• Kokos Kajsa

Hur länge vågar ni ge alvedon?

Min dotter som är 20 månader har först varit sjuk med feber och förkylning, på det fick hon halsfluss och nu håller hon på att få hörntänder som gör ONT! Alvedon hjälper henne men enl. flaskan ska man ju inte ge i mer än 2 dygn. Jag ger inte full dos utan försöker endast ge till kvällen samt att jag försöker göra uppehåll ibland några dagar men det är ju sååå svårt när hon inte mår bra.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur länge vågar ni ge alvedon?
  • Kina79

Jag har gett det 5-7 dygn i sträck vid behov. Då var det förkylning som avlöstes av tänder som avlöstes av feber som avlöstes av...ja, du fattar

• Kokos Kajsa

Kina79: tack! Ja jag fattar och vet hur det är.

Är det så att det kan vara skadligt om man ger för mycket eller är det så att man inte ska ge i mer än två dygn utan att en läkare har intygat att inget är alvarligt fel?

• Kokos Kajsa

ingen mer? Jag har gett mer än 7 dygn i sträck...

• fiskbulle666

Att man inte ska ge under längre tid, är som du säger, att om man inte vet orsaken så ska läkaren kolla vad problemet är.
    Om du vet orsaken så är det ingen fara, men ge full dos på ett tillfälle så alvedonen ger effekt.

• LabLover

Vi har vid ett tillfälle gett i 7 dagar i sträck. Dottern fick en feberkramp och efter det så hade hon hög feber så länge. Vi varvade iofs alvedon med ipren efter kontakt med barnakuten. Till slut fick vi komma in och de valde att ge pc eftersom de tyckte hon hade haft för hög feber för länge.

♥ Underbar dotter f. 8 juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 20 mars 2008 ♥
  • Kokos Kajsa

fiskbulle: Vad jag menade med full dos var att jag inte ger var 4:e timme utan endast till kvällen tex. Hon får dock de 5ml som hon ska ha varje gång.

LabLover: Funderade precis på det om man skulle varva med Ipren. Bra att veta.

Men som sagt nu har vi inte gett alvedon eller ipren på några dagar så i natt kanske hon får sig en slurk igen om det blir problematiskt.

• LabLover

I dotterns fall var det alvedon/ipren var 4:e resp. var 6:e timme i en hel vecka. Vissa nätter väckte hon oss när febern gick upp för att hon mådde dåligt och andra nätter satte vi väckarklockan (på barnakutens inrådan) för enligt dem var det viktigt att inte låta febern gå upp och ner iom att hon hade haft feberkramp. Usch, vilken vecka säger jag bara. Tur att hon fick pc till slut.

Har du ringt sjukvårdsrådgivningen TS?

♥ Underbar dotter f. 8 juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 20 mars 2008 ♥
  • Kokos Kajsa

LabLover: Fy! Låter ju hemskt!

Nä jag har inte ringt sjukvårdsupplysningen. Har funderat på att göra det men har inget bra erfarenhet av dem sen tidigare.

Fast igår, i natt eller idag har hon inte fått någon alvedon alls och idag är hon på dagis (håller tummarna att det gått bra hon skrek som galning när jag lämnade henne) så jag hoppas att allt vänder nu.

• Mörköbarn

Ger inte alvedon alls så jag vet inte. Ibland kan det hjälpa att låta dom suga på en isbit. Det blir lite bedövat då..

• Kokos Kajsa

Mörköbarn: Suga på en isbit tror jag inte hjälper mot feber och ev. feberkramper Mot tandbristning kan det säkert vara bra.

• fiskbulle666

Jo, jag förstod vad du menade men tänkte att jag skriver ändå
    En del är så försiktiga, även med sig själva, så de tar bara en alvedon istället för två och så hjälper de ingenting.
    Och det är ju onödigare än att ta över huvudtaget

Hoppas det har gått bra

• Mörköbarn
    Kavaten skrev 2007-09-25 17:30:07 följande:
    Mörköbarn: Suga på en isbit tror jag inte hjälper mot feber och ev. feberkramper Mot tandbristning kan det säkert vara bra.
    Svarade bara på TS fråga ju Där handlade det om tänderna som jag förstod.

Nu har min dotter inte haft feberkramper och skulle hon få det så skulle jag förmodligen ge alvedon. Vid vanlig feber ger jag inte.
  • Mörköbarn

Oj, nu fattar jag att det var du som var ts.. haha.. Känner mig lite trög när jag läser tråden igen.

Iallafall var det tandfrågan jag svarade om.

• sara007

jag gett alvedon under lång tid i samband med operation, då flera ggr/dygn på läkares inrådan. Har inte varit några problem.

Svar på tråden Hur länge vågar ni ge alvedon?