• Anonym

Min sambo har så dålig andedräkt!

Jag behöver hjälp/råd angående en ganska känslig grej.
    Min underbara och snygga pojkvän har så dålig andedräkt. Det är fruktansvärt. Han är verkligen renligheten personifierad, men personligen tycker jag inte att det spelar nån roll hur fin man är i håret, hur rena och snygga kläder man har eller hur ordentligt duschad man är, om man luktar pyton från munnen.
    Han borstar tänderna högst en gång om dagen, på kvällen, och det är bra om han gör det. Han är helt enkelt slö med tandhygienen och "orkar" sällan borsta, man får säga till honom som ett barn, att "du behöver borsta tänderna". det brukar jag få säga när det blir outhärdligt att pussa honom. Det är som att han inte förstår... Jag ville verkligen inte såra honom, jag tycker det är jobbigt nog att säga att behöver borsta dom. Han har sagt en gång att "du tycker ju jag har dålig andedräkt", när det var snack om tandläkare eller nåt.. Jag tyckte så synd om honom, han är ju söt, så jag sa "nej, det tycker jag väl inte".
    Vi har det hur bra som helst ihop och gosar och myser jättemycket, tar på varandra och pussas hela så fort vi går förbi varandra och så vill ha det! Men usch...
    Vad skulle ni gjort tjejer/killar?

• Svar på tråden Min sambo har så dålig andedräkt!
  • smurfis75

Sagt till på skarpen, det är ju vidrigt att kyssa någon som luktar/smakar apa.

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Anonym (säg till)

Jag skulle nog säga till honom! Det brukar min kille göra till mig ibland och jag tar inte illa upp, bara att gå och borsta tänderna! Allt beror ju på hur man säger det. Säg inte att han alltid har det, men typ "Nu känner jag att du inte har borstat tänderna". Sen kan du ju säga det i andra sammanhang än när ni ska gosa. Annars kan man ju skämta om det, det behöver inte vara så känsligt tycker jag!

• Anonym (ärlig..)

Jag hade sagt som det är!!! Herregud han får väl visa lite rsepekt mot dig ändå. Min sambo är snusare och han får höra ofta av mig att han är ofräsch i munnen. Du får sticka till honom lite starka minttuggummin när det är dax att gosa...

• Sötling

Du ska absolut säga det till honom, på ett snällt sätt. Det kan ju även vara så att han har någon infektion i en tand som gör att det stinker och han borde kanske gå till tandläkarn och kolla först?

Fast han borde ju borsta tänderna oftare än bara en gång om dagen förstås... men prata med honom, annars blir det ju aldrig nån förbättring. Lycka till!

• Mesangium

Här säger vi till varandra när vi har dålig andedräkt. Kan vara lite svårt att ta ibland, men det blir så mycket trevligare när man vet att man får höra det om det luktar illa..

Lösningen är att borsta tänderna morgon och kväll (det måste man om man vill behålla tänderna), att använda munskölj som t ex Listerine en gång om dagen och gärna att använda tungskrapa om det är svårt att bli av med lukten..

Säg till honom bara.. Det lär han väl fatta att du inte vill hångla med nått sopigt ; )

• LykkeLee

Köp en flaska SB12 och säg att han ska ta det.. fy fanken för dålig andedräkt!

• wiis0001

Det enda sättet att behandla "HALITOSIS" , dålig andedräkt är att avverka de bakterier som orsakar den. De finns belägna på tungan och i dess fåror. För att få bort dessa ska tungskrapa användas 3 ggr/dag efter tandborstning. Mellan varje drag med tungskrapan skall den sköljas av under rinnande vatten. Flera drag skall göras med start så långt in på tungan det bara går. OBS! ingen effekt om den inte placeras långt bakifrån. SB-12 hjälper också till mycket. Den kan användas morgon o kväll efter borstning och skrapning.

För att bevisa för din sambo att han verkligen luktar illa i munnen och att det inte bara du som är noji kan du be honom räcka ut tungan så långt det går. Sedan kan han dra handen på tungan (börja med insidan av tummen och sedan till utsidan). Efter en minut kan han själv likta hur illa det luktar från hans mun. Tro mig han kommer ursäkta att han besvärat dig och andra och kommer att vilja göra allt för att bli av med den obehagliga lukten.

Något annat som också är viktigt är att rengöra mellan tänderna tänk på det.

Lycka till/ tandhygienist wanda

• Anonym

Säga till. För hans skull.
    Jag brukar s'ga de till min kille, visserligen så dör inte ja av hans men ibland tvingar ja i honom ett tuggummi. :D

• Anonym

Min sambo har oxå dålig andedräkt.
    Jag har tom skickat honom till doktorn för att kolla om han har ngn halsinfektion med det visade inget.
    Han har provat med SB12 och Listerin, inget hjälper!
    Han borstar tänderna 2 ggr om dagen och väldigt noggrant!
    Någon som har ett tips på vad det kan vara och vad han kan göra.
    Det är verkligen skitäckligt med dålig andedräkt!!!!

Påverkar ju hela samlivet, i alla fall för oss. Vill ju inte ens pussa honom!

Förlåt att jag lånade din tråd TS!!

• Mesangium
    Anonym skrev 2007-09-24 22:34:28 följande:
    Min sambo har oxå dålig andedräkt.Jag har tom skickat honom till doktorn för att kolla om han har ngn halsinfektion med det visade inget.Han har provat med SB12 och Listerin, inget hjälper!Han borstar tänderna 2 ggr om dagen och väldigt noggrant!Någon som har ett tips på vad det kan vara och vad han kan göra.Det är verkligen skitäckligt med dålig andedräkt!!!!Påverkar ju hela samlivet, i alla fall för oss. Vill ju inte ens pussa honom!Förlåt att jag lånade din tråd TS!!
    Enligt en gammal vän med samma problem så berodde hans dåliga andedräkt på att han drack mjölk, men jag vet inte hur pass det stämmer.

Tungskrapa är en annan schysst metod.
  • Lillalillen

Vägra pussa honom då, om han inte sköter munhygien bättre. Kanske han kommer på andra tankar

Mamma till världens bästa Engla :)
  • Anonym

NokGroda

Han dricker inte mjölk så det kan det inte vara!
    Får ge honom en tungskrapa och se om det hjälper.
    Eller skicka honom till tandläkaren??

• Mesangium
    Anonym skrev 2007-09-24 22:38:20 följande:
    NokGrodaHan dricker inte mjölk så det kan det inte vara!Får ge honom en tungskrapa och se om det hjälper.Eller skicka honom till tandläkaren??
    Tandläkaren är också en idé. En tandinfektion kan lukta apa..
  • jennie ellie

Jag hade inte släppt in honom i huset om han inte borstade tänderna MINST två ggr om dahen, bas hygien

Svar på tråden Min sambo har så dålig andedräkt!