• Tieo

lite mer "annorlunda" småkakor

Hej tjejer!
    Hoppas ni kan hjälpa mig med era goda recept på lite mer annorlunda småkakor. Gärna sådana ni bakat själva och inte bara hittar på nätet och slänger in recept på
    Inga recept på de traditionella kakorna såsom kolakakor, drömmar, chokladsnittar, korintkakor, kokostoppar, syltgömmor etc utan något nytt och lite mer annorlunda. Fikonkakor, ingefärskakor etc sånt vill jag ha recept på!

• Svar på tråden lite mer "annorlunda" småkakor
  • Atamon

De här kakorna brukar jag göra till jul. De tar lite tid men är jättegoda! Receptet är hämtat från Vår bakbok så jag kopierar texten rakt av, med all info.

Glaserade apelsinsnitt

Mördeg:
    3 dl vetemjöl
    ½ dl socker
    1 tsk bakpulver
    150 g smör eller margarin

Fyllning:
    300 g mandelmassa
    skal av 1 apelsin
    2 msk pressad apelsin

Glasyr:
    1½ dl florsocker
    1½ - 2 dl vatten eller pressad apelsin

Garnering:
    pistaschmandel eller färgad, hackad sötmandel

De knubbiga kakorna är påkostade, lite gammaldags festkakor som kräver ett visst handlag. Förr färgades fyllningen kraftigt röd och sötmandeln till garneringen grön. Vi låter huvudsakligen apelsin färga fyllningen och använder helst pistaschmandel som är naturligt grön.

Mördegen:
    Mät upp mjöl, socker och bakpulver i en skål eller i en hög på bakbordet. Lägg i fettet, skuret i bitar. Finfördela fettet med en gaffel eller kniv. Arbeta ihop till en deg. Använd gärna matberedare. Låt degen ligga övertäckt i kylskåp minst 30 min.

Värm ugnen till 175°C.

Fyllningen:
    Riv mandelmassan. Borsta apelsinen i hett vatten och riv av det gulröda på skalet. Blanda mandelmassan med apelsinskal och pressad apelsin. Färga massan med några droppar röd färg. Rulla ut massan på mjölat bakbord till två längder, ca 40 cm långa.

Kavla ut mördegen mellan plastfolie eller bakplåtspapper till två remsor, 10 x 40 cm. Rulla in fyllningen i mördegen. Lägg rullarna med skarven ner på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 25-30 min. Låt längderna kallna.

Glasering och garnering:
    Mät upp florsocker och vatten eller pressad apelsin i en liten skål. Rör glasyren slät. Bred eller pensla den över längderna. Strö över hackad pistaschmandel och låt glasyren stelna. Används sötmandel, skålla och skala den. Hacka mandeln och färga den grön med lite utspädd hushållsfärg.

Skär rullarna i 3-4 cm breda bitar.

• Vombell

De här brukar jag mest baka kring jul men de är supergoda

Lingoncookies

Ingredienser
    35 stora eller 50 små
    200 g rumstempererat smör
    3 dl råsocker
    2 ägg
    1/2 tsk salt
    1 tsk vaniljsocker
    3 dl havregryn
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 dl frysta lingon
    Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Rör smör och socker poröst. Rör i ägg, salt, vaniljsocker och havregryn. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i smeten och forma till runda kulor. Lägg dem glest på plåtar med bakplåtspapper. Platta till dem och tryck i lingonen. Grädda i mitten av ugnen 10 ? 12 min. Låt kakorna kallna på papperet.
    Källa: Arlaköket nr 5 2002

• Atamon

Knapriga ingefärskakor

20 mandlar
    1 citron
    1 msk torkad ingefära
    1 tsk bakpulver
    2 msk ljus sirap
    3,5 dl vetemjöl
    1,5 dl socker
    150 g matfett

Gör så här:

Hacka mandlarna ganska fint. Tvätta citronen och riv skalet med rivjärn. Blanda citronrivet, ingefära, mjöl, mandel och bakpulver.

Rör ihop socker, smör och sirap tills det känns lätt och luftigt.

Tillsätt mjölblandningen i smör och sockerblandningen och blanda ihop. Dela degen i fyra bitar som rullas till fyra tumstjocka längder.

