• FredrikaS

Vinstskatt?

Det är så att min kille nu ska sälja sin bostadsrätt. Igår kväll var det visning och budgivningen har redan kommit igång!
    Så skulle vi räkna lite på det hur mycket han kan tänkas få ut men har fått ungefär tre olika bud på hur man räknar ut vinstskatten.. och olika procent också för den delen!

Finns det någon som kan vara så snäll att reda ut detta åt oss?

Beräknar man vinstskatten på hela vinsten eller bara på 2/3-försäljningskostnader?
    Ska mäklararvodet räknas bort innan?
    Hur många procent ligger skatten på? 20? 30?

Märklaren skulle säkert kunna meddela oss hur det ligger till men det kändes ändå lite enkelt för mig att bara slänga ut frågan här

* ~ Lukaz Mikael Orion ~ *
  • Svar på tråden Vinstskatt?
  • Pumpkin

Säg att ni säljer lägenheten för 100000kr (bara för enkelhetens skull). Sen drar ni av mäklararvodet,10000kr i det här exemplet, och eventuella renoveringskostnader, också 10000kr. Då har du 80000kr kvar och på dessa betalar du 22% skatt från och med årsskiftet 07/08. Innan årsskiftet så är det 20% skatt på hela beloppet (på 80000kr alltså) eller 30% på 2/3 av beloppet (av 80000kr alltså) - det blir samma sak.

• Miss Lau

Mäklarkostnaden får ni dra av innan skatten beräknas, likaså om ni gjort några renoveringar och så självklart inköpspriset. Sen beskattas 2/3 av vinsten med 30%, eller om man tycker det är lättare att räkna hela med 20%.

• Pumpkin

Haha, jag skrev lite fel där. Jag menade ju om ni sålde lägenheten med 100000kr i VINST! Tur att valmar hoppade in där

• Anghammarad

Eftersom lägenheten säljs i år så kommer den att beskattas enligt årets regler. Det innebär som tidigare skrivits 20% av vinsten efter vissa avdrag gjorts. Avdragen är förutom mäklararvodet och renoveringskostnader även kostnader för exempelvis homestaging och magasinering av möbler inför visningen. Notera att renoveringarna måste vara utförda de senaste fem åren och att de måste vara värdehöjande för lägenheten. Att måla om köket räknas alltså inte utan anses som sedvanligt underhåll. Du skall exempelvis ha bytt ut kökssnickerierna eller installerat diskmaskin för att det skall räknas som värdehöjande.

Köper du sedan ett nytt boende så kan du välja att skjuta upp hela skatten och lägga de pengarna i det nya boendet. Uppskov söker du på en särskild blankett i samband med den vanliga deklarationen. De nya reglerna kommer att ändra villkoren för uppskov. Du kan maximalt skjuta upp en vinst på 1,6 miljoner och på det beloppet du får uppskov på kommer du att få betala en ränta på 0,5%. Gör du alltså en vinst på 1 miljon så får du betala en ränta på 5000:- per år.

Svar på tråden Vinstskatt?