• Anonym (orolig)

Min kille har haft kondylom, kan han smitta mig?

Fick veta igår att min kille hade kondylom för 4 år sedan.... (Vi har varit tillsammans i 3 år). Kondylom viruset försvinner ju aldrig från kroppen, eftersom vi har haft oskyddat sex har jag också kondylom? Har inte haft några symptom men alla får ju inte det. Hur gör ni andra som har haft kondylom för att inte föra smittan vidare? Använder ni alltid kondom? Är orolig för att kondylom kan leda till cellförändringar.... :(

• Svar på tråden Min kille har haft kondylom, kan han smitta mig?
  • Anonym (...)

Kondylom smittar bara om han har vårtor. Min sambo har oxå kondylom sen lååångt tillbaka och jag har än så länge inte fått det, varit tillsammans i 4 år.

• Anonym

är väl bara när vårtorna är framme som det smittar..så det är bara att hålla koll

• bobbafett

Om du är orolig kanske du ska vända dig till en mottagning för ett test? Det är enkelt gjort!

• Hannah76

Det smittar när det är vårtor, och det är inte ens säkert att han får några fler. Cellförändringar kan man få ändå.

• Anonym (Bizz)

Det kan smittas även om det ej fnns vårtor. Alla bär påviruset men det slår inte ut på alla man måste träffa "fel" bärare för att det ska slå ut!! Dont you worry*

• Anonym

Vissa med kondylom får vårtor andra kan få cellförädringar! Kondylom smittar bara då man har vårtor! Har man inga vårtor så är det bara att vara en kanin! ;)

men sen samtidigt är kondylom ingen farlig sjukdom! Är han din framtida kille så gör det väl inget om du blir smittad. Eller? Jag är kanske dum men så tänker jag!
    Jag har oxå kondylom och min kille har det. Vi har inte vårtor nu! Får du kondylom så är det ju bara att frysa vårtorna! det gör bara lite ont! Men det år över ganska så fort..

Oroa dig nu inte för mycket, njut nu meddin kille och tänk inte på det!

kram

• Anonym

Tycker inte du ska oroa dig, även om ni inte är tillsammans för evigt så är chansen stor att nästa du träffar också har (haft) kondylom, jättemånga har det.

Jag har haft oskyddat sex med min kille när han hade vårtor, men jag fick inga själv. Antar att vi båda är "bärare" i alla fall.

Och det där med cellförändringar... alla tjejer som är sexuellt aktiva riskerar det, (okej kanske inte lika mycket om man är två oskulder) så det är bara att gå på kontrollerna. Som sagt, man kan ha viruset utan symptom.

• Anonym (Bizz)

Om det nu bara är vårto som smittar undrar jag hur jag en gång fick det, inte hade jag sex med en kille som hade vårtor/vårta på snorren iaf...

Oavsett. vårtor kan även sitta där man själv inte ser det och bara gynekolog!

• Anonym

MAn kan få platta vårtor som inte syns.
    Och man får inte cellförändringar av kondylom, det är ett annat virus.

• Anonym

Man KAN få cellförändringar av kondylomn det sa min gynekolog!!!!!!!!!!!!!!1

• Anonym (inlägg 9)

Vilken tur att vårdguiden stämde överens med det jag fått lära mig på barnmorskeutbildningen

Sen är det ju så att har man nu ett virus så har man ofta råkat på fler... Men det är inte kondylomviruset som ger cancern.

• Häxan Jia
    Anonym (inlägg 9) skrev 2007-10-03 11:01:50 följande:
    Vilken tur att vårdguiden stämde överens med det jag fått lära mig på barnmorskeutbildningen Sen är det ju så att har man nu ett virus så har man ofta råkat på fler... Men det är inte kondylomviruset som ger cancern.
    Så är det ju med de mesta. Man får lättar HIV tex om man haft andra problem med underlivet såsom klamydia eller andra sjukdomar som påverkar slemhinnorna. Sen innebär det ju inte att de alltid är så.
    I am always willing to learn, however I do not always like to be taught
  • Anonym (äckligt)

Jag fick diagnosen kondylom för flera herrans år sedan och min gynekolog då sa att det dels kan smitta hur som helst, genom toasitsen och självklart via sex, sen sa han att man aldrig kan veta om sjukdomen försvunnit då symtomen kan vara helt dolda. Jag hade vid det laget små vårtor men har aldrig haft det sedan dess, men vågar ändå inte se mig som fri från det

• Soulettes

och jag som trodde att när väl skiten försvann så var den försvunnen för evigt, om man inte gör om samma misstag en gång till

jaja där lärde man sig något nytt.

• Anonym (been there)
    Anonym skrev 2007-09-29 23:56:00 följande:
    Får du kondylom så är det ju bara att frysa vårtorna! det gör bara lite ont! Men det år över ganska så fort..
    Det är inte säkert att det bara hjälper med att frysa vårtorna. Jag hade så mkt vårtor (ända upp på livmoderstappen) att de måste brännas bort med laser. Jag fick genomgå en laseroperation under narkos.
  • Anonym (kondylomis)

kondylom smittar inte alls bara när man har symptom, vårtor. min kille har troligtvis det då han har fått vårtliknande saker runt snoppen men jag har inte fått några symptom. så jag trodde att jag hade klarat mig men jag pratade med de på ungdomsmottagningen och de sa att jag har det redan, det är inte bara när man har symptom som man har det. vi har vart tillsammans i ett år och haft oskyddat sex, vi testade oss för klamydia innan. det finns inga tester å göra för atts e om man har det eller inte, som man kan göra med klamydia, utan man får bara vänta å se om det blossar upp nåt. "egentligen ska man inte ha sex med ngn som har haft sex med ngn annan" sa barnmorskan på ungd. mottagningen. det är väl det bästa sättet att skydda sig på! kondylom äör ett virus som alltid finns i din kropp och är jättesmittsamt.

Svar på tråden Min kille har haft kondylom, kan han smitta mig?