Varför "gammal, lantlig, vit stil"?
Jag renoverar ett hus från 1850 och ju längre jag kommer med det arbetet, och ju mer jag får lära mig, desto mer häpen blir jag över den vita inredning som sköljer över oss i heminredningstidningar av typen Lantliv.
Visst - det är snyggt. Ibland. Men jag kan verkligen inte förstå varför man väljer att kalla det - eller shabby chic - "vit, gammaldags, lantlig" inredning? Kan någon förklara det för mig? För det första är det ju en rätt eklektisk inredningsstil, och har inte så mycket med så kallad 'svensk allmoge' att göra. För det andra saknar det historisk förankring. Vitt som inredningsfärg började ju användas först några årtionden in på 1900-talet, när färgerna skulle vara ljusa och hygien var ledord. För det tredje: alla som någon gång varit på landet vet hur omöjligt det är att hålla rent! Och tänk er då på 1800-talet och början av 1900-talet, när man gick med lagårdsstövlarna inomhus - herregud, man hade ju panel på väggarna och stänkmålade för att skiten inte skulle synas så mycket.
Så varför låtsas som om det är någonting helt annat än det är - dvs en inredningstrend på 2000-talet som lånar friskt från alla möjliga stilideal och romantiserar över en tid/plats som inte existerar, och inte en "gammaldags, lantlig" inredningsstil?