• Ann Lee

Nödvändigt att slipa innan målning?

Jag har köpt en beg gungstol av amerikansk modell. Den är ju inte så fin som den är nu så jag tänkte byta klädsel och måla om den.
    Jag undrar om det är nödvändigt att slipa den innan man målar? Den har nämligen väldigt mycket svarvade detaljer och knappt några plana ytor alls. Därför känns det som att det blir ett jättejobb att slipa den. Den är mörk och lackad just nu. Den är inte sliten någonstans, utan har bara en färg som inte faller mig i smaken. Vad tror ni? Om man grundar med en riktigt grundfärg/häftgrund, kan det då fungera utan slipning?

• Svar på tråden Nödvändigt att slipa innan målning?
  • Alle

Du bör nog se till att få bort lacken om det ska bli riktigt bra att måla.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Pikku Enkeli

Det är väldigt sällan som det blir bra utan slipning.. Kanske känner du någon som har en maskin att blästra med? Enklare än att slipa.

• Ann Lee

Ojdå.... då blir det ju en del jobb ändå...
    Jag kanske ska börja med att bara klä om sitsen...  har nämligen BF om två veckor... jag kanske inte hinner klar innan.
    Man vill ju sitta och gunga i gungstolen sen när bebben kommer... inte roligt om den är isärplockad just då...

• Tingelina

Hihi, jag har haft samma uppgift på min att-göra lista i ett halvår snart.. Har fortfarande inte satt igång med sandpappringen. Men jo, man måste slipa innan målning, annars flagnar färgen bara av sen..

• mimmi 1

Jag har målat massor av möbler, senast sängen som är av furu, utan att slipa först. Jag har grundat med "häft-grunning" från Jotun, och sedan målad med lady lackfärg. sängen och sängborden i en ljus-beige färg som blev sååå fint till mina bruna väggar.

Nu vet jag en massa folk kommer att säga, nej, det går inte, det kommer inte att hålla, men, det är tre år sedan nu, och det är lika fint som när det var nymålat. för en massa år sedan så målade jag en hel köksmöbel, soffa, stolar bord o byrå på samma sätt, de stod i en sommarstuga, och de möblerna "lever" än, färgen sitter kvar och är hur fina som helst, om än i en omodern färgnyans.... jag har kört med häft-grunning på såväl lackad furu, lutad furu, och tidigare målade möbler.
    Det är iallafall min erfarenhet.

• Ann Lee

mimmi 1 - På den färgen som jag köpt står det att den fungerar även som en grundfärg men då får man måla minst 2 gånger. Tror du att det räcker eller bör jag köpa en speciell häftgrund?

• mimmi 1

"Häftgrunning" från Jotun, det är den som jag alltid använt, den gör att färgen fastnar liksom....eller hur jag ska förklara, när man målat med heftgrunning, så blir ytan rätt matt o sträv, och trollar bort en ev. glatt yta under..... men jag vet inte om det går lika bra med den färg som du har.... kanske det går lika bra, men svårt att råda, jag delade bara med mej av min erfarenhet vad gäller heftgrunning o Lady lackfärg.

• Ann Lee
    mimmi 1 skrev 2007-09-25 20:51:12 följande:
    "Häftgrunning" från Jotun, det är den som jag alltid använt, den gör att färgen fastnar liksom....eller hur jag ska förklara, när man målat med heftgrunning, så blir ytan rätt matt o sträv, och trollar bort en ev. glatt yta under..... men jag vet inte om det går lika bra med den färg som du har.... kanske det går lika bra, men svårt att råda, jag delade bara med mej av min erfarenhet vad gäller heftgrunning o Lady lackfärg.
    Ok - tack!
Svar på tråden Nödvändigt att slipa innan målning?