, pratade med vårdcentralen och jag skulle tvätta ofta, samt smörja med en salva från apoteket (kommer ej på namnet).

Nu undrar jag bara om ni som haft svinkoppor, hur lång tid tog det innan dom började försvinna? Just nu är det som gulaktigt klet och blir sårskorpa, men det försvinner ju när man tvättar.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden SVINKOPPOR
  • Celestial

Min son har haft svinkoppor flera gånger. Han har fått antibiotika och salva, och då har det försvunnit på några dagar.  Fast sedan har han fått tillbaka det.  Har haft ganska många VAB-dagar pga det där, men nu har han inte fått tillbaka det på länge, som tur är.

• virran28

Okej, för just nu verkar det som det bara kladdar hela tiden, smörjer med bakteriedödande eller vad det var. Torkar dom ut till slut ellerr?

• Celestial

Vi brukade ta på alsollösning, och då torkade de ut fort.

• tinna

Alsollösning och microcid (salvan från apoteket) kan hjälpa. Men de gånger våra barn haft det så har det krävts antibiotika. Växer dom och blir större så får du kontakta vc igen för då behöver ni nog det. Men annars så torkar dom ut till slut.

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • virran28

Dom kliar tydligen mycket. När salvan torkat upp så ser det ju ganska bra ut, men efter ett tag så blir det kladdigt igen.

• inoka

Hade oxå problem med svinkoppor som aldrig gav med sig. Smörjde med microcid och där emellan klorhexidinlösning. Ville ha pencilin till henne men de vägrade ge det. Så i 4 månader höll vi ut innan vi fick komplett spader och åkte in till östra och fick pencilin utan att ens be om det ..sen tog det en vecka innan de försvann.
    Använd inte heller microcid salva mer än 4 veckor då kroppen blir imun mot det. Det visste jag inte utan det sa läkaren på östra. Det var tydligen därför hon inte blev bra.

• Celestial
    virran28 skrev 2007-09-23 22:54:52 följande:
    Dom kliar tydligen mycket. När salvan torkat upp så ser det ju ganska bra ut, men efter ett tag så blir det kladdigt igen.

På min son verkade det inte klia ett dugg, men det är tydligen olika.

Är det microcid du använder?  Vi hade den första gången, och då blev det också så att det såg bra ut ett tag och sedan blev det kladdigt igen efter ett tag.

• virran28

Ja, det är microcid, tog det lång tid innan det kladdiga försvann. Vi ska på kalas på lördag och dom vi ska till är livrädda för allt vad åkommor är.

• tinna

Som sagt. för oss har det aldrig hjälpt med bara microcid och alsollösning så ja, det tog lång tid innan dom försvann...

• Celestial

Svårt att säga, han fick ju antibiotika också sedan.  Alsollösning är mycket bättre på att torka ut, tycker jag.

• Celestial

Hur stort är det? Har barnet haft det länge?

• virran28

Det är två, lika stora som en vuxen lillfinger nagel, fick prickar för en vecka sen, och i torsdags blev det kletigt och gult.

• Celestial

Hör av er till VC igen om det inte blir bättre snart. Det är ju väldigt smittsamt.

• tinna
    virran28 skrev 2007-09-23 23:11:13 följande:
    Det är två, lika stora som en vuxen lillfinger nagel, fick prickar för en vecka sen, och i torsdags blev det kletigt och gult.
    Men om du är noga med att smörja nu då så tror jag att du kan få dom att torka ut rätt snabbt, Tror att mina barn har haft en aggressivare sort för dom har gått från att se ut som ett myggbett till att vara stort som en tumnagel på ett dygn.
  • Celestial

Min sons var stort som en enkrona.

• virran28

Ja, jag tvättar och smörjer honom fast han sover. Får se hur det ser ut i morgon, vill gärna att det ska bli bättre till helgen.

Svar på tråden SVINKOPPOR