Storlek på vintermössa till nyfödd??
Jepp som rubriken lyder, vilken storlek ska jag köpa på vintermössa till lill*n som kommer i december?
Jepp som rubriken lyder, vilken storlek ska jag köpa på vintermössa till lill*n som kommer i december?
Jag undrar jag också. Ska ha i januari och börjar undra över vad man bör införskaffa och i vilken storlek. Hoppas vi får hjälp med svar. :)
Jepp det hoppas jag med :)
Oj, svårt. Det beror ju på vilket huvudomfång den har...
Min son är född i april och vi hade en tunn bomullsmössa i storlek 56 - som var lite stor (huvudomfång 34 cm). Det finns ju en annat mått också - nu har han 41,5 cm och har storlek 46/48 på sin mössa som sitter lite löst.
Storlek 50/56 borde bli bra. Är det centimeter storlek på mössorna så är det väl 40 eller något sådant. Jag har inga barn ännu men ska få tvillingar i januari, men dom lär komma ut i december redan tror jag. Därför har jag börjat handla lite redan och så vill jag ha två nästan likadana av allt också så det gäller att passa på när kläderna precis kommit in till butiken. Annars brukar dom ha måttabeller i butikerna(iallafall Kappahl har det).
Ja du, beror ju på huvudomfång.. Våran tjej ahde 36 i huvud & nu vid 4 mån har hon 40 ungefär, ja räknar med att storl 42-44 ska räcka i vinter. Sen har ju mössor olika storleker endel går efter huvudomfång & endel räknar som man gör på kläder. Ja skulle ta en mössa som ahr kanske 5 cm mer i huvudomfång än vad han/hon har vid födsel.
Polarn och Pyret har en storleksguide på deras hemsida:
www.polarnopyret.se/Pages/Showroom/ShowroomProduct.aspx
Storlek 40-42 är för 0-4 månader.
Köp den minsta de har i affären! Jag tycker alltid de är för stora i början och då sitter de så illa. En mösa är billig och man kan köpa större när de växer.
Hoppsan, jag ska få en son i januari och jag köpte strl 44...tänkte inte på att kolla strl. Han blir iofs en stor bebis men mössan blir nog lite väl stor ändå :(
Bellevue: Kolla vilket storlekssystem det är på mössan! Är det huvudomfång i centimeter så är den kanske stor, men är det enligt längd(?) så räknas 44 som prematurkläder.
Jag har haft 40-42 som storlek när mina var nyfödda för att sen fått köpa en storlek större efter bara någon/några veckor. Min äldsta föddes med ett hattmått på 38cm, men sånt vet man ju inte innan o det är ju så kul att shoppa . Dotter nr 2 hade ett huvudmått på 36 så hon kunde ju ha sina mössor lite längre. Strl 56 på H&M var stora i början.