• Enkiteng

Pälsänger? Eller vad är detta?

Nu är det väl fjärde el. femte gången på de senaste månaderna som jag hittat en larv i soffan! Bläh! Känns som det varit några för mycket nu för att kunna vara något som kommit förbi av en slump...

De är gråbruna, ca 1 cm långa och har bara setts nattetid och bara i soffan. Soffan är gammal, inte särskilt snuskig eller äcklig, men dynorna kan inte tas loss helt... Med andra ord lite svårstädad. Såg en liten brun, ganska avlång skalbagge på soffbordet idag, påminner om pälsängern på bilden på anticimex.se, men var lite mer avlång...

Någon som vet vad det kan vara och hur man kan få bort dem? Bilder finns i mitt galleri. (Kryper i kroppen på mig nu...)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-24 12:24:04:
    Verkar inte vara någon pälsänger då, dessa har inga borst eller spröt baktill, och verkar ganska mjuka i kroppen.

Någon annan som känner igen den? (För nu börjar jag bli riktigt nyfiken!)

• Svar på tråden Pälsänger? Eller vad är detta?
  • trollmammsis

usch..har kikat men vet tyvärr ej...kan du inte kontakta anticimex då om dom inte försvinner?

• Enkiteng

trollmamsis: Jo, fast det vore samtidigt skönt att slippa kemikalier... Det är ju som tur är inte så många, men blir man inte av med dem på annat sätt så...

Vi hade iofs tänkt skaffa ny soffa, får kolla med sambon om vi kan snabba på det lite! Till typ imorgon helst!

klurifax: Tack, hittade faktiskt den sidan precis innan jag gick in här igen! Bra bilder, det är väl ganska likt? Våra är lite mindre håriga kanske...

• Pysselgalningen

Jag har haft ängrar åtskilliga ggr och jag skulle inte påstå att det du hittat ser ut som en sån larv.
    Det typiska med ängerlarver är att dom är oftast mörkbruna och dom har som 2 spröt bak till.

• Enkiteng

Ja, spröten saknade jag också... Har sett lite olika färger på framgooglade bilder, men spröt bak såg de flesta ut att ha... Vad kan det då vara?

(Jag ville inte mosa den ifall bilderna blev för dåliga, så jag stängde in den i ett kuvert. Nu hade den smitit och kröp uppför benet på mig. Isch!)

Okej, är nog inte pälsänger då, ingen som träffat på likadana?

• Heahog

Pälsänger påminner om silverfisk, fast är bruna med ev ränder på ryggen. De käkar bla textilier & blir skalbaggar som käkar textilier osv... Hyresvärdar brukar hänvisa till Anticimex för utrotning, då de är skadedjur.

Trodde jag skulle explodera när jag hittade sånna här i nya lyan..  Fick så mkt kläder förstörda för några år sen i annan lägenhet. Inte kul.

• Enkiteng

De här påminner inte om silverfiskar... Jag kanske har upptäckt en ny art då? Soffmask?

• Pysselgalningen

Har larven några ben?

• Norah

Det är garanterat INTE pälsänger,jag har haft sådana i två lgh jag bott i! Usch men men dom blev mina husdjur till slut! Det är svårt att bli av med dom. Dom kommer in i ventilationer som små bruna skalbaggar och SEN blir dom larver...låter konstigt men så är det!

• klurifax
    Enkiteng skrev 2007-09-24 12:20:32 följande:
    De här påminner inte om silverfiskar... Jag kanske har upptäckt en ny art då? Soffmask?
    Fast det kan ju vara silverfisk i alla fall, när de är fullvuxna är de inte silvriga längre utan mer lika pälsänger...
Svar på tråden Pälsänger? Eller vad är detta?