• emejo128

Falurött hus med blå dörr

Det kan man ju se på hus lite här och var tycker jag. Men är det någon som vet varför just den blå färgen är populär tillsammans med ett falurött hus med vita knutar? Jag har sett det både på små torp i skogen och på stora fina bondgårdar. Är det något som är platsbundet (jag bor i södra Östergötland) eller vad? Har försökt googla fram ett svar men hittar inget tillfredsställande.

• Svar på tråden Falurött hus med blå dörr
  • vinter mamma

Vi bor i dalarna och har så klart ett falurött hus med just blåa dörrar. Så fint tycker jag!!

• emejo128

Ja, jag tycker också att det är superfint. Vi har det också på vårt hus, men vi bor i Östergötland. Du vet inte vad traditionen är med att ha en blå dörr? Varför just blå menar jag? Man ser det ju som sagt både på små torp och på större finare bondgårdar, och på vanliga hus också.

• noconwood

jag KRÄKS när jag ser ett rött hus med blå detaljer...de färgerna går ju inte ihop!

• emejo128

annametanna: Ojdå, det kan inte vara lätt att behöva kräkas varje gång du ser något sådant, särskilt med tanke på att det är en ganska gammal tradition här i Sverige. Hoppas du bor någonstans där folk är mer trendiga.

Fortsätter att efterlysa om det är någon som vet var traditionen med falurött hus och blå dörr kommer ifrån?

• olpansfamilj

jag gillar inte heller det. Antar att det blev en inne grej när koboltblått var innegrejen på 90 talet.

• emejo128

Nja, 1890-talet i sådana fall. Vad jag är ute efter är alltså vad traditionen var på den tiden, eftersom man ofta ser det i original på gamla hus. Hus från 90-talet är kanske oftare i lite mer modern tappning och det är inte sådana jag menar, utan det är den gamla traditionen jag undrar över.

• Supermammy

Just nu hyr vi ett rött hus med vita knutar o en blå fin dörr Skulle tippa på att huset e byggt på 1800-talet.
     Vi bor i småland, inte mitt inne i skogen utan mitt i byn.
    Kan tyvärr inte hjälpa dej med varför man just hade den färgkombinationen på husen...

William -03, Jonathan -04, Izabell -06
  • Atamon

emejo128 skrev 2007-09-24 14:34:13 följande:

Det kan man ju se på hus lite här och var tycker jag. Men är det någon som vet varför just den blå färgen är populär tillsammans med ett falurött hus med vita knutar? Jag har sett det både på små torp i skogen och på stora fina bondgårdar. Är det något som är platsbundet (jag bor i södra Östergötland) eller vad? Har försökt googla fram ett svar men hittar inget tillfredsställande.
    Jag citerar från tidningen "Gård och torp" från länken nedan:

"Generellt kan man säga att standardkulörerna i svensk dörrhistoria är engelskt röd, ockragul, grå och grön. Vanligtvis är dörrar enfärgade, men speciellt under sent 1800-tal blev det vanligt att "måla fram" frisningar runt speglar och andra detaljer i avvikande kulörer. Kvaliteten på färgen är alltid linoljefärg. Däremot finns inga historiska belägg för blå eller allmogeblå dörrar. Kulören lanserades faktiskt av heminredningspressen så sent som på 1960-talet och nu den dyker upp på var och vartannat gammalt hus i samband med ommålning, eller i värsta fall dörrbyte. Blått håller inte mot solljus och målad med dagens syntetiska färger övergår den, liksom de flesta andra starka kulörer, till trist grå inom bara några år."

www.gardochtorp.se/index.aspx
  • emejo128

Atamon: tack för artikeln. Men jag är fortfarande lite förvirrad. Jag vet flera exempel på originaldörrar från 1800-talet som är just blå. Jag kan vara 100% säker på att de är original så långt tillbaka som 30-talet i ena fallet och 20-talet i det andra fallet. Det är i Småland.

• Cloisonné

Kan det inte ha med rikedom att göra då? Att de hade råd att köpa denna blå färg som kanske var lite dyrare.

• Atamon

emejo128 skrev 2007-09-27 09:42:12 följande:

Atamon: tack för artikeln. Men jag är fortfarande lite förvirrad. Jag vet flera exempel på originaldörrar från 1800-talet som är just blå. Jag kan vara 100% säker på att de är original så långt tillbaka som 30-talet i ena fallet och 20-talet i det andra fallet. Det är i Småland.
    Det fanns kanske trender på den tiden också? en gård målade sin dörr blå och en gård till tyckte det var snyggt och så fortsatte det så? Har du någon hembygdsmuseum eller annat museum i närheten? Jag skulle kontakta dem och fråga.

Eller så har det att göra med den nationalromantiken som var populär inom både arkitektur och konst under 1800 talet och början av 1900 talet. Många hus från den tiden har färger både in och utvändigt med gula, röda och blå färger i detaljerna.
    Om man också tänker på att det under 1800 talet också kom de nya färgpigmenten som gav starka kulörer till rimliga priser, så låter det väl inte orimligt att man använde detta till att färgsätta sina hus lite extra. På landsbygden blev det allt vanligare att man rödfärgar sina hus under denna tid. Stilarna kring 1900 talet, Jugend och Art Nouveau, som hyllade hantverkskonst, enkel och naturlig stil med klara och ljusa färger gör väl också att man kan tänka sig att man väljer att färgsätta sina dörrar lite extra.

Som exempel kan man ju ta de typiska dalaromantiska tällbergshusen, timrade och bruna, dekorerade farstukvistar med fönsterbågar i bla blått, grönt eller rött med fönsterfoder i annan färg. Eller det nyromantiska Sommarhagen på Frösön, tonsättaren Wilhelm Petterson-Bergers hem, som stod klart 1914
    Nu minns jag inte om dörren har en annan färg än det bruna huset, men huset är färgrikt på insidan med mycket blått. Han färgsatte iofs sitt hem så att det skulle föra tankarna till naturen runtomkring. De blå fjällen och himlen osv. År 2000 utsågs Sommarhagen till en av 1900-talets bästa inredningar av tidningen Forum.
    Ett hus från varje årtionde skulle utses. Sommarhagen vann 1910-talet.
    www.sommarhagen.com/sommarhagen.html

• emejo128

Tack för utförliga svar. Jag ska fortsätta forska lite när jag får tid... Är lite intresserad av ämnet.

• Christinee

Hejsan!

Hittade denna "gamla tråd" då jag själv är i byggartagen. Bor på en gammal gård i Blekinge som är byggd runt 1850. Blåa dörrar är det och har länge varit på huset. Enligt sägen, som jag hört, målades blåa dörrar för att Djävulen inte skulle kunna gå igenom.

Ha det fint!

Svar på tråden Falurött hus med blå dörr