Men saken är ju att om du har en pojke som leker med dockor, så får den pojken inte samma positiva respons som en flicka får som leker med dockor.
Det är i alla fall min erfarenhet när min son lekt med dockorna på öppna förskolan. De andra föräldrarnas reaktioner på flickor och pojkars lek är avslöjande. Hur man pratar om barnens lek. Vilka trådar man plockar upp och uppmuntrar och vad man tiger ihjäl. Det är små, små gester som visar. Ett ogillande snörp på munnen kan säga mycket.
Att man uppmuntrar när pojken KÖR runt på själva dockvagnen, men inte när han går runt och kramar dockan och säger "Dockan lessen..."
Däremot flickorna som är på öppna förskolan och tar hand om dockorna uppmuntrar man att vara "mammor" till dockorna.
Medan man kanske säger till min son: "Ja, just det. Parkera vagnen där." Som den vore en bil.
Och så har den vuxne gjort om dockleken till en fordonslek.
Samma sak med den äldre generationen. Igår var vi hos mina morföräldar och sonen lekte först med spisen i lekstugan och lagade mat, sedan körde han "brum" med lastbilen och försökte cykla på trehjulingen, men hade ännu inte upptäckt dockan i docksängen som låg inne i lekstugan.
Då säger min morfar (77 år): "Han leker inte med dockor, va?"
Och när jag svarar att det gör han det, väldigt mycket just nu, så hummade han bara till svar.
Helt okej är det alltså inte.
Jag försöker uppmuntra min son i hans docklek.
Han fick en docka i ett-årspresent, men det är först nu han börjar leka roll-lekar i form av att ta hand om "lessen bäbis" och låtsas laga mat och låtsas bjuda på mat, låtsas handla och betala i "kiosken" på lekparken.
Just nu är det mycket härma vuxna sysslor och jag försöker uppmuntra det. I leken där han tröstar dockan och ger henne välling osv lär han sig empati. Det vill jag gärna se hos alla människor, pojkar som flickor. Att fråga barnet hur de tror att dockan mår när han ger den mat ("Dockan mätt och glad!" Taaaack, Isak!"
) och fråga varför han tror att dockan är lessen:
"Sitta hos mamma, lessen dockan", tror jag är utvecklande för hans empatiska förmåga.
MEN jag tycker självklart också att man ska uppmuntra flickor att bygga med klossar och duplo, konstruera saker, lägga pussel, tänka logiskt. Och uppmuntra flickors vildare lek.
Klättra och klänga. Få bli riktigt skitig! Och då kan det ju vara fiffigt att klä på sina småflickor praktiska kläder, dvs INTE kjol och klänning och nätta finskor när de är ute i parken.
Jag har sett alldeles för många glittriga småflickor i lekparken där deras mödrar hejdar deras framfart för att skydda deras fina kläder och säger att de måste vara försiktiga så att de inte blir lortiga. Småflickor behöver inte vara söta objekt och prinsessor redan som två, tre-åringar. Det kommer fort nog ändå.
Det är illa, tycker jag.