• Familjen Heimer Öhlin

Vad göra av min kycklingfile??

Behöver inspiration..
    Har fileer i frysen som jag tänkte tillaga ikväll men är inte sugen på kyckling med curry eller sötsur sås..

Skulle vilja slänga ihop nått annorlunda..En gratäng eller liknande..

Någon som har nått smarrigt recept?!?

Har ris,potatis,pasta,matlagningsgrädde,paprika purjo och en massa sånna basprodukter hemma..!?!

• Svar på tråden Vad göra av min kycklingfile??
  • mammutten81

Strimla kycklingen, krydda med vitlök och grillkrydda.
    Bryn med paprika, purjo.
    Slå på matlagningrädde, någon matsked soja.

Servera med ris och sallad!

• Milliemolly

strimla den, woka den med grönsaker och häll på pad thai-sås

MUMS! servera med ris eller nudlar!

• Johanna Louise

mojsa ihop någon smarrig fyllning och in i ugnen!

• Familjen Heimer Öhlin

Just den där smarriga fyllningen jag vill ha tips på..*S*..

• Atamon

Pastasås med kyckling och pesto

1 kycklingfilé
    1 tsk olja
    5 cm squash
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 dl fraiche
    1 msk pesto
    1 tomat
    (basilika)
    salt och peppar

Dela kycklingen och skiva squashen. Stek i olja och pressa i vitlök. Krydda med salt och peppar. Blanda ner fraiche och pesto. Hetta upp och smaka av med salt och peppar. Servera till pasta. Toppa med tärnad tomat (och strimlad basilika)

--------------------------

Kyckling med grönsaksröra

1 kycklingfilé
    1/2 rödlök
    2 paprikor i olika färger
    5 cm gurka
    1/2 aubergine
    1 broccoliknippe
    1 tsk olja
    1 krm timjan
    1 krm oregano
    1 skiva fetaost
    salt och peppar

Strimla kycklingfilén. Skala och strimla grönsakerna. Hetta upp olja i en wok eller stekpanna. Woka kyckling och grönsaker. Tillstätt kryddorna. Skär osten i kuber att toppa med. Servera med bröd.

• solhumlan

Om du har detta hemma:
    en burk med feta ost i olja&kryddor
    2 burkar creme fraiché...

Häll av oljan från fetan. Mosa sönder fetaosten och gör en gegga med fraichén.
    Häll geggan över fileérna som du lagt i en oljad gratängform..hyst in i ugnen i 40 min på 200 grader....Sååå himla gott. Du behöver inte krydda fileérna innan för det blir sån go smak av fetan!!!

• vimse

Jag vet ngt jättenkelt å smarrigt

Kycklingfile
    Hackad ex tomat,paprika å champinjoner.
    Cremefraiche smaksatta å rör i så mkt du vill mumsfillibabba:D

• mosterYster

Strimla paprika och kyckling, skiva purjo. Lägg purjon i botten på en smord, ugnsfast form, lägg kycklingen på detta och överst paprikan. Blanda grädden med salt, peppar, pressad vitlök och valfri örtkrydda (timjan, rosmarin, basilika... det du gillar). Häll grädden över det som ligger i formen. Lite riven ost på toppen - mozzarella eller vanlig hårdost.  Använder du fetaost så varva den med kycklingen och grönsakerna. Om du har feta eller mozzarella är det även gott med oliver och/eller soltorkade tomater i. Grädda tills kycklingen är genomstekt.

Detta skulle jag nog servera med sallad och klyftpotatis, men jag gillar ju inte pasta eller ris, så...

• Thursday

Snitta filéerna och mosa in pesto i snittet. Surra ihop dem med bacon och tandpetare, bryn i stekpanna och stek klart i ugnen. Servera med pasta med pesto.

• Atamon

Jag skulle ta solhumlans recept på gegga och lägga i hackade soltorkade tomater och skurna oliver också! Så brukar jag göra till laxfileér, men då skär jag fetan i kuber

• solhumlan
    Atamon skrev 2007-09-24 15:46:32 följande:
    Jag skulle ta solhumlans recept på gegga och lägga i hackade soltorkade tomater och skurna oliver också! Så brukar jag göra till laxfileér, men då skär jag fetan i kuber
    Bra tips till laxen!!! Thank U!!!
  • jimpys

kyckling lasagne e mums, gör precis som vanligt men kyckling istället för köttfärssås =)

• Laire

Till en liten form, dubbel såssats för normal (om man älskar sås som jag gör )

Kyckling
    2 dl grädde
    2 dl riven ost
    2 vitlöksklyftor
    2 dl creme fraiche
    1 hönsbuljongtärning.

Värm upp allt förrutom kycklingen i en kastrull så buljongen löser sig.

Lägg den råa kycklingfilén i en form och häll all såsen över.

Låt stå i ugn 30-35 minuter i 225 grader.

Servera med sallad eller ris och samt en god baguette. Den var även supergod som pastasås, strimlade då kycklingen och kortade tiden i ugnen. Tagiatelle var bäst till då.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • losdelrio

Chorizofylld kycklingfilé med pasta och paprikakesella
    Ingredienser
    Portioner: 4

4 kycklingfiléer
    1 chorizo (korv)
    2 tomater
    1 msk olja
    salt och peppar
    1 grillad paprika
    2 dl kesella, 1 %
    1/2 dl persiljeblad
    salt och peppar
    pasta
    paprikakesella

Gör så här
    1. Tina kycklingfilén enligt förpackningens anvisning om den är fryst.
    2. Sätt ugnen på 200°C.
    3. Skär en ?ficka? i ena långsidan på kycklingfiléerna. Skär chorizon och tomaterna i skivor. Fyll kycklingfilén med chorizo och tomatskivor.
    4. Bryn kycklingfiléerna i oljan i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form eller sätt in stekpannan på ett galler mitt i ugnen. Stek ca 15 minuter eller tills innertemperaturen i kycklingfilén är 70°C.
    5. Skär paprikan i bitar. Mixa kesella och persilja med mixerstav. Blanda ner paprikan och smaka av med salt och peppar.
    6. Servera kycklingfilén med pasta, gärna med fullkorn och paprikakesella

• losdelrio

Kycklingpasta med ädelost

Portioner: 4

300g tagliatelle
    125 g vit gräddädel
    450-500 g kyckling (lårfilé eller kycklingfilé)
    1-2 msk olja
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2-3 msk balsamvinäger
    100 g ruccolasallad

1. Koka pastan
    2. Skär kycklingen i strimlor och osten i skivor
    3. Stek kycklingen i olja i en stekpanna. krydda med salt och peppar. Häll över balsamivinäger
    4. Varva pasta, kyckling, ost och sallad i en skp eller på 4 tallrikar.

Svar på tråden Vad göra av min kycklingfile??