• k girl

Varför "gammal, lantlig, vit stil"?

Jag renoverar ett hus från 1850 och ju längre jag kommer med det arbetet, och ju mer jag får lära mig, desto mer häpen blir jag över den vita inredning som sköljer över oss i heminredningstidningar av typen Lantliv.

Visst - det är snyggt. Ibland. Men jag kan verkligen inte förstå varför man väljer att kalla det - eller shabby chic - "vit, gammaldags, lantlig" inredning? Kan någon förklara det för mig? För det första är det ju en rätt eklektisk inredningsstil, och har inte så mycket med så kallad 'svensk allmoge' att göra. För det andra saknar det historisk förankring. Vitt som inredningsfärg började ju användas först några årtionden in på 1900-talet, när färgerna skulle vara ljusa och hygien var ledord. För det tredje: alla som någon gång varit på landet vet hur omöjligt det är att hålla rent! Och tänk er då på 1800-talet och början av 1900-talet, när man gick med lagårdsstövlarna inomhus - herregud, man hade ju panel på väggarna och stänkmålade för att skiten inte skulle synas så mycket.

Så varför låtsas som om det är någonting helt annat än det är - dvs en inredningstrend på 2000-talet som lånar friskt från alla möjliga stilideal och romantiserar över en tid/plats som inte existerar, och inte en "gammaldags, lantlig" inredningsstil?

• Svar på tråden Varför "gammal, lantlig, vit stil"?
  • Linda1976

haha, ja - det kan man verkligen undra!

Linda, faktafanatiker, språkpolis och vardagsglamourberoende.
  • k girl

Är det inte någon av er som har några tankar? Är det bara en slentriangrej att man använder det uttrycket?

• Elsans

Bra fråga! jag har inte tänkt på det. Själv kallade jag den för lantig för jag tycker den är så krusidull-lullig men egentligen så är det ju inte riktigt det det betyder..

• Skogsstjärnan

Jag har en gammal, lantlig OCH vit inredningsstil

• k girl
    Skogsstjärnan skrev 2007-09-24 18:44:32 följande:
    Jag har en gammal, lantlig OCH vit inredningsstil
    Haha, fair enough. Men får jag då fråga av nyfikenhet, hur definierar du gammalt och lantligt?
  • Moomin
    k girl skrev 2007-09-24 18:55:24 följande:
    Haha, fair enough. Men får jag då fråga av nyfikenhet, hur definierar du gammalt och lantligt?
    Det som är gammalt och lantligt är väl inte så svårt att definiera. Typ snickarglädje, träpaneler, typ mjölburkar i gammalt porslin, korgar, slagbord, pinnstolar, linnedukar, handdukar med monogram, kökssoffor, pelargoner, osv detaljer som påminner om svunna tider...

Till skillnad från hem med mer modern och "ren" inredningsstil med stål, skinn, raka linjer, avskalat. Eller 50-tal med teak och stringhyllor, eller storblommigt 70-tal, eller 2000-tals med panelgardiner och vitvaror i någon j-a metall.
  • Skogsstjärnan
    k girl skrev 2007-09-24 18:55:24 följande:
    Lantligt i inredning för mig är t.ex. vårt kommande kök med spegelluckor och skålformade handtag. Spröjsade fönster osv. Utvändigt ser huset ut som om det ursprungligen skulle vara från 1800-talet men som man renoverat och moderniserat med burspråk osv. En gammal bondgård (som de såg ut här förr i tiden) är utgångstanken för vår ritning. Där kommer alltså lite av det lantliga in.

Sedan älskar jag att renovera och måla gamla möbler, inreda med gamla detaljer, t.ex. en gammal gunga från 1800-talet, baktråg, kaffekvarnar, "literslådor" mm...

Nu kan jag inte skriva och tänka klart. Min son gallskriker och vill ha uppmärksamhet... måste gå!
  • k girl

Men Moomin, då handlar väl ändå mycket om vilken BILD man har av vad som är gammalt och lantligt? Jag har just tillbringat en vecka med att resa runt i Sverige och titta på gamla hus, i regel med bevarad inredning, och där hittar man ju inredningsdetaljer från allt ifrån en spinnrock från 1800-talet till marmorerade och björkådrade köksskåp från 40-talet - ungefär som i vårt gamla hus (där finns för övrigt också teak och väldigt typiska 50-talsmöbler också). Så, egentligen handlar det väl inte om det som ÄR "gammalt och lantligt" utan passar in i en viss - ganska snäv - stil som KALLAS gammal och lantlig.

Saken är den att jag blir gråtfärdig när jag ser hur man vitmålar och antikbehandlar möbler som till exempel är ådringsmålade eller marmorerade och kallar det just gammalt och lantligt. Då har man ju inget koncept om hur det brukar se ut på gamla bondgårdar!

