• losdelrio

bo i årsta eller tyresö?

Har blivit erbjuden två lägenheter nu efter en tid i kö.
    Den ena ligga på Pluggvägen i Tyresö och den andra på Sandfjärdsgatan i Årsta.
    Har lite dålig koll på områdena och skulle behöva råd/erfarenheter angående att bo i dessa kvarter.
    Vad skulle ni föredra?

• Svar på tråden bo i årsta eller tyresö?
  • MalinI

Har inte koll på hur det är i själva årsta. Men skulle nog välja årsta pga läget

Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • Britt Blå

Skulle aldrig frivilligt bosätta mig i tyresö. Ingen bra kommun... Men annars så vet jag inte så mycket, Årsta har jag noll koll på men som sagt, Tyresö kommun har noll koll..

• MalinI

Kollade vart i årsta det låg. Ligger i närheten av Valla torg om jag fattade kartan rätt. Det tar ca 5 minuter till gullmarsplan eller liljeholmen med tvärbanan

Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • losdelrio

Ja Årsta är ju helt klart närme stan. Men vill ha mer erfarenhet av områdena.
    Tyresö har jag bara hört gott om men just vi centrum kanske inte är så kul?
    Och lägenheten i Årsta är ju inte i nyproduktionsområde direkt så vore bra att höra om någon det vet vilket slag sfolk som bor där å så...

• evolyn

hade lätt valt årsta!

har tidigare bott i tyresö och det är ganska långt från stan,årsta är ju kanon.

• NinaFina

Har bott några år i Årsta, och det är jättemysigt! Sandfjärdsgatan är mer "miljonprogramsområde" även om det är upprustat och lugnare där nu än vad det var tidigare. Årsta ligger nära stan, och bra med kommnikatoner, och själva Årsta centrum är lite som "småstadskänsla". De som bor där är mycket pensionärer och barnfamiljer som flyttar in när pensionärerna dör bort. Nu känner jag inte till Tyresö alls, men jag hade lätt valt Årsta pga läget om inte annat.

Lycklig tvåbarnsmamma till Elin född -96 och Isak född 23/10-06!
  • Tant Green

Just Sandfjärdsgatan är väl inte den trevligaste delen av Årsta, men helt ok tycker jag. Jag skulle absolut valt det framför Tyresö.

• losdelrio

Ok...
    Är det mycket kriminalitet osv på Sandfjärdsgatan eller?
    Lägenheten ligger på nedrebotten med uteplats och det kanske inte är någon höjdare isåfall!??

• appapp2

tyresö ligger på andra sidan kända universum.
    vad vill du ha ut av stockholm? årsta ligger svinbra, nära till bad och till stan, tyresö har säkert nära till vatten med och kan vara fint, men det går inte ta sig dit. eller därifrån.

• åsa1979

Om du lite senare vill byta din lägenhet mot större eller mindre så har den i Årsta MYCKET BÄTTRE "bytesvärde". Det är också en stor fördel förutom att läget är mycket bättre där.

• losdelrio

ok... alltså jag har inget emot tyresö!
    verkar som alla här har födommar mot tyresö och bara ser det som ett bra läge med årsta. Men jag vill trivas i området där jag bor, att ha nära till city är alltså inte prio ett.
    Tyresö bodde jag i som yngre fast i ett annat område och tyckte det var jätte bra. Årsta har jag aldrig bott och ville därför veta om någon kände sig lite hemma i de kvarteren och kunde vara lite mer specifik i sin uppfattning...

• appapp2

det var liksom det jag fiskade efter....
    tyresö är jättefint på sina håll, samma sak med årsta.
    jag hade valt årsta, men det är jag. har inte hört att det skulle vara överdrivet kriminellt i årsta.
    det viktiga är ju vad du letar efter.
    du får åka dit och känna efter.

Svar på tråden bo i årsta eller tyresö?