Lägg på plåt och platta ut med hjälp av en gaffel. Grädda 10 minuter i 200 grader. Låt kakorna svalna men inte kallna. Skär sedan 3 cm breda bitar.

• Atamon

Du skrev att du ville ha provad recept, men det här receptet har jag inte provat Mest för att jag aldrig tar mig för att köpa det kaffe som ska vara i. Men det låter som smaskiga kakor, så du får receptet ändå

Fikonkakor med espresso och mörk choklad
    ca 20 kakor

5,5 dl mjöl
    1 tsk bikarbonat
    1/2 tsk salt
    1 tsk finmalda espressobönor
    200 g mörk choklad, finhackad
    100 g torkade fikon, hackade
    225 g smör, rumsvarmt
    1,5 dl socker
    1,5 dl farinsocker
    2 ägg
    2 tsk vaniljextrakt

Blanda mjöl, bikarbonat, salt och espresso. Tillsätt choklad och de hackade fikonen, och blanda ordentligt.

Vispa smör och socker tills det är ljust och poröst. Tillsätt äggen, och vispa ordentligt - det ska vara en tjock och fluffig smet. Tillsätt vaniljextraktet.

Vänd ner de torra ingredienserna, och blanda noga men försiktigt. Kyl den färdiga degen ordentligt - minst två timmar. Den ska vara ordentligt kall, annars blir inte de färdiga kakorna lika mjuka.

Värm ugnen till 175 grader. Rulla valnötsstora bollar av degen, och placera med ordentligt mellanrum på en smord plåt. Grädda i ungefär 15 minuter.

• Tieo

Tack!
    Det blir till att baka lingoncookies och de där fikonkakorna ikväll!

• Vombell

Lingoncookies blir lite som havreflarn till storleken och konsistens, dvs de flyter ut rätt mycket och blir platta. Lägg dem därför glest på plåten

• Tieo

vombell
    det är bra att veta gjorde några basilkakakor för några månader som blev likadana, vilket jag inte visste så det blev som en stor kaka med massa små håll i

--
    får bli till att baka ingefärskakor också är så barnsligt förtjust i citroner och ingefära

• jummie

Snickerskakor är gudomliga! Nästan som godis

• bitte67

Här är ett spännande recept. Lite pyssligt är det men ack så goda de blir. Degen kan bli lite smulig men det är bara att nypa ihop den och ev tillsätta lite mer smör. Apelsinblomsvatten hittar du främst i butiker som säljer utländska varor. (Våran Vi-butik har sånt t ex.)

Marockanska småkakor

250 g rumstempererat smör
    3 msk strösocker
    1 stor kopp rostade och malda sesamfrön
    1 stor kopp skållad,skalad, rostad och mald sötmandel
    1 msk apelsinblomsvatten
    ca 4 dl vetemjöl (så att degen blir smidig och lätt att baka ut)

Blanda alla ingredienser och forma till en rulle som skärs i små "kuddar". Grädda i 175 grader mitt i ugnen, i ca 10-15 minuter. Låt kakorna svalna, rulla dem sedan i florsocker.

• Ann Lee

Här kommer mitt recept på lavendelskorpor... det är ju lite annorlunda... dock inte någon nyhet, mer en bortglömd kaka nuförtiden...

LAVENDELSKORPOR

100 g smör
    1 1/2 dl socker
    75 g mandelspån
    3 msk lavendelblommor eller 1 msk torkad lavendel
    4 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 ägg

Rör smör och socker poröst. Hacka lavendeln. Blanda blommorna med mandelspån, mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
    Arbeta samman de torra ingredienserna med ägget till en deg.
    Dela degen i tre delar och rulla varje del till en längd. Platta till dem med handen.
    Värm ugnen till 175 grader.
    Lägg rullarna på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i ca 20 min.
    Skär kakorna i önskad storlekt efter ca 5 min.
    Sätt in dem i ugnen ytterligare 15-20 minuter.

• Tieo

gittan67
    vad är en vi-butik? Smakar kakorna lite apelsin?

jummie
    har du recept på snickerskakor? Sett den ute på något konditori men aldrig ätit dem

• jummie

Tieo: web.telia.com/~u13203715/bakverk_snickerskakor.htm

Jag hoppade över kokosen o använde en burk nutella ist, blev en mer chokladig smak då

Svar på tråden lite mer "annorlunda" småkakor