• Snäckan6

Välkomstdrink - hur mycket ska man beräkna per person?

Ska ha klassträff i helgen och undrar om någon vet ungefär hur mycket välkomstdrink man bör beräkna till varje person?

Tar gärna emot förslag på välkomstdrinkar också (inte allt för dyr).

• Svar på tråden Välkomstdrink - hur mycket ska man beräkna per person?
  • Snäckan6

Ja, men jag menar hur stort glas (cl)?

• mosterYster

Beror på hur länge ni ska mingla innan det händer något, samt vad det är för drink! Om ni bara ska skåla i mousserande vin (mingen 15 minuter) räcker det med drygt en dl. Är drinken av bål-typ och ni ska mingla runt i en halvtimma - då kommer många att vilja fylla på sitt glas, jag skulle räkna på ca 2-3 dl bål pp. Givetvis beroende på om det är folk som gillar att festa, samt hur mycket alkohol det är i drickat...

• mosterYster

Förslag på drinkar, tja, billigt bubbel går ner... Chapel Hill kostar 55 kr och räcker till 6-7champagneglas. Man måste bli glad av bubbel! 

Annars är det ju enkelt att blanda vodka med likör, saft och mineralvatten/sprite och lägga i frysta bär i stället för is. Tex 2-4 cl billigaste vodkan, 2 cl pressad citron, 2 cl högkoncentrerad flädersaft, 2 cl valfri god fruktlikör och mineralvatten. I med frysta bär vid servering. Eller lika delar vaniljvodka och sour apple, fyll upp med sprite, mycket is.

• Ann Lee

Sangria brukar gå hem eller något bubbelbål med mousserande vin, jordgubbar och melon.

• Ia87

piggelindrinkar är smarrigt , & lite roligt....

Till en person brukar vi ta

2-4 cl billig vodka
    fyll upp halva glaset eller lte mindre med någon fruktsoda
    sedan sätter du i en piggelinglass ..

smarrigt värre & roligt på samma gång ....

ha det så roligt på klassträffen

• Snäckan6

Tack för tipsen, får se vad jag hittar på.

Svar på tråden Välkomstdrink - hur mycket ska man beräkna per person?