• Anonym

jobbig iller

jag orka inte med vår iller valp.. hon tar knäcken på mig.. det är inte för hon bits utan hon bajsar överallt och hon klättrar överallt. jag jobbar och pluggar och har knappt tid för att leva.. har familj och hus.. hur ska jag orka???

• Svar på tråden jobbig iller
  • Heisan

En enkel fråga: Läste du inte på om hur illrar är som husdjur innan du/ni skaffade en.  Det borde ju inte komma som en överraskning hur de beter sig.

Du får träna henne på att bli rumsren, klättringen kan du nog inte göra så mycket åt..

Medlem i VVV-Våga Vägra Vinter
  • Mesangium

Kolla på de här sajterna, där samlas folk som vet en hel del om illrar, tror jag.

iller.ifokus.se/

www.illervanner.se/

Har själv funderat på att skaffa en iller, men tänker just på det där med att få dem rumsrena. Det kan behövas en hel del toalådor har jag förstått. En i varje rum är tydligen att rekommendera.

• Zaria

Ursäkta men läste du inget alls om illrar innan du skaffade en? Har själv illervalp och pojkvännen har 2 st,och visst de kan vara rent förjävligt tröttsamma ibland,men har man skaffat djur har man en skyldighet att läsa på så mycket som möjligt innan man skaffar,illrar är inga lätta husdjur.En illervalp kräver dessutom massor med sällskap.

Ursäkta att jag låter elak,men jag blir trött och ledsen när jag ser hur många som omplacerar sin söta valp på hösten när de insett att illern inte är som en hund-katt-kanin eller hamster.

• Zaria
    Mesangium skrev 2007-09-24 22:41:08 följande:
    Kolla på de här sajterna, där samlas folk som vet en hel del om illrar, tror jag.iller.ifokus.se/www.illervanner.se/Har själv funderat på att skaffa en iller, men tänker just på det där med att få dem rumsrena. Det kan behövas en hel del toalådor har jag förstått. En i varje rum är tydligen att rekommendera.
    En i varje rum? Vi har en i varje HÖRN,och inte bajsar hon där inte mer än när det passar =)
  • Anonym

oj jag glömmde skriva att jag har redan illra sen tidigare men aldig haft en sån jobbig.. ja jag vart vad illra är och hur de beeter sig.. men jag lovar hon är något alldele extra jobbig.. har 2 st illra hemma nu och hon är elak mot den

• Zaria

Hur gammal är valpen?
    Kommer den från en seriös uppfödare brukar ju dessa kunna ta tillbaka valpen igen om det inte funkar.

• Anonym

so vanlig är det så att om man bara vill skriva att man är skit trött på valpen så tror folk att man ska omplacera den.. jag blir även trött på min son men inte har jag tänk omplacera honom.. man kan väl få bli trött.. jag blir sur på den
    äldsta oxå men han har vi haft i 6 år

• Anonym

tyvärr va det inget bra från början med henne.. hon är 7 mån.. hon blev förtidigt bort lämnad

• Zaria

Du tror inte hon lugnat sig när hon blir kastrerad,min är i ungefär samma ålder,och hon är verkligen en pest just nu,trotsbajsar och är allmänt tonåring.

Klart man får bli trött ibland,men din TS såg lite ut som att man skulle förvänta sig det värsta =)

Kompisen tog två valpar för tidigt av en ganska känd farmare,fungerade inte alls,den ena var "high need" och omplacerades, den andre bet rätt genom fingret på honom utan att varna =( inte kul

• Anonym

jo jag vet.. hon har bitit mej rakt genom naglen och hon trotsbajsar verkligen.. uppe på köksbordet med ibland.. jag har aldrig haft såna problem innan utan att det har lugnat sej efter ett tag men hon blir värre.. hon kan springa överallt och bara fräsa åt oss.. jag menar vad tusingen är det för fel på henne, aggresiv och elak.. uppfödaren vill inte ha något med henne att göra.. suck.. hoppas det bli bättre efter hon har blivit könsmogen..vi har alltid fått sån bra kretik om hur fina och snälla vi har fått våra illra men hon är nog stans dotter i en iller kropp.. jag skojar inte hon skrämmer mig

• Anonym

jag menar satans dotter

• Zaria

Är ju tyvärr vanligt det där att uppfödare inte vill ha tillbaka valpen eller ens hjälpa till,har du någon illerkunnig nära dig som kan hjälpa,illrar kan ju vara riktigt otäcka när de sätter den sidan till,eller tom börjar få övertaget.

Sedan blir ju inte alla illrar snälla heller,hört om en hel del vars illrar trots bra uppfostran fortsätter att bita besökare,barnen kan inte ta hem kompisar eller dyl.

Det är ju ni som väljer när det blir ohållbart,vet inte om du är är medlem på iller.ifokus? Men där brukar man alltid vara välkommen och få snabb hjälp om man behöver.

• Anonym

jodå vi föröker så mycket vi kan.. vi vill ju inte heller omplacera henne..men hon är så snäll när vi får besök.. det tycker jag är konstigt.. skenhelig liksom..
    hon får inte ta övertaget här hemma men jag kan lugnt säga att det var en svår princessa detta. inte alls en svärmors dröm.

• illern i mitt liv

HMHMHM detta MSÅTE jag kommentera . Om valpen e jobbig måste du
    uppfostra den till att bli rumsren , dom kräver enormt mycke när dom e små. Du måste tillrättavisa den o va bestämd .

Att hon tagit övertaget beror på att hon FÅTT göra de , dom "försöker" precis som barn ,

Jag rekommenderar att läsa på svenska illervänner , en jättebra sida o 100% ärlighet ! dock tycker jag INTE du ska gå in på illerfokus ( inget ont mot dig zaria ) för där e MYCKE skitsnack .

Jag har haft iller i 16 år o vet va jag pratar om .

• Anonym

Är inte alla illrar jobbiga och intensiva? Varför har man en iller? luktar inte de väldigt mycket kiss?
    Jag menar inte att vara ironisk utan undrar bara. Vi hade en granne som hade en iller i en bur ute nära tomtgränsen och den luktade väldigt starkt, nästan skunkaktigt. Han hade den till jakt.

• illern i mitt liv

Senast anonym , om man har en iller inomhus o badar dem ibland så luktar dom inte kiss .

Men om illern e ute i bur kan de lätt bli att dom luktar , de kan bero på foder o just vildiller luktar starkt o de gör inte en riktig tamiller.

Du undrar varför man har en iller , samma svar som varför man har katt eller hund , De kan oxå bero på att man ej tål andra djur , då skaffar man kanske en iller istället .

O nej alla illrar e inte intensiva o jobbiga , dom blir va man uppfostrar dom till !! Visst KAN just valpar va hemskt jobbiga men de kan ju alla djur vara som e små o som ej lärt sig ännu!

• illern i mitt liv

Hur går de med valpen ts ?

• Anonym

det är som innan.. men jag ger inte upp med henne.. jag är inte den som ger mej

Svar på tråden jobbig iller