emejo128 skrev 2007-09-27 09:42:12 följande:
Atamon: tack för artikeln. Men jag är fortfarande lite förvirrad. Jag vet flera exempel på originaldörrar från 1800-talet som är just blå. Jag kan vara 100% säker på att de är original så långt tillbaka som 30-talet i ena fallet och 20-talet i det andra fallet. Det är i Småland.
Det fanns kanske trender på den tiden också?

en gård målade sin dörr blå och en gård till tyckte det var snyggt och så fortsatte det så? Har du någon hembygdsmuseum eller annat museum i närheten? Jag skulle kontakta dem och fråga.
Eller så har det att göra med den nationalromantiken som var populär inom både arkitektur och konst under 1800 talet och början av 1900 talet. Många hus från den tiden har färger både in och utvändigt med gula, röda och blå färger i detaljerna.
Om man också tänker på att det under 1800 talet också kom de nya färgpigmenten som gav starka kulörer till rimliga priser, så låter det väl inte orimligt att man använde detta till att färgsätta sina hus lite extra. På landsbygden blev det allt vanligare att man rödfärgar sina hus under denna tid. Stilarna kring 1900 talet, Jugend och Art Nouveau, som hyllade hantverkskonst, enkel och naturlig stil med klara och ljusa färger gör väl också att man kan tänka sig att man väljer att färgsätta sina dörrar lite extra.
Som exempel kan man ju ta de typiska dalaromantiska tällbergshusen, timrade och bruna, dekorerade farstukvistar med fönsterbågar i bla blått, grönt eller rött med fönsterfoder i annan färg. Eller det nyromantiska Sommarhagen på Frösön, tonsättaren Wilhelm Petterson-Bergers hem, som stod klart 1914
Nu minns jag inte om dörren har en annan färg än det bruna huset, men huset är färgrikt på insidan med mycket blått. Han färgsatte iofs sitt hem så att det skulle föra tankarna till naturen runtomkring. De blå fjällen och himlen osv. År 2000 utsågs Sommarhagen till en av 1900-talets bästa inredningar av tidningen Forum.
Ett hus från varje årtionde skulle utses. Sommarhagen vann 1910-talet.
www.sommarhagen.com/sommarhagen.html