• Moomin
    k girl skrev 2007-09-24 19:10:08 följande:
    Men Moomin, då handlar väl ändå mycket om vilken BILD man har av vad som är gammalt och lantligt? Jag har just tillbringat en vecka med att resa runt i Sverige och titta på gamla hus, i regel med bevarad inredning, och där hittar man ju inredningsdetaljer från allt ifrån en spinnrock från 1800-talet till marmorerade och björkådrade köksskåp från 40-talet - ungefär som i vårt gamla hus (där finns för övrigt också teak och väldigt typiska 50-talsmöbler också). Så, egentligen handlar det väl inte om det som ÄR "gammalt och lantligt" utan passar in i en viss - ganska snäv - stil som KALLAS gammal och lantlig. Saken är den att jag blir gråtfärdig när jag ser hur man vitmålar och antikbehandlar möbler som till exempel är ådringsmålade eller marmorerade och kallar det just gammalt och lantligt. Då har man ju inget koncept om hur det brukar se ut på gamla bondgårdar!
    Den stil som många eftersträvar tror jag är den som Carl Larssons fru Karin hade. Lite nationalromantiskt sekelskifte men i modernt vitt....

Det värsta jag vet är f.ö folk som lutar av gamla möbler. Då skall man ha spöstraff.
  • Skogsstjärnan

*Mutar sonen med rån*

Jag förstår vad du menar! Jag har massssvis med gamla möbler som jag fått ärva som skulle göra sig fina vita, men som jag nog inte kommer att måla. Men inte heller använda då... För de passar inte in i vårt ljusa hem. Men möbler som jag köpt på loppis eller auktion är jag inte lika noga med att bevara ursprunget på. Tyvärr. Men så känner jag. För jag har liksom ingen relation till dem... Och om det inte är en så värdefull möbel så kan jag faktiskt måla mina egna också. Men de riktigt värdefulla och äldsta möblerna låter jag vara! Kanske mina barnbarn en dag vill ha ursprungsfärgen?!

Gammalt för mig är från 30 talet och tidigare Upp till 60 talet är det halvgammalt och därifrån och fram till 90 talet är det skräp

• k girl

Moomin: Jag var och tittade på Carl Larsson-gården också. Och det har du ju rätt i, det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Fast det var ju bland annat med paret Larsson ett ljusare inredningsideal eftersträvades. Det är intressant, för jag har verkligen funderat på det här sedan jag och min fästman började renovera vårt hus. Det är så otroligt mycket som inte har historisk förankring men som ständigt tas upp i inredningstidningar som "gammalt" ideal: bara, omålade timmerväggar till exempel, som var väldigt fattigt och inte särskilt vanligt. Folk får naturligtvis göra som de vill, och jag vet ju att jag är en detaljfascist men... Ja, jag tycker att rätt ska vara rätt.

Skogsstjärnan: Okej, då förstår jag.

• k girl

Skogsstjärnan: Ja, det är väl en avvägning det där. Det är ju tråkigt om man inte använder möblerna heller. Jag kommer att måla om en del möbler som kommer med huset, men de målades om redan på femtio- sextiotalet i gräslig plastfärg, så det känns inte som något helgerån.

Vår inredning kommer nog att bli ganska mörk, faktiskt. Målade väggar i jordpigment (gulockra, rödockra, terra di siena, umbror) och reproducerade gamla tapeter. Men så är ju huset en västerbottensgård med stora, spröjsade fönster på alla väggar och jättefint ljusinsläpp, så det funkar.

• MELIM

Jag har för mig att den vita lantliga stilen ursprungligen är fransk... svensk lantlig stil är allmogeblå, röd och gul...

• Skogsstjärnan
    k girl skrev 2007-09-24 19:26:01 följande:
    Skogsstjärnan: Ja, det är väl en avvägning det där. Det är ju tråkigt
    om man inte använder möblerna heller. Jag kommer att måla om en del
    möbler som kommer med huset, men de målades om redan på femtio-
    sextiotalet i gräslig plastfärg, så det känns inte som något helgerån. Vår
    inredning kommer nog att bli ganska mörk, faktiskt. Målade väggar i
    jordpigment (gulockra, rödockra, terra di siena, umbror) och
    reproducerade gamla tapeter. Men så är ju huset en västerbottensgård
    med stora, spröjsade fönster på alla väggar och jättefint ljusinsläpp,
    så det funkar.
    Men hur målar du dem då?

Ja, det är synd om möblerna inte används, men då är det bra om man kan hitta andra som man får "förstöra" Men som sagt, det är bara de som saknar värde som jag piffar till. Te.x. www.familjeliv.se/krypin/skogsstjarnan/gallery/phpmopc7z.jpg
  • Stuka

Moomin & Skogsstärnan: Kunde inte sagt det bättre själv.

• k girl

MELIM: De vanligaste pigmenten som användes var jordpigment som ockror och umbror. Under jugendtiden var en del kraftigare kulörer vanliga, som kromoxidgrönt och engelskt rött. Sen har man ju försökt efterlikna exklusivare träslag eller sten, som mahognyimitation eller marmor. Det beror lite på vilken tid och typ av inredning som avses - är det snickerier (dörrar, fönster, golvfoder etc) eller möblemang vi talar om? För där är det ju också skillnad.

Skogsstjärnan: Oj, svår fråga, för det vet jag ju faktiskt inte ännu. Vi har ett skänkskåp som jag ska försöka restaurera, som är målad i enkel björkimitation. Och ett skåp som jag antagligen kommer att måla engelskt rött. Men det är pigment som användes under tiden då de möblerna tillverkades, och de är illa medfarna - ett har använts som verktygsskåp och stått i lagårn de senaste 60 åren, det andra blev illa tilltygat i en översvämning för några år sedan.

Svar på tråden Varför "gammal, lantlig, vit stil"?