• EdithLouise

Få katt och hund att komma överens!

Har precis fått hem min lilla kattunge på 11 veckor. Han är inte van vid hundar sen tidigare och eftersom jag bor på mina svärföräldras gård och dom har hund skulle jag vilja veta hur man bäst introducerar dom för varandra utan att själv bli dödad under tiden.

Dom har träffat varande ett par gånger här i huset med resultatet att katten har rest ragg och morrat medan hunden har suttit och skakat och gnytt för hon vill inget hellre än leka med den nya lilla kompisen.

Kan man göra något för att det skall gå lättare? Eller är det bara att sitta ut det och hoppas det går bättre i framtiden?

• Svar på tråden Få katt och hund att komma överens!
  • MajaLinnéa

När vi skaffade våran kattunge var vi noga med att ta det på kattens villkor och i kattens takt.
    Vi hade dem åtskilda med en kompostgrind, så de kunde titta på varann och vänja sig vid att se varann.
    Det tog ett par dagar innan katten slutade resa ragg och fräsa.
    Sedan öppnade vi grinden så pass mycket att katten kunde gå ut till hunden, men hunden kunde inte komma in till katten...

Och till sist nosade de på varann genom grinden, och senare gick katten ut till hunden. Katten kände sig trygg, för den kunde springa iväg där hunden inte kunde ta den om den ville.
    Nu är de bästa vänner, dricker ur samma vattenskål och sånt

• Gabbi

vi brukar sätta våra katter på toan.. bla för att dom ska veta direkt vart kattlådan finns men även för att dom ska kunna ta sej ut då dm känner för de..

De ska nog går bra ska du se..
    'lyckatill

• EdithLouise

Okej, tack för tipsen! Jag hoppas dom kommer överens, kattens mamma hatade hundar och hundägare så jag hoppas inte det är nått som sitter i generna. Men med tid skall det nog gå.

Svar på tråden Få katt och hund att komma överens!