• Hannnas

Bygga Hus - Vad kostar det???

Vi har äntligen bestämt oss för att bygga hus!

Har hittat en tomt som vi funderar på att köpa, kostar 225 000, då tillkommer en gatuersättningskostnad med på 260 000.

Så totalt 485 000 för tomten.

Sen är det VA, el och tele som man får dra in själv - hur mkt ska man räkna med där?

Markarbete? Tomten är 1500 och lämpar sig för soutterrängvilla.... vad ska man räkna med?

Och sen det viktiga... huset... vi kikar på bl a LB-hus, Backsvalan...

Vart kan man räkna med att kostnaden kommer stanna på ungefär? Vi är inga händiga människor alls, så vi kommer göra väldigt lite själva tyvärr...

Behöver hjälp då beslutet behöver göras rätt snabbt nämligen...

.?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns mamma .?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Bygga Hus - Vad kostar det???
  • Dedda

Hejsan!
    Vi ska bygga hus i Umeå, där tomten går på 298 750, sen Vatten och Avlopp på typ 120 000... Vi ska bygga ett skidstahus och huset går på 1 720 749 inkl. våra tillval. Sen tillkommer lagfart, bygglovsavgift, nybyggnadskarta, utstakning o.s.v... Vi kommer att låna totalt 2 250 000, då har vi tagit till lite om markarbetet mot all förmodan skulle dra iväg.
    Vi har totalentrepenad förutom målning och tapetsering som vi gör själva.
    Sen så varierar ju priserna beroende på vart i Sverige man bygger..

• Dedda

Glömde säga att vi räknat med 42 000 för färdigställande av tomten, träd, marksten och sånt kostar ju en hel del. Vår tomt är 1550..

• Linda1976

Tror att www.byggahus.se är ett vettigare forum än FL!

Men allmänna tips:

Ha stenkoll! Dubbel-och trippelkolla allt.
    Ha nån annan som byggherre.
    Räkna med att allt tar längre tid och blir dyrare än tänkt.
    Har ni möjlighet att ta er till GBG? Husknuten är ett hett tips, massa visningshus på ett ställe.

2003 byggde vi nytt, ett Modulenthus, och är supernöjda!

Linda, faktafanatiker, språkpolis och vardagsglamourberoende.
  • Hannnas

Dedda... tack

Linda... jo jag vet att den siten är bättre forum än FL, men FL är bra på snabba svar o jag har lite brått tyvärr ska kika på tomten redan idag och måste bestämma mig innan torsdag...

Har kikat en del på just Modulenthus, de verkar vara bra hus, kul att ni är nöjda!

Det vi har som tak är att ta lån för max 2.6 känns det som... och det jag mest undrar är OM man kan komma under den summan med tanke på priset på tomten och allt som kommer tillkomma?

För vi vet ju att det alltid kostar mer än man tror...

• Linlugg

Hej!

Ni har en rolig och omskakande tid framför er kan jag lova! Vi byggde vårt hus för snart två år sedan ute på landet. Vi gjorde grund själva och markarbetet med hjälp av inhyrda entreprenörer. Sen gjorde vi allt invändigt själva.
    Räkna med att det kommer kosta minst 30% mer än ni rääknat med och att det tar mellan 3-6 månader längre än ni trott. Om ni har totalentreprenör är det bekvämt men dyrare och samtidigt har ni sämre koll på kostnader och tidsplan. Mitt råd är att hyra in tjänsten "kvalitetsansvarig" även om det kostar. Då har ni en yrkeskunnig som håller koll på bygget och att entreprenörerna sköter sig och gör allt korrekt.

Fråga gärna!

Och lycka till!

.¸¸.·´¯)Linlugg
  • Hannnas

Linlugg... ja 30% mer än 2.6 som känns som ett "tak", det får ju bara inte hända Men tack för alla tips o tankar! Hör gärna av mig när det väl sätter igång Alltid bra att bolla med andra som bygger/har byggt

Erfarenhet är guld

• Lill Maja

Tänk på att grundläggningen ofta inte ingår i offerten när ni kollar på modulhus. Souteräng är ofta dyrare än en vanlig platta på mark. Och sedan beror det ju på hur grundläggningen måste göras, i Göteborgsområdet blir många chockade över att deras hus måste pålas pga leran och det är inte billigt. Men har ni en bra kontakt/säljare på husfirman så kan han/hon hjälpa er att beräkna totalkostnaden. Håller med Linlugg om att hyra in en kvalitetsansvarig!

Lycka till!

• Hannnas

Pratade med LB-hus nu under förmiddagen

Och enligt dem skulle ett pris bli ungefär så här:

Huset: 2.4 milj då ingår markgörat o grundläggning mm, allt nyckelfärdigt förutom målning av huset, utan enbart grundmålat

Tomt: 485 000

Sen skulle man räkna med att det tillkommer avgifter, som anslutningsavgifter, VA mm mm för ca 200 000

Summa: 3.1 miljoner

Nu får man ju hjärtklappning, vem har råd med sånt här? vi har kanske 100' till insats, hur sjuttan har folk råd? *less*

Är kanske LB-hus väldigt dyra? Vill ju ha ett hus som är 6-rum, ej enplan, fungerar med souteräng, och stora fönster upp i nock på en av långsidorna.... *suck*

• lilaki

Jag tror att det är ungefär vad det kommer att kosta.
    Vi kollade på en tomt som skulle gå på ungefär 600Kkr och jag tror att vi när vi räknat på det skulle sluta på 3.3 miljoner ungefär.
    Det var ett hjältevadshus, men LB ligger ungefär i samma prisklass vad jag förstått.

De flesta som bygger hus har väl insats från någon tidigare vinst av bostadsrätts/husförsäljning. 100Kkr i insats för ett husbygge på över 3 milj tror jag kan bli lite tufft, om ni inte har rätt bra likviditet i övrigt.

• lilaki

Jag tror att Älvsbyhus är billigare om ni vill skära kostnader.

Svar på tråden Bygga Hus - Vad kostar det???