• pyret 08

Sovplats till nyfödd...? babycrib,spjälsäng eller i sängen?

Hej!
    Vi håller på att fundera på vad vi ska inhandla som första säng till vår baby som kommer i feb!
    Vad ska man välja o vad tycker ni är bäst?
    De flesta verkar ha sin baby i sängen och har en spjälsäng som de nästan aldrig sover i...
    Skönt för babyn att sova i sängen m värme o näthet o skönt för mamman som ammar att slippa kliva upp så mycket.
    Nu är det dock så att jag har en make som är väldigt "livlig" i sömnen och rullar på mig,ibland får man en en arm,armbåge eller ben m kraft på sig... inte så roligt!
    Så jag vet inte om jag vågar ha barnet i sängen o har jag barnet på min sida kan det ju ramla ner??
    Har sett att det finns bedside cribs,troll har en o stokke har en tror jag .Som man fäster vid sängens kant.
    Är de bra??
    de kan man ju visserligen bara ha i ca 5 mån m då har man ju babyn nära m på en egen liten skyddad plats..
    Eller är det lika bra att köra spjälsäng fr början o snällt kliva upp flera ggr per natt?

Vad tycker ni därute?

• Svar på tråden Sovplats till nyfödd...? babycrib,spjälsäng eller i sängen?
  • ruffe4

Spjälsäng, bona om den när bebisen är nyfödd så det inte blir så mycket space omkring, jag la en filt som ett U där hon låg så det blev tryggt, för det är spjälsäng man behöver ändå när dom blir lite större..

• 1977Maria Therese

Vi hade fixat med säng mm, men nu ligger hon i vår säng o myser, jag är också livlig på nätterna, BM sa att om man är full ska man inte ha den isängen...Många har go fisarna sovandes i sängen och jag har inte hört om något spädbarn som dött....

• killenkott

Vi hade våran kille i sängen,super smidigt att ammma på natten osv.hade även spjälis,men den avskydde han.

• xenaa

min son nattar vi i vår säng sen flyttar jag över han till han säng när han vknar vid 04-05 får han komma över till oss för att äta och där sover han med oss till vi går upp. de funkar bra för oss. och ang med att vara livlig själv. min sambo var tvungen att vänja sig i början men nu går de bra
    det är inte lätt när man får en liten person mellan sig och man är van vid att sova själva.

????????○♥☼☺Leo - 07-06-22 ☺☼ ♥○?????????
  • Pess

Vår har sovit i egen säng (spjälis såklart) sedan start....Skönast för alla parter...Jag ligger och spänner mig med henne i sängen.

• Vågen83

Våran gosse sov bara i våran säng 2½-3 månader, då ville han inte alls sova i sin säng mer än kanske nån stund på dagen. Alla runt omkring sa att vi skulle få det jobbigt att få honom att sova i egen säng men vid ca 3 månader så var det som att han var mogen att sova själv .

Nu lägger han sig i sin säng på kvällen, men vid ca 12-tiden äter han första gången och om jag sover då brukar jag inte bära tilbaks honom utan då sover han med oss resten av natten, men om jag lägger tillbaks honom så sover han vidare där tills nästa mat-paus !

När han sover på min yttersida har jag en kudde så han inte ramlar ner.
    Han är snart 5 månader...

Grattis till bäbisen i magen förresten !!

• Vågen83

Oj, skrev lite konstigt, men ni förstår nog ändå Räcka ut tungan...

• Shade

Om du vill ha bebben i eran säng så försök knåpa ihop ett skydd för sängen så att du kan ha bebben på utsidan utan att vara orolig att h*n ska ramla ner

«?´`?.(*?.¸(`?.¸ ¸.?´)¸.?*).?´`?» Jag har 3 underbara barn «?´`?.(*?.¸(`?.¸ ¸.?´)¸.?*).?´`?»
  • Helene m Olivia o Sigrid

Ställ sängen i ett hörn och lägg bäbisen längst in mot väggen, du i mitten och karln längst ut! (för det gör ju inget om han ramlar ut! )

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • Teskedsmamman

Vi har en spjälsäng som vi har tagit av långsidan på och ställd jämte vår säng. Rättare sagt har vi klämt fast den mellan vår säng och väggen för att inte glipa emellan.

Sonen ligger alltså i sin säng, precis jämte mig på nätterna, och jag lyfter bara över honom till mig när jag ammar och så tillbaka när han käkat färdigt . smidigt!

Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • Joje

Vi har en liten "minispjälsäng" (80cm x 40cm) bredvid vår säng! Perfekt, sonen får fortfarande plats och han är 5 månader nu!

• Dillen

vi har flyttat in sängen intill väggen så att liten sover närmast väggen, sen jag, sen sambon (han sover rätt tungt). Funkar jättebra =) Har nyligen fått en spjälsäng också men liten sover bara i den ibland (han är snart 8 månader)

• Skogshallon

De första ca tre månaderna så sov vår dotter själv i en babykorg och nu sedan ca två veckor tillbaka sover hon i sin spjälsäng i eget rum. Fungerar jättebra för oss och henne.  

• ploten

Vi köpte spjälsäng, som vår son dock inte ville sova så mycket i den första tiden. Då sov han mellan oss i vår säng (=dålig sömn för både honom och oss...). När han var 2½ månad gick det helt plötsligt bra att lägga honom i spjälsängen. När han vill ha mat på natten flyttar jag över honom till vår säng där vi ligger och ammar. När han ätit klart somnar han, och då flyttar jag tillbaka honom till spjälsängen. Funkar bra för oss. Han är 3½ månad nu.

Svar på tråden Sovplats till nyfödd...? babycrib,spjälsäng eller i sängen?