Varför säger man är gravid i 9 månader? 40 veckor blir väl 10 månader??
Ja, jag fattar inte... Varför säger alla 9 månader när det egentligen är 10? väl?
Ja, jag fattar inte... Varför säger alla 9 månader när det egentligen är 10? väl?
Ingen som vet?
de räknar 4veckors månader dvs det blir tio men det är bara 9 vanliga månader.. vad jag har förstått iaf...
bm räknar från din mens o sedan 40 veckor framåt o då blir de 10 månader men du blir gravid 4 veckor efter menasen...
lite krångligt att förstå kanske men så e de
40 veckor är man ju egentligen inte gravid, man får ju två veckor "gratis" eftersom man räknar från sista mensen. Så egentligen är man ju gravid i 38 veckor = 9½ månad. Men 9 kalendermånader.
Beror väl på om man räknar från senaste mens-datumet eller då man gör grav-test och "vet" att man är gravid.
oftast är det mer än 4 veckor i en månad.... i sept är det 4 hela veckor och 2 dagar.. plus att jag tror att det från början va så att man "glömde bort" de första 4 veckorna då man egentligen inte vet om att man ä gravid... då är det juh 9 månader kvar då man är medveten om det... detta är alltså bara spekulationer från min sida, har funderat lite kring detta själv....
det blir väl tio månader om varje månad hade varit bara 28 dagar, men det är de ju inte...eller hur menar du?
menar du mej?
ja det är juh det ja menar,,, det är juh inte bara 4 veckor i en månad... alltså är juh 40 veckor inte precis 10 månader... det är juh snarare närmare 9 månader... eller tänker jag helt koko?
Jag menade TS Jag tänker precis som du ju, FlowerLowa
Att man är gravid i 40 veckor är väl ett sätt att räkna som man har inom sjukvården och MVC. Enligt deras sätt att räkna så är man gravid från senaste mensens första dag, vilket normalt är ca 2 veckor före man har ägglossning och alltså blev befruktad. Sen räknar man med att 4 veckor är en graviditetsmånad, vilket inte är samma som en kalendermånad. 10 graviditetsmånader är ungefär 9,5 kalendermånader. När man pratar om kalendermånader alltså 9 månader, utgår man väl dessutom från beräknat ägglossningsdatum (tror jag).
tror att man inte vill skrämma kvinnor genom att säga att man är gravid i 10 lååånga månader. Låter bättre med 9. När man själv börjar räkna o inser att man ska gå och vagga i 10 månader är det ju liksom försent att ångra sig :o)